Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bachelorproef23108/4144/1819/1/19
Studiegids

Bachelorproef

23108/4144/1819/1/19
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • accountancy-fiscaliteit
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bachelorproef
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 11 studiepunten
Gewicht: 11,00
Totale studietijd: 275,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk251,00 uren
Werkcollege24,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Bouckaert Annemie
Andere docenten: Anrijs Els, Damme Henk, De Block Lindsay, Dhont Hilde, Hermanns Severine, Praet Elaine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel vormt samen met de stage het sluitstuk van de opleiding. De student dient met zijn/haar bachelorproef aan te tonen dat hij/zij de competenties die hem/haar in de opleiding werden bijgebracht geïntegreerd kan toepassen.

Het verplicht de studenten hun kennis up te daten en hun vaardigheden en attitudes bij te schaven.

Inhoud

In deze bachelorproef komen aan bod:

  • Het volgens de geldende normen voeren van een gedetailleerde boekhouding door het opstellen en registreren van vereiste stukken.
  • Het rapporteren op basis van de boekhouding onder de vorm van een jaarrekening, jaarverslag, verklarende toelichtingen…
  • Het adequaat toepassen van de fiscale, parafiscale en boekhoudkundige wetgeving in een fiscaal of boekhoudkundig dossier.
  • Het beheren van fiscale dossiers, beginnend bij het verzamelen van de nodige stukken tot en met het opstellen van de vereiste documenten en de opvolging ervan.
  • Het toepassen van de basisprincipes en –technieken van interne en externe controle van de boekhouding en de organisatie.
  • Het  analyseren en beoordelen van de financiële gezondheid van een onderneming en in het licht daarvan adviezen formuleren.
  • Het verlenen van boekhouding, (para)fiscaal en ondernemingsgericht advies, zowel intern als ondersteuning van het bedrijfsbeleid als extern naar klanten en opdrachtgevers toe.
  • Het opstellen van de wettelijk vereiste stukken voor het voeren van de boekhouding en het toepassen van de fiscale wetgeving en het registreren, beheren en opvolgen ervan.
  • Het verwerken van de ingezamelde (boekhoudkundige, fiscale, financiële, juridische en economische) informatie tot bruikbare outputgegevens, hetzij manueel, hetzij door gebruik van boekhoudkundige en fiscale software.

De studenten werken zowel individueel als in groep aan interactieve gevallenstudies en een onderzoeksrapport waarin bovenstaande taken geïntegreerd aan bod komen.
De bachelorproef wordt gepresenteerd en verdedigd voor een  jury.

Voor studenten die gedurende een semester in het buitenland studeren (bv.erasmus) wordt een aangepaste opdracht voorzien. De bachelorproef bestaat voor hen uit (een) gevallenstudie(s) en een onderzoeksrapport (scriptie) waarvan het onderwerp bij voorkeur verband houdt met de stage. Vooraf is er een duidelijke toelichting van wat er precies van de student verwacht wordt. De student werkt zelfstandig aan het rapport, onder de sturende en coördinerende begeleiding van de scriptiebegeleider. Op gezette tijdstippen informeert de student deze begeleider over de uitwerking van de bachelorproef en kunnen zij bij die gelegenheid ook vragen stellen.
De scriptie wordt door de student schriftelijk bezorgd en mondeling gepresenteerd en verdedigd voor een jury.

Volgtijdelijkheid (VT)

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN pas te volgen in jaar van afstuderen.

Begincompetenties

Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.
De student beschikt over de kennis, vaardigheden en attitudes aangebracht in de andere opleidingsonderdelen uit de opleiding Bedrijfsmanagement afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit (= alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de modeltraject).
De Bachelorproef kan alleen in het curriculum opgenomen worden samen met de andere opleidingsonderdelen van het derde modeltraject (behalve het opleidingsonderdeel Stage).

Eindcompetenties (tekst)

1. Kan kennis en inzichten uit het domein van de accountancy en fiscaliteit kritisch evalueren en combineren (VKS6/1) (AF10)
Indicatoren:

  • Legt verbanden tussen accountancy en fiscaliteit
  • Vergelijkt de nieuwe en de huidige wetgeving en regels in het domein van accountancy en fiscaliteit.
  • Doorgrondt en integreert nieuwe kennis uit het domein van accountancy en fiscaliteit in bestaande.

