Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
Keuzeoptie van afstudeerrichting:
- 3MK - Keuzetraject Verkoop- en inkoopmanagement binnen marketing
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Inkoopmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Declerck Lieslot
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
De studenten krijgen een duidelijk beeld van de invulling van de inkoopfunctie en het inkoopproces in organisaties en bekwamen zich in de vaardigheden en beroepshoudingen van de professionele inkoper.
Inhoud
De inkoopfunctie als strategische bedrijfsfunctie
- De inkoopfunctie: begrip, bijdrage aan het ondernemingsresultaat, visies op de inkoopfunctie, recente ontwikkelingen
- Portfolio technieken voor de inkoper
- Total Cost of Ownership (TCO) als tool voor kostenbeheersing en kostenreductie
- (Europees ) Aanbesteden
- E-procurement
- Duurzaam inkopen
Inkoopvaardigheden gerelateerd aan het inkoopproces
- Specificeren
- Offreren en selecteren
- Onderhandelen
- Contracteren
- Leveranciersevaluatie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (tekst)
1. Kan het belang van de inkoopfunctie als strategische bedrijfsfunctie verklaren, heeft er inzicht in en kan dit kritisch evalueren [BM6] [MK7].
Indicatoren:
- kan illustreren welke bijdrage de inkoopfunctie aan het ondernemingsresultaat kan leveren;
- kan de specifieke inkooptechnische kenmerken van de verschillende soorten producten onderscheiden en aangeven welke de meest effectieve inkoopstrategie is voor een bepaald product of dienst;
- kan het proces van (Europees) aanbesteden omschrijven;
- heeft inzicht in de wijzen waarop ICT de inkoopbeslissingen ondersteunt ;
- kan de hoofdlijnen van een duurzaam inkoopbeleid omschrijven en kritisch evalueren.
2. Kan de vaardigheden behorende bij de belangrijkste fasen van het inkoopproces in de praktijk brengen [MK 6].
Indicatoren:
- kan offertes beoordelen, evalueren en vergelijken en zo tot een leveranciersselectie komen;
- kan de commerciële onderhandelingsstrategieën en –tactieken toepassen in eenvoudige praktijksituaties in een B-t-B omgeving;
- kan de belangrijkste juridische aspecten met betrekking tot inkoop in kaart brengen;
- kan de mogelijke juridische valkuilen en misverstanden uiteenzetten;
- kan een beslissingsmodel gebruiken voor leveranciersevaluatie.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege, onderwijsleergesprek, gastcolleges
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback
Evaluatie (tekst)
- Eerste examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie: /
- periode gebonden evaluatie: 100% schriftelijk examen (open vragen)
- Tweede examenkans:
- 100% schriftelijk examen (open vragen)
Studiekosten
Inkoop - 46,00 euro + boek onderhandelen :20 euro
Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: gastsprekers; incentive spreker 1 euro
workshop onderhandelen indien oppportuniteit zich voordoet
Trefwoorden
Inkoopfunctie, inkoopproces, inkoopvaardigheden, Europees aanbesteden,duurzaam inkoopbeleid IWETO-code: s190 – bedrijfsbeleid, s191 - marktstudie