Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
- psychosociale aspecten patiënt & familie (2 studiepunten - gewicht: 1,50)
- wetgeving (1 studiepunt - gewicht: 1,50)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeel | Quotering? | Tweede examenkans mogelijk? | Wanneer te herkansen? |
psychosociale aspecten patiënt & familie | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja | Enkel indien niet geslaagd |
wetgeving | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja | Enkel indien niet geslaagd |
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tavernier Inge
Andere docenten: De Vos Jan, Vande Moortel Jan, Vanleerberghe Patricia
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom beide deel-opleidingsonderdelen worden opgenomen in het opleidingsprogramma.
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Het deel-opleidingsonderdeel psychologische aspecten patiënt en familie heeft als doel op een constructieve manier te leren omgaan met sterk stresserende omstandigheden en crisissituaties op kritieke diensten.
Het biedt de mogelijkheid om als volwaardig lid van het verpleegkundig/multidisciplinair team op een effectieve en efficiënte manier te en functioneren.
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Het deel-opleidingsonderdeel wetgeving heeft als doel een beeld te geven over de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg die specifiek is voor de kritieke diensten en inzicht te geven in het wetgevend kader van belang binnen de urgentie- en de kritieke diensten.
Beide deel-opleidingsonderdelen kennen een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Horizontale afstemming:
Sociale - en menswetenschappen II
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Horizontale afstemming:
Biomedische wetenschappen II
Sociale – en menswetenschappen II
Inhoud
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stresshantering
Profilering van de verpleegkundige in verband met stress
Definiëring
Stressspiraal
Afweermechanismen en stress
Praktisch opsporen van stressoren
Rationele emotieve techniek
Omgaan met stress bij collega's
Omgaan met stress bij patiënt en familie
Psycho- fysiologische component van stresshantering
Crisis en urgenties: individuele en organisatorische impact op dienst
Het psychotrauma
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
De Belgische staatsstructuren en rechtsregels: federaal en van de gewesten
Aansprakelijkheid
De beroepsuitoefening, specifieke bevoegdheden voor spoed en IZ verpleegkundigen
Structuur van het strafrecht en de strafvordering
Het beroepsgeheim
De patiëntenrechten
Relatie arts – verpleegkundige
Keuzeonderwerpen uit:
Transplantatie wetgeving
Wetgeving betreffende de psychiatrie
Medische eigendom
Alcoholmisdrijven
Drugwetgeving
Statuut van het lijk
Wetgeving omtrent fixatie
Euthanasiewetgeving en palliatieve zorg
Geldigheid van DNR-code
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Voor alle deel-opleidingsonderdelen geldt:
Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel biedt impliciet ondersteuning aan alle competenties uit het competentieprofiel Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg dat gebaseerd is op het beroepsprofiel en het Bachelor-na-Bachelor opleidingsprofiel Verpleegkunde Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg, goedgekeurd door de VLOR (2001; 2006-2007) en gevalideerd door VVIZV (2008) en VVVS (2008). Het focust zich in het bijzonder op de ondersteuning en evaluatie van de volgende competenties.
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Beroepsspecifieke competenties
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden
2. Een verpleegkundige, professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
4. Collega’s en medestudenten begeleiden
5. Open staan voor de diversiteit in de samenleving
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Beroepsspecifieke competenties
1. Ethisch – en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege
Discussievormen
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Hoorcollege met activerende elementen
Wercollege
Discussievormen
Beide deel- opleidingsonderdelen ondersteunen, gelinkt aan hun inhoud, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Evaluatie
De eindbeoordeling van dit samengesteld opleidingsonderdeel kent volgende verdeling:
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Eerste examenkans
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Schriftelijk examen (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Schriftelijk examen (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra).
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Wetgeving minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Wetgeving minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt dezelfde evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor deze evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel toegekend zoals tijdens de eerste examenkans
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Trefwoorden
Deel-opleidingsonderdeel Psychosociale aspecten patiënt en familie
Psychologie
Coping-gedrag
Deel-opleidingsonderdeel Wetgeving
Mensenrechten
Gezondheidsrecht