Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
- Hygiëne en kwaliteitszorg (1 studiepunt - gewicht: 1,50)
- veiligheid en werkorganisatie (1 studiepunt - gewicht: 0,75)
- Rampenplanning (1 studiepunt - gewicht: 0,75)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Hygiëne,veiligheid en logistiek
Delen van het opleidingsonderdeel:
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeel | Quotering? | Tweede examenkans mogelijk? | Wanneer te herkansen? |
Hygiëne en kwaliteitszorg | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja | Enkel indien niet geslaagd |
veiligheid en werkorganisatie | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja | Enkel indien niet geslaagd |
Rampenplanning | op 20 (tot op een geheel getal) | Ja | Enkel indien niet geslaagd |
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tavernier Inge
Andere docenten: D'hooge Dirk, Van Dijck Dominique
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom deze deel- opleidingsonderdelen worden opgenomen in het opleidingsprogramma.
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een basiskennis te geven over de essentiële aspecten van hygiëne en kwaliteitszorg binnen de diensten Intensieve Zorg en spoedgevallenzorg.
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een basiskennis te geven in de veiligheid en werkorganisatie binnen de diensten Intensieve Zorg en spoedgevallenzorg.
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een duidelijk beeld te geven over de verschillende types noodplanning.
Deze deel- opleidingsonderdelen kennen een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Horizontale afstemming:
Verpleegkundige wetenschappen II
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Horizontale afstemming:
Verpleegkundige wetenschappen I
Inhoud
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Hygiëne:
De preventie van zorggerelateerde infecties bij kritiek zieke patiënten
De meest recente stand van de kennis door middel van evidence-based aanbevelingen en recente wetenschappelijke publicaties overgebracht in een aantal hoofdstukken van een interactieve internetcursus
Toelichting van wat wetenschappelijke evidentie en zijn verschillende graden inhoudt
Topics zoals infecties in de gezondheidszorg, handhygiëne, kathetergerelateerde infectie, pneumonie, postoperatieve wondinfectie, en kathetergerelateerde urineweginfectie
Kwaliteitszorg:
Inleiding in de kwaliteitszorg
Inleiding standaardenbeleid
Standaarden, procedures en criteria kunnen plaatsen op intensieve zorgen binnen het kwaliteitsdecreet
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Organisatie van kritieke diensten versus organisatie van het ziekenhuis
Verwerken en bewaken van de administratieve opdrachten met betrekking tot patiëntengegevens op intensieve zorg
Veiligheidsvoorschriften
Opnamebeleid op spoed, het behandeling- en verwijsbeleid van en tussen de diverse medische disciplines
Bedienen van de communicatiesystemen binnen de dringende geneeskundige hulpverlening en éénvormige oproepstelsel ( telefoonverbindingen, radio's en zenders)
Verwerken en bewaken van de administratieve opdrachten met betrekking tot patiëntengegevens
Gebruik van protocollen en verpleegkundige orders
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Algemene noodplanning
Het medisch interventieplan Ziekenhuis noodplanning
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Voor alle deel-opleidingsonderdelen geldt:
Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel biedt impliciet ondersteuning aan alle competenties uit het competentieprofiel Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg dat gebaseerd is op het beroepsprofiel en het Bachelor-na-Bachelor opleidingsprofiel Verpleegkunde Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg, goedgekeurd door de VLOR (2001; 2006-2007) en gevalideerd door VVIZV (2008) en VVVS (2008). Het focust zich in het bijzonder op de ondersteuning en evaluatie van de volgende competenties.
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,
verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetentie:
- Kennis en inzicht in de preventie van endo- en exogene infecties
2. Handelen in functie van Kwaliteitszorg
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,
verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetentie:
- Kennis en inzicht in de veiligheid en werkorganisatie van kritieke diensten
2. Open staan voor economische en sociaal beleid binnen de gezondheidszorg
3. De zorg organiseren en coördineren
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen, verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetenties:
- Kennis en inzicht in het medisch interventieplan en het ziekenhuisnoodplan
- Kan als verpleegkundige de correcte rol opnemen bij rampsituaties
2. De zorg organiseren en coördineren
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Hoorcollege met activerende elementen
Begeleide zelfstudie (e-learningpakket)
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Hoorcollege met activerende elementen
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Hoorcollege met activerende elementen
Deze deel- opleidingsonderdelen ondersteunen, gelinkt aan hun inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Verschillende zelftoetsen met feedback zijn in de cursus geïntegreerd
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Evaluatie
De eindbeoordeling van dit samengesteld opleidingsonderdeel kent volgende verdeling:
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie: 25% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning: 25% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Eerste examenkans
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg:
Schriftelijk examen hygiëne (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Schriftelijk examen kwaliteitszorg(50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en Kwaliteitszorg minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaa.
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Schriftelijk examen veiligheid en werkorganisatie op spoed (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Schriftelijk examen Veiligheid en werkorganisatie op intensieve zorg (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Schriftelijk examen (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra):
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans
Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen per deel-opleidingsonderdeel aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor elke evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel toegekend zoals tijdens de eerste examenkans
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn
Trefwoorden
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Infectiepreventie
Nosocomiale infecties
Evidence-based zorg
Kwaliteitszorg
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Arbeidsgeneeskunde
Ziekenhuiswetenschappen en beheer
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Noodplanning