Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Duits II23358/4144/1819/1/80
Studiegids

Duits II

23358/4144/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Verbist Linda
Taalvak: Ja, Duits
Onderwijstalen: Duits
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

De studenten beheersen de nodige morfologische en syntactische structuren evenals een meer uitgebreid en voor een deel op de beroepsinhouden toegespitst lexicon, wat zij nodig hebben om zich op een meer gevorderd niveau zowel mondeling als schriftelijk uit te drukken. De studenten worden ertoe aangespoord zelfstandig vakliteratuur en literatuur over de Duitstalige landen door te nemen.

Inhoud

  • Herhaling, uitbreiding en toepassing van de essentiële grammaticale structuren (noodzakelijk voor mondelinge en schriftelijke communicatie).
  • Terminologie van de internationale handel en marketing.

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Duits I.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (tekst)

1. Inleidende / uitgediepte kennis van de Duitse taal (ERK A2/B1) [BM2].

Indicatoren:

  • de student beheerst de grammaticale regels. (Präsens, Präteritum, Perfekt, alle verbuigbare woorden);
  • de student beheerst een algemene basiswoordenschat aangevuld met elementaire begrippen uit de marketingsector;
  • de student kan eenvoudige marketinggerelateerde teksten lezen, begrijpen en samenvatten.

2. Mondelinge en schriftelijke interactie in het Duits (ERK A2) [BM2].

Indicatoren:

  • de student voert op een zo correct en duidelijk mogelijke manier schriftelijke communicatie uit;
  • de student kan eenvoudige zakelijke teksten (bv. handelsbrieven, mini-rapportjes, ..) schrijven van informatieve aard;
  • de student kan in een niet-complexe beroepsgerelateerde omgeving een kort gesprek voeren.

3. Lees- en Luistervaardigheid (ERK B1) [BM2].

Indicatoren:

  • de student kan informatie efficiënt verwerken (hoofdzaken onderscheiden, korte teksten samenvatten);
  • de student gaat kritisch om met informatie: hij kan opinies herkennen en kan hierover zijn eigen opinie duidelijk formuleren.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

De lessen bestaan vooral uit onderwijsleergesprekken en oefeningen.
Er wordt gestreefd naar een intensieve interactie tussen lector en studenten.
Zelfstandig werk wordt tevens aangemoedigd.

Begeleiding

Testen en feedback.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 30% opdracht
    • periode gebonden evaluatie: 70% schriftelijk examen
  • Tweede examenkans:
    • 30% opdracht en 70% schriftelijk examen

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
DAF KOMPAKT KURS UND UBUNGSBUCH A2 M 2 AUDIO CDS PBK ED 2011Verplicht
  • Auteur: Braun, Doubek
  • Uitgever: Klett Verlag
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-31-267-6187-1

Andere studiematerialen

Kopieën tegen prijs bepaald door HoGent: extra lesnotities; ongeveer 1 euro

Studiekosten

DaF kompakt A2 Kurz und Übungsbuch - ongeveer 19 euro
Kopieën tegen prijs bepaald door HoGent: extra lesnotities; ongeveer 1 euro

Trefwoorden

h530 Duitse taal en letterkunde