Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan23373/4144/1819/23372/58
Studiegids

Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

23373/4144/1819/23372/58
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • marketing
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Marketingproject: Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Marketingproject.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk18,00 uren
Zelfstudie207,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Marketingproject' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Marketingproject', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Buekens Willem
Andere docenten: Bouckaert Ann-Sophie, Coppens Alexandra, De Bruyn Jo, Declerck Lieslot, De Geeter Anne, Goessens Luc, Lavaerts Peter, Meert Katrien, Standaert Willem, Van Baelen Freek
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan 

 De opdracht bestaat uit een strategische analyse van een bestaande organisatie. De studenten verzamelen op basis van desk research informatie in verband met de interne en externe omgeving (markt, doelgroep, klanten, concurrentie). Aan de hand van de verzamelde gegevens worden mogelijke probleemgebieden op strategisch vlak gedefinieerd. Vervolgens stellen de studenten met deze informatie een strategisch marketingplan op. Dit strategisch plan omvat naast de reeds uitgevoerde strategische analyse, ook een aantal concrete voorstellen in verband met de strategiekeuze en de implementatie ervan voor de verschillende marketingmix elementen.De studenten gebruiken dit strategisch plan als basis om in functie van het gekozen studiepakket de analyse van dit marketinginstrument te vervolledigen. Ook de bespreking van de gebruikte middelen en de budgettaire gevolgen behoren tot de opdracht. 


Het sluitstuk van het project bestaat uit het indienen van een getypt rapport in het Nederlands en een groepspresentatie in het Frans.

Inhoud

De opdracht bestaat uit een strategische analyse van een bestaande organisatie. De studenten verzamelen op basis van desk research en field research (luik marktonderzoek) informatie in verband met de interne en externe omgeving (markt, doelgroep, klanten, concurrentie). Aan de hand van de verzamelde gegevens worden mogelijke probleemgebieden op strategisch vlak gedefinieerd. Vervolgens stellen de studenten met deze informatie een strategisch marketingplan op. Dit strategisch plan omvat naast de reeds uitgevoerde strategische analyse, ook een aantal concrete voorstellen in verband met de strategiekeuze en de implementatie ervan voor de verschillende marketingmix elementen. De studenten gebruiken dit strategisch plan als basis om in functie van het gekozen studiepakket de analyse van dit marketinginstrument te vervolledigen. Ook de bespreking van de gebruikte middelen en de budgettaire gevolgen behoren tot de opdracht.

Het sluitstuk van het project bestaat uit het indienen van een getypt rapport in het Nederlands en een groepspresentatie in het Frans.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (tekst)

1. Kennis van en inzichten uit het marketingdomein kritisch evalueren en een advies formuleren [BM6] [BM11].

Indicatoren:

  • kan uit de geziene marketingmodellen uit de verschillende opleidingsonderdelen een keuze maken in functie van de opdracht;
  • kan advies geven aan klanten op marketinggebied, qua communicatieaanpak of salesaanpak;
  • is in staat consistent deontologische normen behorend bij het beroep of de opdracht (er wordt gewerkt met bestaande bedrijven) na te leven.

2. Kan relevante gegevens van een organisatie actief binnen een bepaalde markt verzamelen en interpreteren en verschillende marketingmodellen innovatief aanwenden om tot een strategisch marketing- en communicatie- of verkoopplan te komen [MK1] [MK2] [MK3] [MK4] [MK5] [MK6] [MK8].

Indicatoren:

  • kan alle mogelijke bronnen die marketinggegevens bevatten, effectief en efficiĆ«nt opsporen, inventariseren en verzamelen;
  • kan effectief en efficiĆ«nt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen kan de gepaste methodologie kiezen en concreet uitwerken;
  • kan een interne analyse doorvoeren;
  • kan de aangeboden informatie begrijpen en distilleren in functie van de gestelde problemen: de opmaak en invulling van een SWOT-analyse;
  • kan een marketingplan ontwikkelen, controleren en bijsturen.

3. Kan medeverantwoordelijkheid opnemen voor het schrijven en presenteren van een marketingplan [BM8].

Indicatoren:

  • zet zich in om samen met anderen doelen te bereiken;
  • weet optimaal gebruik te maken van kennis en expertise van teamleden;
  • kan met teamleden duidelijke afspraken maken over de kwaliteit en de kwantiteit van het te leveren werk;
  • toont betrokkenheid.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

  • Groepswerk
  • Begeleid zelfstandig leren/werken
  • Coaching
  • Plaatsbezoeken (verplichte aanwezigheid)

Begeleiding

Coaching op vastgestelde tijdstippen aangekondigd op Chamilo

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAssessment100,00zie evaluatiekaart
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAssessment100,00herwerken marketingrapport

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie
      puntenverdeling over de verschillende luiken van het marketingplan : zie evaluatiekaart
      Het presteren in team wordt gequoteerd aan de hand van een peer evaluatie. De punten voor het marketingplan worden individueel bijgestuurd aan de hand van de punten voor peer evaluatie.

    • periode gebonden evaluatie:  niet van toepassing

  • Tweede examenkans:
    • individueel herwerken van het marketingrapport en mondelinge verdediging van het herwerkte rapport . De punten van peer evaluation worden overgenomen van eerste examenkans.

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Marketingbrochure; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten