Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage en rapportering13254/4131/1819/1/15
Studiegids

Stage en rapportering

13254/4131/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de landschapsontwikkeling, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Gewicht: 15,00
Totale studietijd: 375,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Damme Sylvie
Andere docenten: Joye Ruben
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk300,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie75,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Activiteiten van de stageplaats

Omschrijving Doelstellingen

De stage vormt enerzijds de afsluiting van de opleiding waarbij de studenten het geleerde in de praktijk kunnen omzetten en eraan toetsen. Anderzijds verwerft de student, onder begeleiding van deskundigen, de nodige praktische kennis om te kunnen functioneren binnen het werkveld van landschapsontwikkeling. Op de stage wordt bij voorkeur gewerkt met CAD en GIS programma's.

Omschrijving Inhoud

Opvolgen, uitwerken en begeleiden van praktische projecten in de reële werksfeer

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van de vooropleiding moeten verworven zijn.
De student moet de andere opleidingsonderdelen uit de opleiding doorlopen hebben.
(voor de regelgeving zie Facultaire Aanvullingen)

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De student is in staat om op een efficiënte, verantwoordelijke en correcte wijze een beroepsdoelstelling te realiseren en te functioneren binnen een professionele setting
Onder meer:
Sociale competenties

  • De student(e) is assertief, weerbaar en mondig.  
  • Hij/zij kan vlot in team samenwerken en participeert actief in de werkzaamheden van zijn/haar stageplaats.


Autonoom denken en handelen

  • De student(e) heeft informatieverwervings- en verwerkingscompetenties.
  • De student(e) kan probleemoplossend denken en werken.
  • De student(e) heeft verantwoordelijkheidszin en is keuzebekwaam.
  • De student(e) is kritisch en kan reflectief denken en handelen.

Motivationele competenties

  • De student(e) durft te exploreren, is leergierig en heeft zin voor initiatief.
  • De student(e) heeft een attitude van openheid en interesse voor actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Functionele competenties

  • De student(e) is professioneel voldoende taalvaardig.
  • De student kan zich individueel en in groep op een duidelijke en gestructureerde manier mondeling uitdrukken.

Mentale soepelheid

  • De student(e) is creatief en inventief.
  • Hij/zij is flexibel en kan zich vlot aanpassen aan zijn/haar werkomgeving en zijn/haar wisselend takenpakket.  

Algemene beroepsgerichte competenties

  • De student is in staat tot het uitvoeren van een analyse/synthese en kan procesmatig en objectmatig denken.
  • De student(e) kan in team werken. 
  • De student(e) kan leidinggeven en rapporteren.

Administratieve kennis en vaardigheden

  • De student(e) kent en/of hanteert de relevante wetgeving, het voor handen zijnde planningsinstrumentarium,
  • De student(e) is in staat om de opmaak van specifieke administratieve formaliteiten (brief, rapport, …) tot een goed einde te brengen

Technische kennis

  • De student(e) beschikt over voldoende nauwkeurigheid bij het uitvoeren van zijn taken.
  • De student(e) beheerst het Geografisch Informatiesysteem op voldoende wijze.
  • De student(e) kan voldoende besluiten formuleren op basis van zijn onderzoek

Competenties met betrekking tot landschapsanalyse, -synthese en visievorming

  • De student(e) kan kritisch kijken naar het landschap en er een gemotiveerde, genuanceerde mening over te vormen.
  • De student(e) kan een constructieve, gefundeerde bijdrage leveren in een inhoudelijke discussie tijdens een planproces.
  • De student(e) kan aan de hand van analyse en synthese  komen tot gefundeerde en gemotiveerde inrichtingsvoorstellen voor het landschap.

Algemene competenties:

  • Denk- en redeneervaardigheid
  • Het verwerven en verwerken van informatie
  • Kritische ingesteldheid
  • Projectmatig werken
  • Creativiteit
  • Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen ...
  • Ingesteldheid tot levens leren
  • Teamgericht kunnen werken 
  • Zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van eenvoudige probleemsituaties in de beroepspraktijk.
  • Ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • Besef  van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • Het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsoefenaar.


Omschrijving Begeleiding

  • Voor de aanvang van de stage krijgt elke student naast de stagebegeleider een stagementor toegewezen voor verdere individuele begeleiding.
  • Tijdens de stage zijn zowel de stagebegeleider als de stagecoördinator bereikbaar/ beschikbaar. Indien wenselijk kan de student tussentijds een individuele afspraak met de stagebegeleider of de stagecoördinator maken. Daarnaast houdt de stagebegeleider of de stagecoördinator contact met de stageplaats

Omschrijving Evaluatie (tekst)

  • De beoordeling van de stage gebeurt tussentijds door de stagebegeleider en de stagementor en tijdens de examenperiode door een examenjury, bestaande uit de stagecoördinator, de stagebegleider en minstens 2 leden van de examencommissie
    Deze 2 leden worden aangeduid door de examencommissie.

 

  • De beoordeling van de stage gebeurt op grond van:
     - permanente evaluatie tijdens de stageperiode (uitgevoerde taken, inzet, motivering, attitude (50 %)…)
    - eindevaluatie: stagerapport en stagevoorstelling (50 %)


    Er is enkel 2e zittijd mogelijk voor het stagerapport en -voorstelling,  niet voor de stage.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Reglement Stage en Rapportering
Diverse vaktijdschriften, projectbundels en boeken

Omschrijving Studiekosten

Geraamde totaalprijs: € 50
Opmaak van het rapport: € 50

Omschrijving Trefwoorden

t 250 Landschapsarchitectuur: Stage en rapportering

Taal

Nederlands, de stage kan ook in het buitenland worden gelopen, dan is de taal de taal van het betreffende land.


Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.