Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Gewicht:
12,00
Totale studietijd: 300,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
- Stage spoed / IZ (7 studiepunten - gewicht: 7,20)
- Rapportering (5 studiepunten - gewicht: 4,80)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeel | Quotering? | Tweede examenkans mogelijk? | Wanneer te herkansen? |
Stage spoed / IZ | op 20 (tot op een geheel getal) | Nee | -- |
Rapportering | op 20 (tot op een geheel getal) | Nee | -- |
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tavernier Inge
Andere docenten: Convents Martine, Cooreman Els, Cuelenaere Thomas, Geirnaert Marlies, Traen Karel, Verbeke Gerda
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom beide deel-opleidingsonderdelen worden opgenomen in het opleidingsprogramma.
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel tegemoet te komen aan het MB van 19/04/2007 voor het verkrijgen van de bijzondere beroepstitel in de Intensieve zorg en spoedgevallenzorg en daarom moet de cursist tenminste 450 uren praktijk kunnen voorleggen als professionele ervaring.
Daarvan moet tenminste verworven worden: 200 uren op een erkende Intensieve zorg dienst, 200 uren op een erkende spoedgevallendienst en 50 uren naar keuze (Intensieve zorg of spoed).
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel de noodzakelijke vorming te verwerven van de beroepsspecifieke competenties en de kwalificaties binnen de opleiding.
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Het opleidingsonderdeel leert de student probleemoplossend denken en gegevens op een degelijke wijze te verwerken en rapporteren
Beide deel-opleidingsonderdelen kennen een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Horizontale afstemming:
Stage deel 1
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Horizontale afstemming:
Toegepast wetenschappelijk onderzoek
Inhoud
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
De aangeleerde theorie leren integreren in de praktijk
Stagegids
Portfolio
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stagegids
Info/ richtlijnen over stageverslaggeving
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Voor alle deel-opleidingsonderdelen geldt:
Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel biedt impliciet ondersteuning aan alle competenties uit het competentieprofiel Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg dat gebaseerd is op het beroepsprofiel en het Bachelor-na-Bachelor opleidingsprofiel Verpleegkunde Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg, goedgekeurd door de VLOR (2001; 2006-2007) en gevalideerd door VVIZV (2008)
en VVVS (2008). Het focust zich in het bijzonder op de ondersteuning en evaluatie van de volgende competenties.
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,
verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetenties:
- Vaardigheid omtrent cardiovasculaire observaties en verpleegkundige interventies uitvoeren
- Vaardigheid omtrent de verpleegkundige problemen bij patiënten met complexe interne pathologie.
- Vaardigheid omtrent vochtbeleid bij kritische patiënten.
- Vaardigheid omtrent de observatie en behandeling van kinderen op spoedgevallenzorg en intensieve zorg.
- Vaardigheid omtrent de verpleegkundige taak bij patiënten met pijn.
- Vaardigheid omtrent dringende verpleegtechnische handelingen binnen de dringende medische hulpverlening.
- Vaardigheid omtrent het immobiliseren, positioneren, optillen en verplaatsen van patiënten,met een trauma.
- Vaardigheid van het verpleegkundig handelen na ernstige heelkundige ingreep.
- Vaardigheid omtrent het toedienen van de eerste zorgen bij geïntoxiceerden.
- Vaardigheid omtrent frequent op IZ voorkomende infecties en de behandeling ervan.
- Vaardigheid omtrent de verpleegkundige behandeling van acute nierinsufficiëntie.
- Vaardigheid omtrent observatie en verpleegkundige behandeling van patiënten met neurologische aandoeningen of met een neurotrauma.
- Vaardigheid tot het toedienen van de prioritaire hulpverlening bij zwaargekwetsten.
- Vaardigheid, als verpleegkundige tot het herkennen van de hemodynamische problematiek.
- Basisvaardigheid in het gebruik van mechanische orgaanondersteuningsapparatuur.
- Basisvaardigheid in het gebruik van mechanische ventilatie
- Relevant schriftelijk en mondeling rapporteren.
2. De zorg organiseren en coördineren
3. Collega’s en medestudenten begeleiden
4. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
5. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
6. Open staan voor diversiteit in de samenleving
7. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
8. open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen, verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetentie:
- Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Portfolio
Stage
Stagesupervisie
Er is een permanente evaluatie vanuit het werkveld waar stage gelopen wordt
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
werkcollege
Begeleiding
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Voor de aanvang van de stage dient de student zich te informeren over de betreffende stageplaats, de (geziene) leerstof en de basistechnieken
De opgestelde doelstellingen worden nagekeken
Tijdens de stageperiode krijgt de student begeleiding door de verpleegkundigen uit het werkveld en monitoraat waar mogelijk is
Reflecties uit de stage tijdens de theoretische lessen
Individuele contacten met de praktijklector op school, indien nodig op het stageterrein of via e-mailcontact
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Overleg en goedkeuring van het gekozen onderwerp voor de verslaggeving
Evaluatie
De eindbeoordeling van dit samengesteld opleidingsonderdeel kent volgende verdeling:
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ: 60% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering: 40% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Eerste examenkans Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
De stagebeoordeling wordt bepaald in samenspraak tussen stageplaats en stagesupervisor (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Bijzondere bepalingen
Indien de student de vereiste stagedocumenten, zoals voorzien in de stagegids niet tijdig indient, krijgt de student een afwezig voor het deel-opleidingsonderdeel stage spoed/IZ
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Casusopdracht (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Bijzondere bepalingen
Indien de student de casusopdracht zoals voorzien in de richtlijnen niet tijdig indient, krijgt de student een afwezig voor het deel-opleidingsonderdeel Rapportering
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt dezelfde evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel
aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor deze evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel toegekend zoals tijdens de eerste examenkans
Zowel voor stage als voor rapportering is er enkel een tweede examenkans indien er een afwezigheid voor eerste examenkans was
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Studiekosten
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Mogelijke studiekosten:
Embleem van de Hogeschool voor op uniform (ongeveer 5 euro)
Eventuele waarborg van badge (ongeveer 2 euro)
Trefwoorden
Deel-opleidingsonderdeel Stage spoed/IZ
Stage
Deel-opleidingsonderdeel Rapportering en methodische werkbegeleiding
Verslaggeving
Casus