Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Medewerkers-, klanten-, maatschappij- en ondernemingsresultaten21754/4134/1819/1/31
Studiegids

Medewerkers-, klanten-, maatschappij- en ondernemingsresultaten

21754/4134/1819/1/31
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk13,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie88,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Dhaeze Marc
Andere docenten: Crampe Hans, Uvijn Kristof
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel werd opgenomen in het opleidingsprogramma.
De doelstellingen van dit OLOD bestaan erin om de rol van de manager in de deelgebieden "Medewerkers, klanten, maatschappij en ondernemingsresultaten" van het EFQM Excellence model uit te diepen.
In dit OLOD wordt een basisniveau nagestreefd, dit wil zeggen nog niet toegepast op een bepaalde sector.

Dit opleidingsonderdeel kent een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.

Horizontale afstemming:
Middelenmanagement en procesmanagement

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Medewerkers, klanten en maatschappij resultaten
Procesbeheersing
Behoeftegerichte benadering (incl. tevredenheid en SLA)
KAIZEN-benadering
Juridische en maatschappelijke beginselen voor het opbouwen van een ethisch denkproces
Grondhouding en verantwoordelijkheid van de verpleegkundige
Begeleiding van ethisch denken rond therapeutische hardnekkigheid
Toepassingen aan de hand van casussen aangebracht door de studenten

Ondernemingsresultaten
Tevredenheids- of imago-onderzoek stakeholders
Markt-(adherentie-) doelstellingen voor de instelling en relevante onderdelen
Arbeidsmarktanalyse en vacaturevervulling
Indicatoren voor performantie (instellingsniveau en afdelingsniveau)
Ratio's
Bedrijfsresultaten
Budgettering
Budgetteringscyclus
Benchmark onderzoeken voor de instelling en relevante onderdelen
Vermogensdoelstellingen

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Kwalificatie professioneel gerichte bachelor in de gezondheidszorg en/of welzijnszorg

Eindcompetenties

Voor het formuleren van de eindcompetenties werd rekening gehouden met volgend wettelijk kader: de Ziekenhuiswet van 1964 (KB 23 oktober 1964) waarin de normen zijn vastgelegd van ziekenhuizen en hun diensten, de bijkomende bepaling specifiek voor de ziekenhuizen in de gecoördineerde wet 7 augustus 1987 (BS 7 oktober 1987) en de bepalingen in het KB van 13 juli 2006 (BS 28 augustus 2006), meer in het bijzonder de zeven resultaatgebieden van het KB van 2006 die de input en output van de functie van
hoofdverpleegkundige/hoofdvroedvrouw aangeven.

Beroepsspecifieke competenties
1. De manager betrekt alle stakeholders bij zowel processen als resultaten.
2. De manager is gericht op ondernemingsresultaten en koppelt deze terug naar
    de werking van de dienst
    Deelcompetenties:
    - De manager handelt vanuit een respectvol waardenpatroon zowel op maatschappelijk als op instellingsniveau
    - De manager kent de verschillende stakeholders (personeel, cliënten, studenten,
      stagebegeleiders,...) en hun kenmerken
    - De manager voert een efficiënte communicatie naar alle stakeholders
    - De manager heeft inzicht in de methodiek en de resultaten van behoeften- en tevredenheidsonderzoek
    - De manager kan SLA's (Service Level Agreement) afsluiten met de verschillende stakeholders
    - De manager bouwt een klachtenbeleid uit en stemt het af op de ombudswerking van de instelling
    - De manager heeft inzicht in de resultaten van de kernprocessen van de organisatie en kan hiertoe voor het aandeel van de eigen dienst zelf bijdragen
    - De manager heeft inzicht in de operationele- en financiële ondernemingsresultaten van de organisatie
    - De manager kan voor het aandeel van de eigen dienst zelf bijdragen aan de ondernemingsresultaten

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Begeleid zelfstandig werk
Hoorcollege

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Via e-mail
Vragen omtrent de gedoceerde leerstof kunnen iedere les individueel worden gesteld en worden klassikaal behandeld
Op afspraak

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (100 % van de totale beoordeling)

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en/of FOER Faculteit Mens en Welzijn 2018-2019

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als bij de eerste examenkans.
                                                                                                                                                                                         
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en/of FOER Faculteit Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabi via Chamilo

Studiekosten

De syllabi worden ter beschikking gesteld op Chamilo.

Trefwoorden

Stakeholders
Performantie
Budgettering
Ethiek