Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage23296/4144/1819/1/09
Studiegids

Stage

23296/4144/1819/1/09
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • logistiek management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Gewicht: 12,00
Totale studietijd: 360,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk360,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Wallays Piet
Andere docenten: Bruyr Karin, Celis Kerstien, Storme Tom, Van Bastelaere Karen, Van Der Vurst Griet
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

De stage vormt samen met de bachelorproef het sluitstuk van de opleiding Logistiek Management. De stage heeft tot doel de student voor te bereiden op de latere werkkring en hem/haar te oriënteren op het beroepenveld.
De student leert functioneren in een organisatie, hij/zij voert onder leiding en toezicht opdrachten uit en ontwikkelt sociale vaardigheden.
Hij/zij past daarbij de in de opleiding verworven competenties toe in een werkomgeving.

Inhoud

De stage wordt gespreid over een periode van 12 weken gedurende 5 dagen in de week.
De stage kan plaats vinden in een transportbedrijf, een distributiecentrum, een logistieke afdeling of in de import/exportafdeling enz. van een bedrijf.  Tijdens deze periode zal de student zelfstandig werken en meehelpen op het vlak van bijvoorbeeld

  • Verzendingen
  • Logistiek management
  • Import- en exportmanagement
  • Transportmanagement
  • Transportverzekering
  • Administratie
  • Douane
  • ...

De student houdt tijdens zijn stageperiode een stagedagboek bij, waarin hij een beknopte samenvatting geeft van zijn activiteiten, en een evaluatie.

De student reflecteert in een tussentijdse en een eindreflectietekst over de uitgevoerde taken, over de mate waarin de competenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn versterkt en verdiept, over de eigen sterke en zwakke punten en in welke mate hij zijn verbeterdoelen heeft bereikt.

In het seminarie ‘solliciteren’ wordt de student getraind in het solliciteren.

Volgtijdelijkheid (VT)

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN pas te volgen in jaar van afstuderen .

Begincompetenties

De student beschikt over de eindcompetenties van de olods van alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de modeltraject.

Stage kan alleen in het curriculum opgenomen worden samen met de andere opleidingsonderdelen van het 3e modeltraject.

Eindcompetenties (tekst)

(Te scoren al naar gelang het soort stage of de sector waarbinnen de stage plaatsvindt)

1. De student kan binnen een werkomgeving informatie binnen de beschikbare termijn op een doeltreffende manier verzamelen, kritisch evalueren en verwerken.

Indicatoren:

  • De student kan binnen de beschikbare termijn informatie op een doeltreffende manier verzamelen, ontcijferen en verwerken.
  • De student kan gegevens gestructureerd samenbrengen en op een originele manier voorstellen en bewerken.
  • De student kan hiaten in de verkregen informatie opsporen.
  • De student kan de informatie kritisch beoordelen.
  • De student kan oordeelkundig en vlot gebruik maken van de courante softwarepakketten.

2. De student kan binnen een werkomgeving structuur aanbrengen in een veelheid van taken.

Indicatoren:

  • De student denkt vooraf na over een planmatige aanpak.
  • De student kan een prioriteitenlijst opstellen.
  • De student kan de prioriteitenlijst op een consequente manier afwerken binnen de gegeven termijn.

3. De student kan complexe beroepsspecifieke (logistiek/transport/transportverzekering/douane en accijnzen) kennis en vaardigheden integreren in een werkomgeving.

Indicatoren:

  • De student heeft voldoende beroepsspecifieke kennis.
  • De student heeft voldoende beroepsspecifieke vaardigheden.
  • De student kan deze kennis en vaardigheden adequaat implementeren om zijn taken naar behoren uit te voeren.

4. De student kan methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen.

Indicatoren:

  • De student denkt bij confrontatie met een niet-vertrouwd probleem na over een passende methode om het probleem op te lossen.
  • De student past deze methode correct en consequent toe.
  • De student kan mogelijke oplossingen tegenover elkaar afwegen.
  • De student kan de best passende oplossing implementeren.

5.De student kan klantgericht en deontologisch correct  handelen in een werkomgeving.

Indicatoren:

  • De student kan (interne en/of externe) klanten op een gerichte manier begeleiden en raad geven in hun keuzeproces.
  • De student zet klanten steeds op de eerste plaats door hen een gerichte service te leveren en door op een constructieve manier contacten te onderhouden.
  • De student handelt deontologisch correct.
  • De student is stipt.
  • De student past zich aan de bedrijfscultuur aan.

6. De student kan vlot communiceren binnen een werkomgeving.

Indicatoren:

  • De student kan vlot mondeling en schriftelijk communiceren in het Nederlands.
  • De student kan behoorlijk mondeling en schriftelijk communiceren in vreemde talen (Frans en Engels, eventueel ook Spaans of Duits).

