Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Coppens Alexandra
Andere docenten: Berghs Katia, Bouckaert Ann-Sophie, Buekens Willem, Chaltin Joanna, Declerck Lieslot, De Cubber Cristel, De Geeter Anne, Desmet Regine, DeVreese Ruth, Goessens Luc, Jacobs Gerda, Lippens Dennis, Meert Katrien, Neetens Brigitte, Schamp Liselotte, Van Acker Peggy, Van Baelen Freek, Van Der Elst Sarie, Van Eynde Ruth, Verbeiren Eric
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Inhoud
Werkstage
De stage wordt gespreid over een periode van 11 weken gedurende 5 dagen in de week.
De stage heeft plaats op de marketing-/communicatie-/salesafdeling van een organisatie (zowel profit als non-profit) of in een communicatiebureau of een marktonderzoeksbureau, …
De student neemt hier deel aan de activiteiten die gelinkt zijn aan zijn opleiding en doet beroepsrelevante ervaring op in de organisatie.
Hij/zij moet functioneren in een reële werksituatie waarbij hij/zij aan dezelfde eisen moet voldoen als de werknemers. De aangeboden keuzemogelijkheden moeten de student toelaten een stage te kiezen in de lijn van zijn persoonlijke voorkeur en latere beroepskeuze.
Tijdens de stage kunnen de taken divers zijn: strategisch werk, communicatietaken, verkoop- en accountmanagementtaken, marktonderzoek,…
Het stagebedrijf moet worden goedgekeurd door de stagecoördinator en de coach. Dit betekent dat het takenpakket van de student moet beantwoorden aan de doelstellingen van de stage en dat de student door de uitvoering van de stage in staat moet zijn om aan te tonen dat hij onderstaande eindcompetenties heeft verworven.
De student noteert zijn/haar takenpakket nauwkeurig in een wekelijks dagboek en schrijft een stageverslag. De student maakt bij zijn/haar stage 2 reflectieteksten. Een tekst ter voorbereiding van het tussentijds stagebezoek en een tweede tekst op het einde van de stage. De student reflecteert in een tussentijds en een eindreflectietekst over de uitgevoerde taken, over de mate waarin de competenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn versterkt en verdiept, en over de eigen sterke en zwakke punten en in welke mate hij zijn verbeterdoelen heeft bereikt.
Projectstage
De studenten die moeten voldoen aan een aantal minimum criteria, worden onderverdeeld in teams van 2 en kandideren voor een project bij de stagecoördinator Marketing.
Het onderzoeksvoorstel moet worden goedgekeurd door de stagecoördinator en de begeleider.
De stage wordt gespreid over een periode van 11 weken gedurende 5 dagen in de week.
De stage heeft plaats in opdracht van de marketing-/communicatie-/salesafdeling/R&Dafdeling van een organisatie (zowel profit als non-profit).
Voorbeelden van in het verleden goedgekeurde projectonderzoeken zijn: marktanalyses, concurrentieanalyses, behoeftenonderzoek, positioneringsonderzoek, imago- en perceptieonderzoek, naam- en merkbekendheidsonderzoek, tevredenheidsmetingen, communicatieresearch, salesonderzoek,…
De projecten vertrekken vanuit een concrete probleemstelling en onderzoeksvraag.
De uitvoering gebeurt op een projectmatige wijze, d.w.z. dat een aantal vooraf gedefinieerde onderzoeksfasen worden doorlopen.
De studenten hanteren hiertoe een projecthandleiding.
Na een grondige desk- en fieldresearch worden alle resultaten verwerkt en geanalyseerd. De studenten formuleren aan de hand van de getrokken conclusies aanbevelingen voor de opdrachtgever. Het gehele onderzoek wordt vastgelegd in een onderzoeksrapport.
De student neemt deel aan de activiteiten die gelinkt zijn aan zijn opleiding. Hij/zij moet kunnen functioneren in team en in een reële werksituatie waarbij hij/zij aan dezelfde eisen moet voldoen als een junior marktonderzoeker.
De aangeboden keuzemogelijkheden moeten de student toelaten een stage te kiezen in de lijn van zijn persoonlijke voorkeur en latere beroepskeuze.
Tijdens de stage komen de diverse fasen van een marktonderzoek aan bod.
Het project moet worden goedgekeurd door de stageverantwoordelijke. Dit betekent dat de onderzoekstopic en het takenpakket van de student moeten beantwoorden aan de doelstellingen van de projectstage en dat de student door de uitvoering van de stage in staat moet zijn om aan te tonen dat hij/zij onderstaande eindcompetenties heeft verworven.
De student noteert zijn takenpakket nauwkeurig in een wekelijks logboek en schrijft een stageverslag.De student noteert zijn/haar takenpakket nauwkeurig in een wekelijks dagboek en schrijft een stageverslag. De student maakt bij zijn/haar stage 2 reflectieteksten. Een tekst ter voorbereiding van het tussentijds stagebezoek en een tweede tekst op het einde van de stage. De student reflecteert in een tussentijds en een eindreflectietekst over de uitgevoerde taken, over de mate waarin de competenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn versterkt en verdiept, en over de eigen sterke en zwakke punten en in welke mate hij zijn verbeterdoelen heeft bereikt.
In het seminarie “solliciteren” wordt de student voorbereid op de toekomst na het afstuderen.
Studiekosten
Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): Verplaatsingen naar stagebedrijf, medisch onderzoek, opmaak reflectieverslagen, stageverslagen,… ; Verplaatsing naar stagebedrijf. Alle kosten verbonden aan de stage, met inbegrip van de kosten voor het medisch onderzoek, reflectieverslagen, stageverslagen,… zijn ten laste van de student.