Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
International skills and language development program29810/4129/1819/1/42
Studiegids

International skills and language development program

29810/4129/1819/1/42
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het internationaal bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 20 studiepunten
Gewicht: 20,00
Totale studietijd: 500,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk500,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Schollaert Eveline
Andere docenten: Buekens Willem, Decock Pablo, Dhondt Cem, Jacobs Gerda, Schamp Liselotte, Vandewalle Kurt
Taalvak: Ja, meerdere talen
Onderwijstalen: Anders bepaald, Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Het International Skills Development Program is er op gericht de individuele student te laten werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling, aan de hand van een competentie en taalportfolio. De student neemt zelf het initiatief – ondersteund door een docent-begeleider – om zijn ontwikkelingstraject uit te stippelen. Dit traject situeert zich zowel op het gebied van kennis, vaardigheden als beroepshoudingen, en is in functie van de talenten, interesses en noden van de student.
Het competentie en taalportfolio doorkruist het volledige opleidingstraject en wordt meegenomen naar de eindrapportage van de stage.

Inhoud

Individueel project, begeleid door een docent-begeleider en taalcoaches (FR + ENG).
Intervisie.
Stage.


Voor het luik Frans werken de studenten aan een groepsopdracht in nauwe samenwerking met studenten van de Université Catholique de Lille. Bij aanvang van het olod wordt er een oriënterende taaltest afgenomen. Aan de hand van de groepsopdracht en de afsluitende presentatie laten de studenten zien dat ze het vereiste niveau bereikt hebben.

Voor het luik Engels leggen de studenten een oriënterende taaltest af en ze verfijnen hun business English skills op basis van authentieke taaltaken.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Niveau bachelor.
Alle andere opleidingsonderdelen van de banaba (stage).
Zowel voor Frans als voor Engels wordt van de student verwacht dat hij beginniveau ERK B1 bezit.

Eindcompetenties

Eindcompetentie 1. Staat ervoor open om voortdurend bij te leren en werkt continu aan persoonlijke ontwikkeling, kan kritisch denken.
Indicatoren:

  • Kan kritisch denken in functie van zichzelf
  • Kan reflecteren over de ontwikkeling van zijn/haar competenties en talenten en over de strategie om zijn/haar competenties te verruimen en te verdiepen
  • Kan deze reflectie toetsen aan zijn/haar functioneren in projecten en aan de wijze waarop hij/zij door teamgenoten wordt beoordeeld
  • Kan groeiacties formuleren en integreren in projectwerking binnen de opleiding
  • Heeft inzicht in eigen competenties en talenten, sterktes en zwaktes.
  • Stuurt zelfstandig het eigen professioneel functioneren en de groei daarin.

Eindcompetentie 2. Kan de verworven vaardigheden in een international context toepassen.
Indicatoren:

  • Toont in zijn/haar stagepaper én in zijn/haar presentatie aan dat hij/zij activiteiten heeft uitgevoerd die alle essentiële competenties uit de opleiding operationaliseren.

Eindcompetentie 3. Kan onverwachte situaties opvangen en beheersen door mogelijke oplossingen af te wegen en op eigen initiatief de best passende oplossing te implementeren.
Indicatoren:

  • Benadert onverwachte situaties op een professionele manier
  • Neemt op eigen initiatief taken op zich
  • Reageert op een constructieve manier op onverwachte omstandigheden.
  • Zoekt zelfstandig naar een oplossing

Eindcompetentie 4. Zich ten volle inzetten voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven en hoge kwaliteit na te streven. Blijven doorzetten, ook bij frustratie, tegenwerking, druk of gedetailleerde opdrachten.
Indicatoren:

  • Kan omgaan met stress
  • Geeft het beste van zichzelf en wil optimaal presteren
  • Kan kwalitatief werk afleveren, ook bij gedetailleerde opdrachten
  • Blijft doorzetten ook bij tegenslag of frustratie
  • Kan fouten toegeven en oplossen
  • Demonstreert het nodige zelfvertrouwen

Eindcompetentie 5: De student ontwikkelt zijn/haar communicatievaardigheid in het Frans gericht op het internationale (bedrijfs)leven tot op niveau ERK B2
Indicatoren:

  • Kent de zakelijke terminologie goed en kan die gepast toepassen in een zakelijke context.
  • Kan deelnemen aan zakelijke gesprekken over de eigen taken of afdeling.
  • Kan vlot schriftelijk communiceren en interageren in een zakelijke context.
  • Kan zakelijke informatie begrijpen, verwerken en weergeven of presenteren op professionele wijze.

Eindcompetentie 6: De student ontwikkelt zijn/haar communicatievaardigheid in het Engels gericht op het internationale (bedrijfs)leven tot op niveau ERK B2
Indicatoren:

  • Kent de zakelijke terminologie goed en kan die gepast toepassen in een zakelijke context.
  • Kan deelnemen aan zakelijke gesprekken over de eigen taken of afdeling.
  • Kan vlot schriftelijk communiceren en interageren in een zakelijke context.
  • Kan zakelijke informatie begrijpen, verwerken en weergeven of presenteren op professionele wijze.

Eindcompetentie 7: Kan samenwerken in een internationale context (cross-culturele samenwerking)
Indicatoren:

  • Kan in een discussie argumenten en bepaalde standpunten herkennen, rekening houdend met culturele achtergrond
  • Kan zijn ideeën en meningen onder woorden brengen, ook in een internationale context
  • Kan in een internationale context zijn mening staven en staande houden, alternatieve voorstellen geven en openstaan voor andere argumenten/voorstellen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

• Individuele begeleiding
• Intervisie

Begeleiding

Docent-begeleider en taalcoaches (FR + ENG) bieden procesbegeleiding en inhoudelijke ondersteuning. Individuele begeleiding.

Evaluatie

Eerste examenkans:

  • Evaluatie van de competentievoortgang en rapportage van het competentie- en taalportfolio door de docent-begeleider en taalcoaches.
  • Evaluatie door de docent-begeleider van de internationale stage, onder andere gebaseerd op eigen vaststellingen en op het advies van de stagementor binnen het bedrijf.
  • Beoordeling van het eindrapport (inclusief competentie- en taalportfolio) door de docent-begeleider en taalcoaches
  • Eindbeoordeling van de presentatie/verdediging door een jury. De jury bestaat uit de docent-begeleider, taalcoaches en een tweede lezer. Eventueel kan een vertegenwoordiger van het stagebedrijf toegevoegd worden aan de jury.

Tweede examenkans:

  • De evaluatie van de werkzaamheden in het bedrijf wordt overgedragen naar de tweede examenkans.
  • Het eindrapport wordt opnieuw gemaakt en opnieuw gepresenteerd/verdedigd voor een jury.
  • De verdeling van de punten wijzigt niet.

Andere studiematerialen

"Via Chamilo: Richtlijnen competentie- en taalportfolio en stage op chamilo.
Alle documenten (stagevoorstel, contract, evaluatie door bedrijf) zijn beschikbaar op chamilo.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten"
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - Kosten verbonden aan de stage, eindrapport, presentatie,… zijn ten laste van de student.

Studiekosten

"Via Chamilo: Richtlijnen competentie- en taalportfolio en stage op chamilo.
Alle documenten (stagevoorstel, contract, evaluatie door bedrijf) zijn beschikbaar op chamilo.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten"
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - Kosten verbonden aan de stage, eindrapport, presentatie,… zijn ten laste van de student.