Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
International Entrepreneurship Program29809/4129/1819/1/08
Studiegids

International Entrepreneurship Program

29809/4129/1819/1/08
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het internationaal bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk50,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie63,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Jacobs Gerda
Andere docenten: Deneys Else, Schamp Liselotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Lokale retailers hebben grote interesse voor trends & innovatieve winkelconcepten uit het buitenland. Het project International Entrepreneurship heeft tot doel in opdracht van een zelfstandige shopkeeper internationale trends te detecteren, te analyseren, te selecteren en te integreren. Het researchluik is gekoppeld aan een field luik in een internationale stad. Methodologie, background en tools worden aangeleverd tijdens expert sessies van een trendbureau. Resultaat is het opleveren van een no-nonsense implementeerbaar voorstel naar de plaatselijke entrepreneur ter optimalisatie van de bestaande business op vooraf geselecteerde parameters. De opdracht is teamwork. De studenten verdedigen en motiveren het trendonderzoeksrapport en beantwoorden kritische vragen van zowel lectoren als opdrachtgever.

Als sluitstuk van de module International Entrepreneurship Program organiseren de studenten in team een event. Inzichten, technieken en know-how uit de opleiding worden geïntegreerd en krijgen een effectieve vertaalslag naar de praktijk.

Inhoud

Projecten, in groep uitgevoerd, begeleid door vakdocenten. Er is een summiere opdrachtbeschrijving.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Niveau bachelor.

Eindcompetenties

Eindcompetentie 1. Project management
Indicatoren:

  • Kan de principes van project management toepassen in een internationale context
  • Kan anderen overtuigen mee te werken

Eindcompetentie 2. Kan planmatig en doelgericht aan een project werken binnen de gestelde tijdslimiet in een internationale context
Indicatoren:

  • Neemt bij internationale projecten spontaan initiatief en stelt zich professioneel op
  • Kan deadlines respecteren
  • Denkt bij een niet-vertrouwd probleem na over een passende methode om het probleem op te lossen, past deze methode correct en consequent toe
  • Kan mogelijke oplossingen tegenover elkaar afwegen en de best passende oplossing implementeren
  • Kan projectmatig werken en projecten van het team leiden
  • Kan eindverantwoordelijkheid dragen voor plannen en de uitvoering ervan
  • Kan resultaten evalueren en verantwoordelijkheid dragen voor de resultaten

Eindcompetentie 3. Kan de verworven vaardigheden in een complex en ondernemend project toepassen
Indicatoren:

  • Heeft internationale marketing vaardigheden en inzicht
  • Heeft kennis en inzicht in het begrip trends en afgeleide determinanten en evalueert dit kritisch.
    •Verzamelt en interpreteert relevante gegevens
    •Kan op basis van verzamelde vakliteratuur geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om trends zelf in kaart te brengen en te presenteren
  • Kan projecten vanuit een duurzame aanpak benaderen
  • Kan een internationaal netwerk uitbouwen en benutten
  • Kan onderhandelen
  • Kan projecten creatief aanpakken
  • Is zich bewust van financiële impact
  • Houdt rekening met ethische en wettelijke beperkingen

Eindcompetentie 4. Kan binnen het team leidinggevende taken op zich nemen en de verantwoordelijkheid nemen voor de resultaten van het team.
Indicatoren:

  • Kan zich als een leidersfiguur opstellen
  • Kan anderen overtuigen van zijn/haar mening, zonder hun standpunt uit het oog te verliezen
  • Streeft naar optimaal resultaat onder andere via opvolging van het werk van de groepsleden
  • Kan ieders sterkten zien en inzetten/benutten voor de teamopdrachten

Eindcompetentie 5. Kan vlot naar alle stakeholders communiceren
Indicators

  • Heeft zicht op de interne en externe stakeholders van een project
  • Kan stakeholders op regelmatige basis en via professionele rapportage op de hoogte houden van het verloop van het project.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Progress meetings per groep verspreid over de projecttijd. Zowel aanbod- als vraaggestuurde workshops ter inhoudelijke ondersteuning van het project. Deel van de begeleiding gaat door in het buitenland (internationale uitstap in kader van research voor het project).

Begeleiding

Docent biedt procesbegeleiding per groep en geeft inhoudelijke workshops.

Evaluatie

  • Eerste examenkans:
    • Niet periode gebonden evaluatie: 100% (procesevaluatie + productevaluatie)
    • Periode gebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans: 100% mondeling examen

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiekosten

Via Chamilo: Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten