Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketingproject23372/4144/1819/2/72
Studiegids

Marketingproject

23372/4144/1819/2/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • marketing
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Marketingproject
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Gewicht: 10,00
Totale studietijd: 250,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan (9 studiepunten - gewicht: 9,00)
  • Partim Frans (1 studiepunt - gewicht: 1,00)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Marketingproject

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk18,00 uren
Zelfstudie207,00 uren
Partim Frans
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk2,00 uren
Zelfstudie23,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplanop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Partim Fransop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Bouckaert Ann-Sophie, Buekens Willem, Coppens Alexandra, De Bruyn Jo, Declerck Lieslot, Goessens Luc, Lavaerts Peter, Marechal Jean-Michel, Meert Katrien, Standaert Willem, Van Baelen Freek
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Frans, Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Marketingproject
Bij dit opleidingsonderdeel is het de bedoeling om de nadruk te leggen op de uitwerking van een onderzoeksplan, een strategisch marketingplan en de implementatie van een marketinganalyse. Met andere woorden, het is een integrale marketingoefening, waarbij de verschillende componenten aangeboden tijdens het bachelor marketingprogramma aan bod komen. Het betreft een groepswerk dat partimoverschrijdend wordt begeleid en beoordeeld. De presentatie van het marketingplan gebeurt in het Frans.
De studenten leren de vakterminologie te gebruiken.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan 

 De opdracht bestaat uit een strategische analyse van een bestaande organisatie. De studenten verzamelen op basis van desk research informatie in verband met de interne en externe omgeving (markt, doelgroep, klanten, concurrentie). Aan de hand van de verzamelde gegevens worden mogelijke probleemgebieden op strategisch vlak gedefinieerd. Vervolgens stellen de studenten met deze informatie een strategisch marketingplan op. Dit strategisch plan omvat naast de reeds uitgevoerde strategische analyse, ook een aantal concrete voorstellen in verband met de strategiekeuze en de implementatie ervan voor de verschillende marketingmix elementen.De studenten gebruiken dit strategisch plan als basis om in functie van het gekozen studiepakket de analyse van dit marketinginstrument te vervolledigen. Ook de bespreking van de gebruikte middelen en de budgettaire gevolgen behoren tot de opdracht. 


Het sluitstuk van het project bestaat uit het indienen van een getypt rapport in het Nederlands en een groepspresentatie in het Frans.

Partim Frans
Studenten moeten op een professionele manier hun marketingrapport kunnen presenteren in de Franse taal.

Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

De opdracht bestaat uit een strategische analyse van een bestaande organisatie. De studenten verzamelen op basis van desk research en field research (luik marktonderzoek) informatie in verband met de interne en externe omgeving (markt, doelgroep, klanten, concurrentie). Aan de hand van de verzamelde gegevens worden mogelijke probleemgebieden op strategisch vlak gedefinieerd. Vervolgens stellen de studenten met deze informatie een strategisch marketingplan op. Dit strategisch plan omvat naast de reeds uitgevoerde strategische analyse, ook een aantal concrete voorstellen in verband met de strategiekeuze en de implementatie ervan voor de verschillende marketingmix elementen. De studenten gebruiken dit strategisch plan als basis om in functie van het gekozen studiepakket de analyse van dit marketinginstrument te vervolledigen. Ook de bespreking van de gebruikte middelen en de budgettaire gevolgen behoren tot de opdracht.

Het sluitstuk van het project bestaat uit het indienen van een getypt rapport in het Nederlands en een groepspresentatie in het Frans.

Partim Frans
alle studenten
De studenten moeten een professionele presentatie voorbereiden op basis van het ingediende rapport, hierbij dienen ze marketinggerichte woordenschat in concrete situaties toe te passen.

Volgtijdelijkheid (VT)

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN ((simultaan te volgen met Internationale marketing OF geslaagd of gedelibereerd voor Internationale marketing) EN (simultaan te volgen met Digitale marketing OF geslaagd of gedelibereerd voor E-marketing) EN (simultaan te volgen met Beroepsgericht Frans IV OF geslaagd of gedelibereerd voor Beroepsgerichte taaltraining Frans IV) EN (simultaan te volgen met Beroepsgericht Engels IV OF geslaagd of gedelibereerd voor Beroepsgerichte taaltraining Engels III) EN (simultaan te volgen met Stage OF geslaagd of gedelibereerd voor Stage OF geslaagd of gedelibereerd voor Projectstage OF geslaagd of gedelibereerd voor Stage OF geslaagd of gedelibereerd voor Stage) EN (simultaan te volgen met Bachelorproef OF geslaagd of gedelibereerd voor Bachelorproef stage OF geslaagd of gedelibereerd voor Bachelorproef projectstage OF geslaagd of gedelibereerd voor Bachelorproef) EN simultaan te volgen met Internationaal paspoort en talentmanagement II EN ((simultaan te volgen met Duits III OF geslaagd of gedelibereerd voor Duits III) OF (simultaan te volgen met Spaans III OF geslaagd of gedelibereerd voor Spaans III) OF (simultaan te volgen met Contentmanagementsystemen OF geslaagd of gedelibereerd voor Contentmanagementsystemen) OF (simultaan te volgen met Cross Cultural Communication OF geslaagd of gedelibereerd voor Cross Cultural Communication) OF simultaan te volgen met Studium Generale OF (simultaan te volgen met Ander opleidingsonderdeel na goedkeuring) OF geslaagd of gedelibereerd voor Ander opleidingsonderdeel na goedkeuring) EN (((simultaan te volgen met Marketingcommunicatie vervolmaking OF geslaagd of gedelibereerd voor Marketingcommunicatie vervolmaking) EN simultaan te volgen met CRM-toepassingen) OF (simultaan te volgen met Verkoop- en accountmanagement EN simultaan te volgen met Inkoopmanagement))).

