Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage21550/4132/1819/1/93
Studiegids

Stage

21550/4132/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste fiscaliteit (AL), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste fiscaliteit als Stage
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 13 studiepunten
Gewicht: 13,00
Totale studietijd: 390,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk390,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bouckaert Annemie
Andere docenten: Coppens Carine, Dhont Hilde, Goethals Isabelle, Peeters Veerle, Wante Peter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar

Doelstellingen

De stage moet de student de kans bieden kennis te maken met de beroepspraktijk van de fiscalist/fiscaal raadgever in het bedrijfsleven.
Kennis, vaardigheden en attitudes bijgebracht in de Bachelor na Bachelor-opleiding krijgen een praktische toetsing in het werkveld en worden er tevens verder ontwikkeld.

Vooral de algemeen en specifieke beroepsgerichte competenties zullen in de stage verder ontwikkeld worden:
  • uitdiepen van de theoretische kennis en vaardigheden op het vlak van interpersoonlijke relaties,
  • teamworking,
  • omgaan met informatie,
  • omgaan met taken,
  • persoonlijke functioneren,
  • redeneervaardigheid en administratieve vaardigheden
  • attitudes zoals accuratesse, flexibiliteit, omgaan met stress, organisatievermogen, doorzettingsvermogen, kritische ingesteldheid, resultaatgerichtheid, respecteren van de eis tot vertrouwelijkheid inzake gegevens, contactbereidheid, leergierigheid, zelfstandigheid, zin voor samenwerking, assertiviteit,...
De duur van deze stage is voldoende lang opdat de student zich volledig zou kunnen inleven in zijn werksituatie.

Inhoud

De stage duurt 10 weken (50 werkdagen). De stage kan plaatshebben in een accountants- of boekhoudkantoor, revisorenkantoor, in een fiscale administratie of in de fiscale afdeling van een bedrijf.
Tijdens deze periode zal de student zelfstandig werken en meehelpen in het kantoor of het bedrijf op het vlak van bijvoorbeeld het voorbereiden aangiftes personenbelasting en vennootschapsbelasting, BTW-administratie, fiscale dossiers,…

De student houdt een stagelogboek bij dat een beknopte beschrijving bevat van de stageactiviteiten gedurende de ganse stageperiode en een korte persoonlijke evaluatie. De student houdt steeds een kladversie van het stagelogboek bij zodat hij/zij steeds aan de stagebegeleider een indruk kan geven van de stagetaken.
De student zorgt dat op het einde van de stage de stagebegeleider over het finale stagelogboek kan beschikken. 

De student reflecteert in een tussentijdse en een eindreflectietekst over de uitgevoerde taken, over de mate waarin de comptetenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn versterkt en verdiept, en over de eigen sterke en zwakke punten en in welke mate hij zijn verbeterdoelen heeft bereikt.

In uitzonderlijke gevallen kan de student van de opleiding de toestemming krijgen om een onderzoeksproject of een projectstage te vervullen ( zie stagereglement en brochure projectstage).

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Grondige studie van de personenbelasting en voorheffingen OF simultaan te volgen met Grondige studie van de personenbelasting en voorheffingen) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Grondige studie van de BTW OF simultaan te volgen met Grondige studie van de BTW) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Grondige studie van de vennootschapsbelasting OF simultaan te volgen met Grondige studie van de vennootschapsbelasting).

Begincompetenties

De student beschikt over de kennis, vaardigheden en attitudes aangebracht in de vooropleiding en in de andere opleidingsonderdelen uit deze opleiding

Eindcompetenties

1. Kan de in de opleiding aangebrachte competenties integreren in een werkomgeving.
Indicatoren:

  • Kan vlot en zelfstandig de fiscale wetgeving toepassen, fiscale dossiers beheren en fiscale aangiften invullen.
  • Zoekt oplossingen voor enkele complexere fiscale problemen en vraagstukken, aangereikt vanuit de praktijk
  • Kan informatie verschaffen en fiscale adviezen formuleren.
  • Kan controletaken uitvoeren · Kan het werk verdedigen en kritische vragen beantwoorden.
  • Kan rapporteren en eenduidige, klare en coherente conclusies vormen.
  • Leeft consistent deontologische normen van het beroep (of de opdracht) na.

2. Kan binnen de beschikbare termijn informatie op een doeltreffende manier verzamelen, ontcijferen en verwerken, gegevens gestructureerd samenbrengen en op een originele manier voorstellen en bewerken, eventuele hiaten in deze informatie onderkennen.
Indicatoren:

  • Leert snel nieuwe dingen bij.
  • begrijpt snel informatie die wordt gegeven.
  • Ontcijfert gegevens en informatie op een zelfstandige manier.
  • Heeft niet veel uitleg nodig om de opdracht van een taak te begrijpen.
  • Neemt veel informatie op in een beperkte tijdspanne.
  • Gaat creatief om met de informatie die hij krijgt.

3. Kan structuur aanbrengen in een veelheid aan verschillende taken door een prioriteitenlijst op te stellen en deze op een consequente manier af te werken binnen de gegeven tijd.
Indicatoren:

  • Plant eigen werk op een efficiënte wijze.
  • Maakt vooraf een planning op van het werk dat moet gebeuren.
  • Overdenkt vooraf hoe hij iets zal aanpakken.
  • Werkt op een overzichtelijke manier taken af.
  • Werkt alle taken op tijd af.
  • Weet welke taken prioritair zijn en welke minder.

