Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Internationaal paspoort26665/4144/1819/1/95
Studiegids

Internationaal paspoort

26665/4144/1819/1/95
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • accountancy-fiscaliteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Hermanns Severine
Andere docenten: Wyckstandt Niels
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands, Taaloverschrijdend
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel Internationaal Paspoort heeft als doel de competenties van de student te verdiepen en te verbreden in een internationaal / intercultureel gerichte context. Een eerste doelstelling is het verbreden van de reeds aangebrachte competenties. Het biedt de kans op die manier hun positie op de arbeidsmarkt te verstevigen. Ten tweede is het ook gericht op het verdiepen van de opleiding. Door het contact met lesgevers, studenten, bedrijven, instellingen en organisaties in het binnenland en in het buitenland worden de horizonten verbreed en kan de student de kennis, inzichten en andere competenties die hij reeds verwierf uitbreiden. Tenslotte biedt dit opleidingsonderdeel een grote meerwaarde op het vlak van intermenselijke, interculturele en communicatieve vaardigheden. Ook bouwt de student een netwerk op van internationale contacten die nuttig kunnen zijn in zijn latere professionele leven.

Inhoud

Centraal staat de verwerving van en groei in internationale en interculturele competenties.

De studenten komen in contact met andere landen en culturen via de school (studenten / lectoren /gastsprekers) en via het bedrijfsleven (managers, werknemers, klanten, ...).

Dit kan gebeuren onder allerlei vormen: buitenlandse stage, deelname aan internationaal congres/beurs/project, gastcolleges, bedrijfsbezoeken, pedagogisch-didactische activiteiten, workshops, contacten met internationale klanten, groepsopdrachten en individuele opdrachten.

Studenten krijgen mogelijkheden tot internationale ervaringen aangeboden (aanbod gestuurd), maar kunnen ook zelf voorstellen formuleren (vraag gestuurd).


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

1. De student is in staat een actieve rol op te nemen in een internationale beroepscontext.

Indicatoren:

  • De student kan zelfstandig of in team bedrijfsgebonden vraagstukken analyseren binnen een internationale context.
  • De student slaagt er in om in een meertalige omgeving te functioneren.
  • De student legt vlot internationale contacten.

2. De student verwerft interculturele competenties nl. door gepast en effectief te interageren met mensen die verschillen (affectief, cognitief en gedragsmatig).

Indicatoren:

  • De student kan afstand nemen van negatieve reacties op het 'anders zijn' van de andere partijen en een constructieve dialoog aangaan vanuit een positie van zelfrespect en respect voor de cultuur en de identiteit van de anderen.
  • De student kan gepast reageren op culturele verschillen.
  • De student realiseert voor deze interculturele competentie een duidelijke groei.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Studenten krijgen mogelijkheden tot internationale/interculturele ervaringen aangeboden (aanbod gestuurd), maar kunnen ook zelf voorstellen voor een internationaal/intercultureel project formuleren (vraag gestuurd).
In de aanbod gestuurde projecten wordt de projectfiche aangeboden door het International Office BM of door de afstudeerrichting.
Studenten kunnen ook zelf een projectfiche aanbieden aan het International Office BM en duiden daarbij aan welke competenties en indicatoren ze willen scoren of binnen welke competenties en indicatoren ze willen groeien.
De coördinator IP beoordeelt de fiche.
De student maakt een reflectieverslag, laad bewijzen van kunnen op in zijn portfolio en scoort de groei van zijn internationale/interculturele competenties in zijn persoonlijk ontwikkelingsplan.




Begeleiding

De lector is begeleider en coach.

Dit opleidingsonderdeel zal deels vraag-gestuurd zijn, maar ook een deel aanbod-gestuurd. De samenhang voor de hele opleiding zal gestuurd worden vanuit het internationaal bureau ism de vaklectoren.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 100% portfolio met mondelinge toelichting
      Er wordt aan de student gevraagd om in de loop van de opleiding een portfolio samen te stellen waarin hij/zij aantoont dat de competenties bereikt zijn. We verwachten hier een kritische en doordachte reflectie, gelinkt aan het eigen werkveld, diepgaande commentaar en creatieve documentatie. Naast het portfolio wordt de student ook beoordeeld op de mondelinge toelichting van dit portfolio waarbij de vaklectoren toetsen of de vereiste competenties bereikt zijn.
      De student moet minstens 3 credits behaald hebben, goedgekeurd door de verantwoordelijk lector.
    • periode gebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans:
    • 100% herwerken portfolio en mondelinge toelichting
      De student moet minstens 3 credits behaald hebben, goedgekeurd door de verantwoordelijke lector.

Andere studiematerialen

Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

"Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…):
kosten verbonden aan deelname aan activiteiten,
kosten voor documentatie,
kosten verbonden aan het opgenomen project,
kosten verbonden aan het opmaken van de portfolio,
kosten verbonden aan ev verplaatsingen,
en andere gerelateerde kosten.;
Kosten afhankelijk van de diverse opdrachten"

Studiekosten

Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

"Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…):
kosten verbonden aan deelname aan activiteiten,
kosten voor documentatie,
kosten verbonden aan het opgenomen project,
kosten verbonden aan het opmaken van de portfolio,
kosten verbonden aan ev verplaatsingen,
en andere gerelateerde kosten.;
Kosten afhankelijk van de diverse opdrachten"

Trefwoorden

Interdisciplinariteit, interculturaliteit, internationalisering