Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Sociale en menswetenschappen II12817/4130/1819/2/06
Studiegids

Sociale en menswetenschappen II

12817/4130/1819/2/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • omgangskunde (2 studiepunten - gewicht: 1,50)
  • beroepsethiek (1 studiepunt - gewicht: 1,50)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Sociale en menswetenschappen II

Delen van het opleidingsonderdeel:
omgangskunde
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege7,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
beroepsethiek
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege7,00 uren
Zelfstudie23,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
omgangskundeop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
beroepsethiekop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tavernier Inge
Andere docenten: Temmerman Karin, Uvijn Kristof
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom beide deel-opleidingsonderdelen worden opgenomen in het opleidingsprogramma.

Deel-opleidingsonderdeel Omgangskunde
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel kennis en inzicht te verwerven in probleemoplossend denken en als volwaardig lid van het verpleegkundig/multidisciplinair team op een effectieve en efficiënte manier te kunnen functioneren.

Deel- opleidingsonderdeel Beroepsethiek
Het deel-opleidingsonderdeel Beroepsethiek heeft als doel ethisch te kunnen omgaan en te reflecteren binnen de kritieke en urgente diensten.
Beide deel-opleidingsonderdelen kennen een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.

Deel-opleidingsonderdeel Omgangskunde
Horizontale afstemming:
Sociale - en menswetenschappen I

Deel-opleidingsonderdeel Beroepsethiek
Horizontale afstemming:
Sociale – en menswetenschappen I

Inhoud

Deel-opleidingsonderdeel  Omgangskunde

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Agressiehantering:
Definiëring agressie
Nuttige modellen in verband met agressie
Omgaan met agressie, rekening houdende met richtlijnen vanuit de genoemde modellen
Concrete richtlijnen formuleren vanuit casuïstiek
Teamwork:
Kenmerken van goede leiding
Relatiebevorderende en taakvergemakkelijkende rollen
Constructief hanteren feedback
Fasen in de teamontwikkeling
Schets teamrollen Belbin
Teamrollen functioneel aanwenden

Deel-opleidingsonderdeel  Beroepsethiek

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Een moreel probleem
Een moreel oordeel
Ethiek als actieve praktijk, toegepaste ethiek
Morele ervaring en intuïtie
Zorgzaamheidsethiek
Het perspectief van de ander
Normatieve ethiek
Grondhoudingen
Zorg als Praktijk
Ethische code en beroepscode
Onderwerpen die door de studenten aangebracht worden

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Voor alle deelopleidingsonderdelen geldt:
Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde

Eindcompetenties

      

Dit opleidingsonderdeel biedt impliciet ondersteuning aan alle competenties uit  het competentieprofiel Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg dat gebaseerd is op het beroepsprofiel en het Bachelor-na-Bachelor opleidingsprofiel Verpleegkunde Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg, goedgekeurd door de VLOR (2001; 2006-2007) en gevalideerd door VVIZV (2008) en VVVS (2008). Het focust zich in het bijzonder op de ondersteuning en evaluatie van de volgende competenties.
 
Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde

Beroepsspecifieke competenties
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden.
2. Een verpleegkundige, professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
3. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
4. Collega’s en medestudenten begeleiden
5. Een intraprofessionele relatie opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
6. Open staan voor de diversiteit in de samenleving

Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek

Beroepsspecifieke competenties
1. Ethisch – en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde
Hoorcollege activerende elementen
Discussievormen

Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek
Hoorcollege met activerende elementen
Discussievormen
Groepswerk

Beide deelopleidingsonderdelen ondersteunen, gelinkt aan hun inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak

Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak

Evaluatie

De eindbeoordeling van dit samengesteld opleidingsonderdeel kent volgende verdeling:
Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel

Eerste examenkans
Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde
Mondeling of schriftelijk examen ngl aantal studenten (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deelopleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deelopleidingsonderdeel Omgangskunde minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans

Wanneer een student voor het deelopleidingsonderdeel Omgangskunde minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar

Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek
Schriftelijk examen of paper( groepswerk) (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans

Wanneer een student voor het deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans wordt dezelfde evaluatievorm per deelopleidingsonderdeel aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor deze evaluatievorm per deelopleidingsonderdeel toegekend zoals tijdens de eerste examenkans

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Andere studiematerialen

Delen van het opleidingsonderdeel:
beroepsethiek
Didactisch leermateriaal (Powerpoint, eigen notities, artikels gerelateerd aan de les- en gespreksonderwerpen) en syllabus ethiek aangeboden via elektronisch leerplatform Chamilo HoGent.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 0 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 0 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Deelopleidingsonderdeel Omgangskunde
agressiehantering
teambuilding
groepsvaardigheden

Deelopleidingsonderdeel Beroepsethiek
Ethiek