7. De student kan binnen een werkomgeving functioneren met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief.

Indicatoren:

  • De student zet zich ten volle in voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven en hoge kwaliteit na te streven.
  • De student blijft doorzetten, ook bij frustratie, tegenwerking, druk of detailarbeid.
  • De student is bereid tot het leveren van ruimere prestaties en is flexibel.
  • De student neemt op eigen initiatief de taak op zich om voor een gegeven probleem de best passende oplossing te zoeken.

8. De student neemt binnen een werkomgeving medeverantwoordelijkheid op voor het behalen van collectieve resultaten.

Indicatoren:

  • De student creëert en bevordert de groepsgeest door de eigen mening en ideeën te delen, door zich te identificeren met de gemeenschappelijke doelstellingen en door conflicten met collega’s te delen.
  • De student werkt constructief samen met anderen.

9. De student kan reflecteren over de uitgevoerde taken, over de mate waarin zijn competenties tijdens de stage zijn verdiept en over zijn sterke en zwakke punten.

Indicatoren:

  • De student kan zijn sterke en zwakke punten op professioneel vlak omschrijven.
  • De student kan verbeterdoelen bepalen en reflecteren over de mate van realisatie van de vooropgestelde doelen.
  • De student kan reflecteren over de uitgevoerde taken en over het geheel van de stage.
  • De student kan reflecteren over de mate waarin de competenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn verdiept en versterkt.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Zelfwerkzaamheid van de student tijdens de stageactiviteiten.
Het stagebedrijf bepaalt de voertaal.
De student maakt een stageverslag (bedrijfsvoorstelling, stagedagboek, reflectieteksten, eindevaluatie).

Deelname seminarie solliciteren
Overeenkomstig de Departementale aanvullingen op de OER is deelname aan het seminarie solliciteren verplicht. Wie niet aan de activiteit deelneemt, dient dit tijdig te melden en dient de afwezigheid te motiveren. Het wettig karakter van de afwezigheid en de tijdigheid van de melding, worden beoordeeld op basis van de onderwijs- en examenregeling.
In geval van gewettigde afwezigheid krijgt de student een vervangopdracht. Indien de vervangopdracht niet op tijd wordt ingediend of indien hij niet beantwoordt aan de gestelde voorwaarden, krijgt de student de vermelding “afwezig” voor het gehele opleidingsonderdeel. In geval van ongewettigde afwezigheid krijgt de student de vermelding “afwezig” voor het gehele opleidingsonderdeel. Bij het vroegtijdig verlaten van het seminarie worden door de stagecoördinator 2 punten afgetrokken van het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel stage.

Begeleiding

Persoonlijke begeleiding door een stagebegeleider (lector) en stagementor (bedrijf).

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • 70% van de punten staat op het presteren van de student op de werkvloer.
    • 30% van de de punten staat op de volgende onderdelen:
      • 15% staat op het stageverslag
      • 10% staat op de kwaliteit van de reflectieteksten
      • 5% staat op de attitude van de student

De student die onwettig afwezig is op het seminarie solliciteren krijgt de vermelding "Afwezig" op het volledige opleidingsonderdeel Stage. De stagecoördinator trekt 2 punten af van het eindcijfer van de stage indien de student het seminarie solliciteren voortijdig verlaat.

  • Tweede examenkans:
    • De quotering voor stage wordt in principe overgedragen naar de tweede examenkans. Indien er enkel een tekort op de onderdelen stageverslag en reflectieteksten is dan krijgt de student evenwel de mogelijkheid om stageverslag en reflectieteksten te herwerken.

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Syllabus, slides en oefeningen worden via Chamilo ter beschikking gesteld.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.

Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): Verplaatsingen naar stagebedrijf, medisch onderzoek, opmaak reflectieverslagen, stageverslagen,… ; Verplaatsing naar stagebedrijf. Alle kosten verbonden aan de stage, met inbegrip van de kosten voor het medisch onderzoek, reflectieverslagen, stageverslagen,… zijn ten laste van de student.

Studiekosten

Via Chamilo: Syllabus, slides en oefeningen worden via Chamilo ter beschikking gesteld.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.

Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): Verplaatsingen naar stagebedrijf, medisch onderzoek, opmaak reflectieverslagen, stageverslagen,… ; Verplaatsing naar stagebedrijf. Alle kosten verbonden aan de stage, met inbegrip van de kosten voor het medisch onderzoek, reflectieverslagen, stageverslagen,… zijn ten laste van de student.

Meerdaagse Businesscase : 40€

Trefwoorden

IWETO-code: S136 Transportrecht, T003 Transporttechnologie, S190 Bedrijfsbeleid, P175 Informatica.