2. Kan complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten (VKS6/2) (BM5)
Indicatoren:

  • Kan een onderzoeksvraag formuleren en analyseren
  • Kan relevante boekhoudkundige, fiscale, juridische, bedrijfseconomische bronnen opzoeken die informatie kunnen opleveren mbt de onderzoeksvraag.
  • Kan effectief en efficiënt de verzamelde informatie en documenten op hun juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan, knelpunten aanduiden en aanvullingen aanbrengen.
  • Kan gegevens en informatie inventariseren, analyseren en verwerken om tot een antwoord te komen op de onderzoeksvraag
  • Kan een onderzoekrapport schrijven
  • Kan de bronnen correct citeren en referen
  • Levert een eigen kritische bijdrage
  • Houdt rekening met opmerkingen en verwerkt deze correct

3. Kan boekhoudkundige, fiscale, financiële, juridische informatie verzamelen, kritisch evalueren en deze manueel/gebruik makend van software verwerken tot een samenhangend geheel (AF9)
Indicatoren:

  • Kan binnen de beschikbare tijd informatie op een doeltreffende manier verzamelen, ontcijferen en verwerken
  • Kan gegevens gestructureerd samenbrengen en op een originele manier voorstellen en bewerken
  • Kan hiaten in de verkregen informatie onderkennen
  • Kan de informatie kritisch beoordelen
  • Kan de ingezamelde boekhoudkundige, fiscale, financiële en juridische informatie verwerken tot bruikbare outputgegevens, hetzij manueel, hetzij door gebruik van boekhoudkundige en fiscale software.

4. Kan relevante (boekhoudkundige, fiscale, financiële, juridische en bedrijfseconomische) gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen (VKS6/3) (AF10)
Indicatoren:

  • Kan zowel een vertrouwd als niet-vertrouwd boekhoudkundig, fiscaal, juridisch of beleidsprobleem omschrijven en afbakenen
  • Verzamelt en interpreteert relevante gegevens en zet deze om in bruikbare informatie bij het benaderen van een vertrouwd/niet-vertrouwd probleem
  • Zoekt methodes en hulpmiddelen om een vertrouwd/niet-vertrouwd probleem op te lossen
  • Past deze methodes correct toe
  • Kan de resultaten van diverse benaderingen staven met de nodige argumenten en berekeningen en koppelt deze terug naar de theorie
  • Weegt de mogelijke oplossingen tegenover elkaar af
  • Kiest de best passende oplossing en implementeert deze


5. Kan handelen in complexe en gespecialiseerde (accountancy/fiscaliteit) contexten (VKS6/4) (AF10)
Indicatoren:

  • Kan volgens de geldende normen een gedetailleerde boekhouding voeren door het opstellen en registreren van vereiste stukken.
  • Kan rapporteren op basis van de boekhouding onder de vorm van een (geconsolideerde) jaarrekening, jaarverslag, verklarende toelichtingen…
  • Beheerst de fiscale, parafiscale en boekhoudkundige wetgeving (inclusief de bijhorende rechtspraak en rechtsleer) en kan deze adequaat toepassen in een fiscaal of boekhoudkundig dossier.
  • Kan instaan voor het beheer van fiscale dossiers, beginnend bij het verzamelen van de nodige stukken tot en met het opstellen van de vereiste documenten en de opvolging ervan.
  • Heeft inzicht in de basisprincipes en –technieken van interne en externe controle van de boekhouding en de organisatie.
  • Kan de financiële gezondheid van een onderneming analyseren en beoordelen en in het licht daarvan adviezen formuleren.
  • Kan boekhouding, (para)fiscaal en ondernemingsgericht advies verlenen, zowel intern als ondersteuning van het bedrijfsbeleid als extern naar klanten en opdrachtgevers toe.
  • Kan de wettelijk vereiste stukken voor het voeren van de boekhouding en het toepassen van de fiscale wetgeving opstellen, registreren, beheren en opvolgen.

