Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lammens Godelieve
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel worden de competenties verworven in Français en in de beroepsgerichte taalmodules Français appliqué à la logistique I, II en III verder geoefend en geconsolideerd zodat de student optimaal wordt voorbereid om zowel schriftelijk als mondeling correct te kunnen communiceren in beroepssituaties en bij het zoeken naar werk. Het is de bedoeling dat de student algemeen economische maar vooral vakgerichte woordenschat uit de wereld van de logistiek en de transport actief kan gebruiken alsook complexere taalstructuren kan toepassen en integreren. De student kan vakliteratuur lezen, analyseren, synthetiseren en kritisch beoordelen en volgt de actualiteit binnen de sector.
Inhoud
- Studie van dialogen, teksten, websites, ivm expeditie, distributie, logistiek en transport en woordenschat rond beroepsgebonden thema’s.
- De basisgrammatica wordt uitgebreid met complexere structuren : samengestelde zinnen, concordance des temps, expression de la cause, conséquence, simultanéité enz..
- Schriftelijke communicatie: sollicitatie (motivatiebrief en CV) en het schrijven van een rapport, vergelijkend en/of evaluerend.
- Mondelinge communicatie: presentatie van een actueel onderwerp, gesprekken in bedrijfsgebonden situaties, sollicitatiegesprek, mondeling hertalen van vakliteratuur, … .
- Uitgebreid lexicon van transporttermen.
Begincompetenties
Voldoen aan de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Français, Français appliqué à la logistique I, II en III.
Eindcompetenties (tekst)
1. Gevorderde kennis en vaardigheden van het geschreven algemene, zakelijke en beroepsgerichte Frans op het niveau ERK B2- C1.
Indicatoren:
- De student kent de terminologie mbt tot zijn vakgebied (logistiek, transport, distributie, expeditie, nationale en internationale handel) en kan die schriftelijk correct aanwenden.
- De student is in staat een zakelijke tekst te schrijven met betrekking tot onderwerpen uit zijn vakgebied hij gebruikt daarbij het juiste jargon en correcte taalstructuren.
- De student is in staat om een motivatiebrief te schrijven met een minimum aan taalfouten.
- De student is in staat om complexere grammaticale structuren bvb samengestelde zinnen te gebruiken.
2. Gevorderde kennis en vaardigheden van het gesproken algemene, zakelijke en beroepsgerichte Frans op het niveau ERK B2-C1.
Indicatoren:
- De student kent en gebruikt de terminologie mbt tot zijn vakgebied (logistiek, transport, distributie, expeditie, nationale en internationale handel).
- De student kan de nodige vaardigheden aan de dag leggen om mondeling over zijn vakgebied te communiceren in foutloos Frans en met de aangepaste terminologie in de juiste context.
- De student kan in correct Frans een presentatie houden over een actueel probleem mbt zijn specialiteit.
- De student kan zich correct spontaan uitdrukken en antwoorden op vragen bvb in het kader van een sollicitatiegesprek.
- De student kan vlot gesprekken simuleren tussen de expediteur en zijn opdrachtgever, de expediteur en een collega.
3. De student begrijpt quasi alle informatie in het Frans mbt zijn toekomstig vakgebied nl de logistiek, de mobiliteit en het transport (ERK C1).
Indicatoren:
- De student begrijpt alle vakliteratuur in het Frans.
- De student is in staat om relevante gegevens in het Frans rond een welbepaald thema te verzamelen en te selecteren met daarbij een kritische ingesteldheid tegenover bronnen (naslagwerken, tijdschriften, internet…).
- De student kan bij informatie in het Frans over zijn vakgebied de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden en dus syntheses en rapporten maken.
- De student kan zowel schriftelijk als mondeling informatie doorspelen naar andere personen: klanten, collega’s, expediteurs, transporteurs, … derden.
- De student is op de hoogte van de laatste evoluties binnen zijn vakdomein.
4. Interactie met een native speaker op het niveau ERK B2-C1.
Indicatoren:
- De student kan zijn keuzes, argumenten en opinie uitdrukken mbt een transportcase.
- De student begrijpt alle informatie die hem door een native speaker worden verstrekt.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoor- en werkcolleges via vraag en antwoord, oefeningensessies, dialogen, individueel werk en groepswerk, begeleid zelfstandig leren.
Begeleiding
Afspraak met de lector en via e-mail, individuele feedback bij alle permanente evaluatie en examens.
Evaluatie (tekst)
- Eerste examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie: 40% (20% mondeling + 20% schriftelijk)
- periode gebonden evaluatie: 60% mondeling examen
- Tweede examenkans:
- 40% schriftelijk examen en 60% mondeling examen
Andere studiematerialen
Via Chamilo: cursus wordt beschikbaar gesteld via Chamilo alsook bijkomend materiaal zoals documentatie, extra oefenmateriaal enz; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.
Business games: Jeu de simulation Vesoul; 20,00 euro.
Vaktijdschriften in bib - nieuwsbrieven beroepsorganisaties - gratis
Studiekosten
Via Chamilo: cursus wordt beschikbaar gesteld via Chamilo alsook bijkomend materiaal zoals documentatie, extra oefenmateriaal enz; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.
Business games: Jeu de simulation Vesoul; 20,00 euro.
Vaktijdschriften in bib - nieuwsbrieven beroepsorganisaties - gratis.
Trefwoorden
Frans.
IWETO-code: H460 Franse taal en letterkunde.