Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
International Box of Knowledge29807/4129/1819/1/37
Studiegids

International Box of Knowledge

29807/4129/1819/1/37
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het internationaal bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Gewicht: 18,00
Totale studietijd: 450,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege84,00 uren
Werkcollege84,00 uren
Zelfstudie282,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Schollaert Eveline
Andere docenten: Buekens Willem, Casteele Charlotte, Deneys Else, Glor Albert, Thion Philippe, Vandewalle Kurt
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het doel van de International Box of Knowledge is om de studenten inzicht te geven in de verschillende aspecten van het internationaal ondernemerschap. De studenten ontwikkelen hiertoe een uitgebreid internationaal referentiekader in volgende belangrijke vakdomeinen:

  • Strategy
  • Marketing
  • Finance
  • HRM
  • Logistics
  • Law
  • Innovation and entrepreneurship.

Inhoud

De vaklectoren verdiepen een brede waaier aan business dimensies in een internationale context (strategy, marketing, finance, HRM, logistics, law, innovation and entrepeneurship). Er worden op basis van actuele vraagstukken omtrent deze thema’s theorieën en best practices aangereikt door de vaklectoren. De studenten leren de theorie geïntegreerd en op zelfstandige wijze toe te passen in oefeningen, bedrijfsvoorbeelden en cases. Ze worden uitgedaagd om kritisch te reflecteren en een visie te ontwikkelen op ondernemen in een internationale context.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Niveau bachelor Bedrijfsmanagement.

Eindcompetenties

Eindcompetentie 1. Finance: De student verwerft inzicht in het financieel beleid van ondernemingen in een internationale omgeving. De student is zich bewust van de internationale risico’s, kan indekkingstechnieken toepassen en is in staat de financiële gevolgen in te schatten van internationale investerings-en financieringsbeslissingen.
Indicatoren:

  • Heeft kennis van externe financiële rapportering.
  • Kan het jaarverslag van multinationale onderneming analyseren en kan belangrijke kerncijfers bespreken. Heeft zicht op hoe men informatie van aandeelhouders kan interpreteren
  • Is zich bewust van diverse risico’s in internationale handel (commercieel, politiek en wisselkoersrisico)
  • Heeft inzicht in de werking van de valutamarkt en mogelijke indekkingstechnieken (Opties, termijncontract, swaps)
  • Heeft een kritische kijk op internationale investeringsbeslissingen (raming cashflows, technieken (PB, NPV, IRR) en beoordeling)
  • Kent internationale financieringsvormen-en betalingstechnieken: risico en kost, eigen vermogen versus vreemd vermogen, uitgifte aandelen en obligaties, internationale betalingsinstrumenten
  • Kent verschillende technieken van prijszetting(kostplusmethode, waardemethode en concurrentiemethode) en heeft weet van de kritische succesfactoren om een rendabele prijszetting te garanderen op de internationale markt.


Eindcompetentie 2. Marketing: De student is zich bewust van het belang en de mogelijkheden om op commercieel vlak internationaal actief te zijn.

Indicatoren:

  • Heeft inzicht in de thema’s Global/International marketing (Definitions, strategies & choices, trends, global segmentation/positioning, global marketing mix, global branding)
  • Heeft kennis van Global/International communication (Definitions, strategies & choices, global values, trends, ingredients for success)
  • Is zich bewust van digital for global brands (global learnings & best practices worldwide, survey & analysis, the digital consumer, the sales process: e-commerce & webshops, channels, the power of mobile, social worldwide content & persuasion, storytelling, visual & streaming, tracking & performance, return, conversion & optimalisation)


Eindcompetentie 3. Entrepreneurship, strategy and Innovation: De student verwerft inzicht en kennis over ondernemerschap, strategie en innovatie binnen een internationale context.

Indicatoren:

  • Kent tools die van belang zijn in het kader van strategisch management (strategy cycle, classic tools, emerging tools) en verwerft kennis over international strategies
  • Heeft inzicht in international entrepeneurship (de huidige uitdagingen binnen entrepeneurship, rol van corporate intrapeneurship in grote organisaties, organizational change)
  • Heeft kennis van business innovation (Business Model Innovation, Innovation Management, Managing Risks, Creating an Innovation Culture, Open Innovation, Innovation Paradoxes)


Eindcompetentie 4. Human resource management (HRM): De student ontwikkelt inzicht in de rol van HRM binnen internationale organisaties: Hoe kan HRM inspelen op de steeds veranderende en globaliserende business omgeving? De student kan internationale vraagstukken omtrent diverse HRM thema’s kritische benaderen en beantwoorden.

Indicatoren:

  • Is er zich van bewust hoe men rekrutering en selectie kan aanwenden als sleuteldimensies om medewerkers (in het bijzonder expatriates) aan te werven binnen een internationale context
  • Heeft kennis van talentmanagement en performance management binnen een globaliserende business
  • Geeft blijk van een internationale kijk op het development proces (zoals cultural training)
  • Is zich bewust van compensation issues in een internationale context   
  • Heeft zicht op cross-culturele verschillen doorheen het hele HRM proces en kan de HRM aanpak hierop afstemmen (organisatiecultuur)


Eindcompetentie 5. Law: De student krijgt zicht op de toenemende internationalisering van het bedrijfsleven en de daarmee samenhangende Europese en internationale invloed op het nationale recht.

Indicatoren:

  • Is er zich van bewust dat aan elk kernthema (marketing, innovation, finance, law, HRM) een juridische grondslag verbonden is, waar men rekening mee dient te houden
  • Heeft kennis van de impact van globaliserende business wereld op de juridische aspecten


Eindcompetentie 6. Logistics management : De student ontwikkelt inzicht in het logistiek management proces van organiseren, plannen en besturen van internationale goederenstromen

Indicatoren:

  • Kan een waardeketen vertalen in een fulfilment stroom van activiteiten die informatie en materialen verplaatsen van de leveranciers naar de eindklanten
  • Weet hoe men een logistieke strategie die de bedrijfsstrategie ondersteunt kan afleiden, en kan hierover rapporteren.
  • Verstaat de lean principes en wordt een probleemoplosser aangaande logistieke topics in een internationale context

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcolleges, werkcolleges

Begeleiding

Via hoorcolleges en werkcolleges stimuleren de vaklectoren interactieve leergesprekken en bieden ze theoretische modellen, oefeningen, cases en artikels uit vakliteratuur aan.

Evaluatie

  • Eerste examenkans:
    • Periode gebonden examen: 70% mondeling examen
    • Niet periode gebonden examen: 30%
  • Tweede examenkans: 100% mondeling examen

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiekosten

Via Chamilo: Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten