Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Hygiëne,veiligheid en logistiek6050/4130/1819/2/12
Studiegids

Hygiëne,veiligheid en logistiek

6050/4130/1819/2/12
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Hygiëne en kwaliteitszorg (1 studiepunt - gewicht: 1,50)
  • veiligheid en werkorganisatie (1 studiepunt - gewicht: 0,75)
  • Rampenplanning (1 studiepunt - gewicht: 0,75)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Hygiëne,veiligheid en logistiek

Delen van het opleidingsonderdeel:
Hygiëne en kwaliteitszorg
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege13,00 uren
Zelfstudie25,00 uren
veiligheid en werkorganisatie
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege7,00 uren
Zelfstudie12,00 uren
Rampenplanning
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege6,00 uren
Zelfstudie12,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Hygiëne en kwaliteitszorgop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
veiligheid en werkorganisatieop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Rampenplanningop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tavernier Inge
Andere docenten: D'hooge Dirk, Van Dijck Dominique
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom deze deel- opleidingsonderdelen worden opgenomen in het opleidingsprogramma.
 
Deel-opleidingsonderdeel  Hygiëne en kwaliteitszorg
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een basiskennis te geven over de essentiële aspecten van hygiëne en kwaliteitszorg binnen de diensten Intensieve Zorg en spoedgevallenzorg.

Deel-opleidingsonderdeel  Veiligheid en werkorganisatie
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een basiskennis te geven in de veiligheid en werkorganisatie binnen de diensten Intensieve Zorg en spoedgevallenzorg.

Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning
Dit deel-opleidingsonderdeel heeft als doel een duidelijk beeld te geven over de verschillende types noodplanning.
 
Deze deel- opleidingsonderdelen kennen een coherente horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.
 
Deel-opleidingsonderdeel  Hygiëne en kwaliteitszorg
Horizontale afstemming:
Verpleegkundige wetenschappen II

Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning
Horizontale afstemming:
Verpleegkundige wetenschappen I

Inhoud

Deel-opleidingsonderdeel  Hygiëne en kwaliteitszorg

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Hygiëne:
De preventie van zorggerelateerde infecties bij kritiek zieke patiënten
De meest recente stand van de kennis door middel van evidence-based aanbevelingen en recente wetenschappelijke publicaties overgebracht in een aantal hoofdstukken van een interactieve internetcursus
Toelichting van wat wetenschappelijke evidentie en zijn verschillende graden inhoudt
Topics zoals infecties in de gezondheidszorg, handhygiëne, kathetergerelateerde infectie, pneumonie, postoperatieve wondinfectie, en kathetergerelateerde urineweginfectie

Kwaliteitszorg:
Inleiding in de kwaliteitszorg
Inleiding standaardenbeleid
Standaarden, procedures en criteria kunnen plaatsen op intensieve zorgen binnen het kwaliteitsdecreet

Deel-opleidingsonderdeel  Veiligheid en werkorganisatie

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Organisatie van kritieke diensten versus organisatie van het ziekenhuis
Verwerken en bewaken van de administratieve opdrachten met betrekking tot patiëntengegevens op intensieve zorg
Veiligheidsvoorschriften
Opnamebeleid op spoed, het behandeling- en verwijsbeleid van en tussen de diverse medische disciplines
Bedienen van de communicatiesystemen binnen de dringende geneeskundige hulpverlening en éénvormige oproepstelsel ( telefoonverbindingen, radio's en zenders)
Verwerken en bewaken van de administratieve opdrachten met betrekking tot patiëntengegevens
Gebruik van protocollen en verpleegkundige orders

Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Algemene noodplanning
Het medisch interventieplan Ziekenhuis noodplanning

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Voor alle deel-opleidingsonderdelen geldt:

Kwalificatie gegradueerden of bachelors in de verpleegkunde

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel biedt impliciet ondersteuning aan alle competenties uit  het competentieprofiel Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg dat gebaseerd is op  het beroepsprofiel en het Bachelor-na-Bachelor opleidingsprofiel Verpleegkunde Intensieve zorg en Spoedgevallenzorg, goedgekeurd door de VLOR (2001; 2006-2007) en gevalideerd door VVIZV (2008) en VVVS (2008). Het focust zich in het bijzonder op de ondersteuning en evaluatie van de volgende competenties.
 
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
 
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,
    verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetentie:
    - Kennis en inzicht in de preventie van endo- en exogene infecties
2.  Handelen in functie van Kwaliteitszorg

Deel-opleidingsonderdeel  Veiligheid en werkorganisatie
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,
    verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetentie:
    - Kennis en inzicht in de veiligheid en werkorganisatie van kritieke diensten
2. Open staan voor economische en sociaal beleid binnen de gezondheidszorg
3. De zorg organiseren en coördineren
 
Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning
Beroepsspecifieke competenties
1. Adequate verpleegkundige zorg verlenen (observeren, behoeften identificeren, doelstellingen bepalen,     verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren, evalueren en bijsturen)
Deelcompetenties:
    - Kennis en inzicht in het medisch interventieplan en het ziekenhuisnoodplan
    - Kan als verpleegkundige de correcte rol opnemen bij rampsituaties
2. De zorg organiseren en coördineren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Deel-opleidingsonderdeel  Hygiëne en kwaliteitszorg
Hoorcollege met activerende elementen
Begeleide zelfstudie (e-learningpakket)
 
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Hoorcollege met activerende elementen
 
Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning
Hoorcollege met activerende elementen

Deze deel- opleidingsonderdelen ondersteunen, gelinkt aan hun inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Deel-opleidingsonderdeel  Hygiëne en kwaliteitszorg
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
Verschillende zelftoetsen met feedback zijn in de cursus geïntegreerd
 
Deel-opleidingsonderdeel  Veiligheid en werkorganisatie
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak
 
Deel-opleidingsonderdeel  Rampenplanning
Studievoortgangsgesprekken
Gerichte vraagstelling via e-mail of na afspraak

Evaluatie

De eindbeoordeling van dit samengesteld opleidingsonderdeel kent volgende verdeling:
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg: 50% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie: 25% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning: 25% van de eindbeoordeling van het samengesteld opleidingsonderdeel
 
Eerste examenkans
Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg:
Schriftelijk examen hygiëne (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Schriftelijk examen kwaliteitszorg(50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra) 
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
 
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en Kwaliteitszorg minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaa.
 
Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Schriftelijk examen veiligheid en werkorganisatie op spoed (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Schriftelijk examen Veiligheid en werkorganisatie op intensieve zorg (50% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
 
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
 
Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Schriftelijk examen (100% van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra):
Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd, er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt
 
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning minstens 10 op 20 behaald heeft tijdens de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen tijdens de tweede examenkans

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deelopleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar
 
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen per deel-opleidingsonderdeel aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor elke evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel toegekend  zoals tijdens de eerste examenkans                                       
                                                                                                                                
Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Studiekosten

Geen

Trefwoorden

Deel-opleidingsonderdeel Hygiëne en kwaliteitszorg
Infectiepreventie
Nosocomiale infecties
Evidence-based zorg
Kwaliteitszorg

Deel-opleidingsonderdeel Veiligheid en werkorganisatie
Arbeidsgeneeskunde
Ziekenhuiswetenschappen en beheer

Deel-opleidingsonderdeel Rampenplanning
Noodplanning