4. Kan onverwachte situaties opvangen en beheersen door, op basis van ervaring en kennis, mogelijke oplossingen af te wegen en door op eigen initiatief de taak op zich te nemen om de best passende oplossing te implementeren.
Indicatoren:

  • Neemt op eigen initiatief taken op zich.
  • Trekt zijn plan als hij geconfronteerd wordt met een probleem.
  • Overweegt diverse mogelijkheden als oplossing voor een probleem.
  • Weet de best passende oplossing te kiezen.
  • Reageert op een constructieve manier op onverwachte omstandigheden.
  • Zoekt zelfstandig naar een oplossing.

5. Kan groepsgeest creëren en bevorderen door de eigen mening en ideeën te delen, door zich te identificeren met de gemeenschappelijke doelstellingen en door conflicten met collega's bij te leggen.
Indicatoren:

  • Weet zich te integreren in de groep.
  • Stelt zich hulpvaardig op als anderen in problemen komen.
  • Brengt de eigen ideeën in de groep.
  • Identificeert zich met de groepsbelangen.
  • Stelt zich sociaal en toegankelijk op naar andere mensen.
  • Werkt constructief samen met anderen.

6. Kan (interne of externe) klanten op een gerichte manier begeleiden en raad geven in hun keuzeproces. Hen steeds op de eerste plaats stellen door de klanten een gerichte service te leveren en door op een constructieve manier contacten te onderhouden.
Indicatoren:

  • Stelt zich professioneel op ten aanzien van derden.
  • Leeft zich in, in de problemen van klanten.
  • Heeft een constructieve bijdrage voor het imago van de organisatie.
  • Stelt klanten steeds op de eerste plaats.
  • Geeft een optimale service aan de klanten.
  • Biedt klanten een toegevoegde waarde door zijn inbreng.

7. Wil zich ten volle inzetten voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven en hoge kwaliteit na te streven. Blijft doorzetten, ook bij frustratie, tegenwerking, druk of detailarbeid.
Indicatoren:

  • Geeft het beste van zichzelf en wil optimaal presteren.
  • Houdt vol, ook bij detailarbeid of routinetaken.
  • Levert kwalitatief werk af, ook bij detailarbeid.
  • Blijft doorzetten ook bij tegenslag of frustratie.
  • Herstelt fouten op spontane wijze.
  • Demonstreert het nodige zelfvertrouwen.

8. Kan reflecteren over de uitgevoerde taken, over de mate waarin zijn competenties tijdens de stage zijn verdiept en over zijn sterke en zwakke punten.

Indicatoren:

  • Kan zijn sterke en zwakke punten op professioneel vlak omschrijven.
  • Kan verbeterdoelen bepalen en reflecteren over de mate van realisatie van de vooropgestelde doelen.
  • Kan reflecteren over de uitgevoerde taken en over het geheel van de stage.
  • Kan reflecteren over de mate waarin de competenties die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn verdiept en versterkt. die tijdens de opleiding werden aangebracht op de werkvloer zijn verdiept en versterkt.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Stage
Het stagebedrijf bepaalt de voertaal

Begeleiding

Persoonlijke begeleiding door een stagebegeleider (lector) en stagementor (bedrijf)

Evaluatie

"Het stagevoorstel wordt ingediend tegen de vooropgestelde datum.
Het laattijdig indienen van het stagevoorstel geeft aanleiding tot verlies van een kwart van de punten op het opleidingsonderdeel stage, tenzij de stagecoördinator  (omwille van uitzonderlijke omstandigheden) uitstel heeft verleend.

  • Eerste examenkans:
    • Niet-periode gebonden evaluatie: /
    • Periode gebonden evaluatie:
      • 70% op het presteren van de student op de werkvloer
      • 15% op het stageverslag(logboek en 3 fiscale praktijkcases)
      • 10% op de kwaliteit van de reflectieteksten
      • 5% op de attitude van de student
  • Tweede examenkans:
    • De quotering voor stage wordt in principe overgedragen naar de tweede examenkans. Indien er enkel een tekort op de onderdelen stageverslag (logboek en 3 fiscale praktijkcases) en reflectieteksten is, dan krijgt de student evenwel de mogelijkheid om stageverslag (logboek en 3 fiscale praktijkcases) en reflectieteksten te herwerken.

In geval van projectstage (enkel indien een stage, omwille van uitzonderlijke omstandigheden niet mogelijk is):
Het projectvoorstel wordt ingediend tegen de vooropgestelde datum.
Het laattijdig indienen van het projectvoorstel geeft aanleiding tot verlies van een kwart van de punten op het opleidingsonderdeel stage, tenzij de stagecoördinator uitstel heeft verleend.
Indien de projectstage uitzonderlijk een project omvat zonder samenwerking met een bedrijf dan dient de student het projectcharter in samen met het projectvoorstel.

  • Eerste examenkans:
    • Niet-periode gebonden evaluatie: /
    • Periode gebonden evaluatie:
      • 70% van de punten staan op het uitwerken van het project (rapporttekst)
      • 15% op het projectverslag (portfolio/logboek)
      • 10% kwaliteit van de reflectieteksten
      • 5% attitude van de student
  • Tweede examenkans:
    • De quotering voor stage wordt in principe overgedragen naar de tweede examenkans. Indien er enkel een tekort op de onderdelen projectverslag (portfolio/logboek) en reflectieteksten is dan krijgt de student evenwel de mogelijkheid om projectverslag (portfolio/logboek) en reflectieteksten te herwerken."

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Informatie en Richtlijnen; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Stage - Kosten verbonden aan verplaatsingen naar de stageplaats, het medisch onderzoek, … zijn ten laste van de student

Studiekosten

Via Chamilo: Informatie en Richtlijnen; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Stage - Kosten verbonden aan verplaatsingen naar de stageplaats, het medisch onderzoek, … zijn ten laste van de student

Trefwoorden

Stage, IWETO-code: s141 Fiscaal-recht