Begincompetenties

Marketingproject

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn


Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Partim Frans

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (tekst)

Marketingproject
 

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

1. Kennis van en inzichten uit het marketingdomein kritisch evalueren en een advies formuleren [BM6] [BM11].

Indicatoren:

  • kan uit de geziene marketingmodellen uit de verschillende opleidingsonderdelen een keuze maken in functie van de opdracht;
  • kan advies geven aan klanten op marketinggebied, qua communicatieaanpak of salesaanpak;
  • is in staat consistent deontologische normen behorend bij het beroep of de opdracht (er wordt gewerkt met bestaande bedrijven) na te leven.

2. Kan relevante gegevens van een organisatie actief binnen een bepaalde markt verzamelen en interpreteren en verschillende marketingmodellen innovatief aanwenden om tot een strategisch marketing- en communicatie- of verkoopplan te komen [MK1] [MK2] [MK3] [MK4] [MK5] [MK6] [MK8].

Indicatoren:

  • kan alle mogelijke bronnen die marketinggegevens bevatten, effectief en efficiënt opsporen, inventariseren en verzamelen;
  • kan effectief en efficiënt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen kan de gepaste methodologie kiezen en concreet uitwerken;
  • kan een interne analyse doorvoeren;
  • kan de aangeboden informatie begrijpen en distilleren in functie van de gestelde problemen: de opmaak en invulling van een SWOT-analyse;
  • kan een marketingplan ontwikkelen, controleren en bijsturen.

3. Kan medeverantwoordelijkheid opnemen voor het schrijven en presenteren van een marketingplan [BM8].

Indicatoren:

  • zet zich in om samen met anderen doelen te bereiken;
  • weet optimaal gebruik te maken van kennis en expertise van teamleden;
  • kan met teamleden duidelijke afspraken maken over de kwaliteit en de kwantiteit van het te leveren werk;
  • toont betrokkenheid.
Partim Frans

1. Kan professioneel presenteren in het Frans [BM2].

Indicatoren:

  • kan een professionele presentatie geven op basis van het ingediende rapport;
  • beheerst marketinggerichte woordenschat om deze in concrete situaties toe te passen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Marketingproject
Project met groepswerk
"Doe"-gericht werken: het in groep ontwikkelen van een marketingplan. Voor deze opdracht krijg je een briefing van een organisatie/opdrachtgever. Er worden per organisatie/opdrachtgever een aantal teams gevormd, die als concurrenten naast elkaar zullen werken. De studenten werken hun ideeën uit in een rapport en stellen het marketingplan voor en verdedigen het tegenover een jury, bestaande uit opdrachtgever en lectoren.
Franstalige presentatie
Zelfstudie: het marketinglexicon wordt aangeboden in cursustekst en op Chamilo.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
  • Groepswerk
  • Begeleid zelfstandig leren/werken
  • Coaching
  • Plaatsbezoeken (verplichte aanwezigheid)
Partim Frans
zelfstandig leren/werken

Begeleiding

Marketingproject
De groepen worden van nabij opgevolgd door het betrokken team van lectoren en op vooraf afgesproken tijdstippen door de begeleidende lector op gesprek verwacht om de reeds verkregen informatie en de verdere planning en uitwerking te bespreken en te beoordelen.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
Coaching op vastgestelde tijdstippen aangekondigd op Chamilo
Partim Frans

Instructies zijn te vinden op de elektronische leeromgeving (Chamilo)

Consultatie op afspraak

Evaluatie (lijst)

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAssessment100,00zie evaluatiekaart
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAssessment100,00herwerken marketingrapport

Evaluatie (tekst)

Marketingproject

Eindbeoordeling:

  • Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan: 80% van de eindbeoordeling
  • Partim Frans: 10 % van de eindbeoordeling
  • Partim Marketinglexicon: 10 % van de eindbeoordeling

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie
      puntenverdeling over de verschillende luiken van het marketingplan : zie evaluatiekaart
      Het presteren in team wordt gequoteerd aan de hand van een peer evaluatie. De punten voor het marketingplan worden individueel bijgestuurd aan de hand van de punten voor peer evaluatie.

    • periode gebonden evaluatie:  niet van toepassing

  • Tweede examenkans:
    • individueel herwerken van het marketingrapport en mondelinge verdediging van het herwerkte rapport . De punten van peer evaluation worden overgenomen van eerste examenkans.

Partim Frans
  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: groepspresentatie  van het marketingrapport

    quotering : 10% van de punten van het opleidingsonderdeel Marketingproject



  • Tweede examenkans:
    •  Individuele presentatie van het herwerkte marketingrapport
           quotering : 10% van de punten van het opleidingsonderdeel Marketingproject

Andere studiematerialen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
Via Chamilo: Marketingbrochure; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiekosten

Marketingproject
  • Syllabus marketingproject en –lexicon.
  • Kosten verbonden aan het uitvoeren van het marketingproject.
  • Eventueel kosten gebruik van online software

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan

Via Chamilo: Marketingbrochure; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): bezoeken bedrijven opdrachtgevers; verplaatsingskosten

Trefwoorden

Marketingproject
marketingplan
IWETO-code: s191- marktstudie

Delen van het opleidingsonderdeel:
Partim Strategische analyse en implementatie van een marketingplan
s190-bedrijfsbeleid
Partim Frans
h460-franse taal