6. Kan zowel intern als extern informeren en adviseren in het domein van accountancy, fiscaliteit en ondernemingsbeleid (AF7)
Indicatoren:

  • Is in staat zowel schriftelijk als mondeling te informeren en adviseren met betrekking tot accountancy, fiscaliteit en ondernemingsbeleid zowel intern op de werkvloer als extern naar klanten toe.
  • Brengt standpunten en voorstellen met zelfvertrouwen naar voren, kan overtuigen.
  • Handhaaft een zekere indruk ook bij weerstand tegen het eigen standpunt of handelen, kan onderhandelen.

7. Kan functioneren met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief (VKS6/5) (BM7)
Indicatoren:

  • Neemt op eigen initiatief taken op zich
  • Werkt zelfstandig en op een overzichtelijke en efficiënte manier taken correct en nauwkeurig af
  • Zet zich ten volle in door steeds het beste van zichzelf te geven, optimaal te presteren en kwalitatief werk af te leveren
  • Staat open voor kritiek en houdt rekening met feedback
  • Blijft doorzetten, ook bij tegenslag of druk
  • Is flexibel.
  • Respecteert deadlines
  • Demonstreert het nodige zelfvertrouwen

8. Kan medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van collectieve resultaten (VKS6/6) (BM8)
Indicatoren:

  • Integreert zich in de groep
  • Kan zich identificeren met en werkt mee aan de gemeenschappelijke doelstellingen van de groep
  • Werkt constructief samen met de groepsleden
  • Kan een verantwoorde taakverdeling opmaken en taken coördineren binnen het team.
  • Brengt eigen ideeën in de groep en komt op voor de eigen mening
  • Kan kennis en vaardigheden doorgeven aan anderen en staat open voor kennis en vaardigheden van anderen
  • Is sociaal- en hulpvaardig in een team
  • Kan consequent de binnen het team gemaakte afspraken nakomen en de gemaakte taakverdeling respecteren
  • Kan omgaan met kritiek en ev conflicten binnen de groep
  • Kan een teamlid evalueren


9. Kan handelen volgend de deontologische regels verbonden aan het beroep (AF11)
Indicatoren:

  • Past de deontologische regels eigen aan het beroep toe in geïntegreerde gevallenstudies en in een paper
  • Gaat zorgvuldig en discreet om met persoonlijke, gevoelige of vertrouwelijke informatie
  • Handelt onafhankelijk en onpartijdig
  • Heeft aandacht voor ethische principes


10. Kan zelfstandig en in team competenties van communicatieve vaardigheden toepassen in integrale gevallenstudies en paper (BM1)
Indicatoren:

  • Kan doel- en doelgroepgericht communiceren
  • Kan correct, duidelijk, gepast en aantrekkelijk formuleren
  • Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken
  • Kan naar inhoud en vorm reviseren
  • Kan efficiënt en effectief corresponderen, notuleren, rapporteren
  • Kan efficiënt en effectief vergaderen, dialogeren, overleggen, presenteren
  • Kan praktische kennis van vreemde talen (Frans en Engels) toepassen

11. Handelt klantgericht, onderhoudt professionele contacten en werkt samen met stakeholders (BM6)
Indicatoren:

  • Formuleert informatie en advies klantgericht
  • Is in staat professionele contacten met stakeholders te leggen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Interactieve gesprekken.
Groepswerk en individueel werk.
Begeleid zelfstandig leren.
Zelfstudie.

Begeleiding

Elektronische leeromgeving: http://chamilo.hogent.be
Sturen en coachen van de groepen en de studenten tijdens de sessies begeleid zelfstandig leren.
De lector is begeleider van de studenten bij het schrijven van een paper.
Gelegenheid tot feedback bij de opdrachten, testen en paper.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie:100% permanente evaluatie (verplichte aanwezigheid op maandag).  Uitz. Erasmusstudenten
    • periode gebonden evaluatie:/
  • Tweede examenkans:
    • de student legt na indienen van een nieuwe opdracht een examen af bestaande uit 50% schriftelijke evaluatie en 50% mondelinge evaluatie

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Opgave en richtlijnen; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Overige: Bijdrage documenten en kosten projecten ; 80 euro

Overige: Bijdrage afdrukkosten in lokalen op campus Mercator; 5 euro

Studiekosten

Via Chamilo: Opgave en richtlijnen; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Overige: Bijdrage documenten en kosten projecten ; 85 euro


Trefwoorden

Bachelorproef
IWETO-code:
S192 Boekhoudkundige wetenschappen
S141 Fiscaal recht