Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Minor Performance33303/4126/1819/1/00
Studiegids

Minor Performance

33303/4126/1819/1/00
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Titularis: Bryssinck Hans
Andere docenten: Langsdorf Heike
Onderwijstalen: Nederlands

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Maximale aanwezigheid vereist (1 les per semester missen is het maximum!)

In groep worden op basis van uitwisseling, collectieve feedback en analyse praktische test-situaties voor de individuele vragen binnen de verschillende praktijken ontworpen.

Omschrijving Doelstellingen

Dit atelier functioneert als een aanvulling of als een tegengewicht op je hoofd atelier. We vertrekken vanuit het parcours dat je reeds in het hoofdatelier aflegt. In deze minor benaderen we je praktijk vanuit een nieuwe invalshoek. Via specifieke oefeningen of voorstellen die binnen de lessen ontstaan kunnen nieuwe impulsen gegeven worden aan je eigen praktijk.

Dit atelier tracht een contrast te maken met praktijken die uitgaan van een geïndividualiseerde aanpak. De individuele praktijk wordt niet genegeerd, maar we tasten haar grenzen af door ze in een collectieve omgeving te plaatsen. We creëren een omgeving waar verschillende soorten praktijken samenkomen. Ze kunnen elkaar gaan beïnvloeden, er kunnen kruisbestuivingen en samenwerkingen ontstaan.

Dit betekent dat we in groep werken, dat we met elkaar en voor elkaar werken. Problemen, vragen en ideeën voor experimenten en tests worden met de groep gedeeld. Nadien werken we die experimenten uit, verdiepen we de vorm en de inhoud ervan in langere sessies, telkens op één student focussen. We werken met collectieve feedback sessies waarin we kritisch reflecteren op het werk van elke student. Tegelijk kan de groep in functie van jouw werk ingezet worden.

Omschrijving Inhoud

Het atelier start met een dialoog over wat de term ‘Performance’ kan inhouden. Aan de hand van verschillende soorten bestaande praktijken gaan we hierover een levendige dialoog aan waarbij de student zijn/haar eigen projecties op het begrip kan maken.

Door een wekelijkse ‘warm-up’ op basis van bestaande lichaamspraktijken aan te bieden kunnen studenten mogelijke tools die hier te vinden zijn maar in het hoofdatelier geen plaats voor exploratie vinden gebeuren. Opbouwen van een bewustzijn over het eigen lichaam, haar oneindigheid, haar mogelijkheden (stem, beweging, vorm, sculpturale).

Het performatieve
Dit atelier beschouwt het performatieve als iets dat we overal tegenkomen, en probeert het dan te situeren in de verschillende projecten en praktijken van de student. We ontwikkelen samen de nodige tools om het performatieve potentieel van jouw eigen praktijk te exploreren. Tegelijk houden we het vizier open en plaatsen we één specifieke vorm van performativiteit telkens opnieuw in een breder waaier van mogelijke interpretaties van het performatieve.

Het publieke
Wat gebeurt er als mensen in een ruimte samenkomen? Wat is het potentieel? We exploreren welke mogelijkheden de aanwezigheid van een publiek schept in de ervaring en de (co-)creatie van je werk.
De relatie met een publiek is telkens de rode draad bij het zoeken naar een gepaste werkwijze. In plaats van aan één publiek te denken, wordt ook het ‘openbare’ van performance-kunst bevraagd. Elke performance heeft een andere grade van intimiteit nodig. Tussen een one-on-one ontmoeting en een gebeurtenis waar massa’s mensen in terecht komen ligt er een oneindig veld van mogelijke relaties met één publiek en het publieke.

Doorlopend zijn we bezig met te bespreken hoe artistiek werk ingebed zit in een breder maatschappelijk debat.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Studenten die de minor willen volgen moeten goed kunnen omgaan met het ontvangen en geven van feedback, experimenteel denken en het opzetten van praktisch onderzoekende test-situaties. Dat houdt in dat ze flexibel moeten kunnen omgaan met de verschillende noden van hun collega’s.

(We werken in groep met telkens de focus op de praktijk van één student. Zijn/haar noden geven vorm aan de lessen. Niemand moet iets doen wat hij absoluut niet ziet zitten, maar de toon van de lessen kan afwisselen tussen een empirisch-fysiek-intuïtieve en een analytisch-conceptueel-cerebrale aanpak.)

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Aan het einde van het jaar zal de student goed moeten kunnen omgaan met het ontvangen en geven van feedback, experimenteel denken en het opzetten van praktisch onderzoekende test-situaties.

Hij/zij zal moeten getuigen dat hij/zij een weg heeft afgelegd in het zoeken naar een eigen vocabulair om de eigen artistieke praktijk te situeren binnen het wijde performatieve veld.

Omschrijving Begeleiding

De lesgevers gaan in op individuele interesses en verzamelen materiaal dat zowel voor de individuele student alsook voor de hele groep van interesse kan zijn ook buiten de lessen.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Evaluatie gebeurt op continue basis.
Elke presentatie wordt opgevolgd door feedback en het formuleren van de volgende stappen.

Een keer per semester wordt er een afsluitende namiddag georganiseerd, in het tweede semester is dat het jury-moment.

Met de studenten wordt besproken hoe publiek deze momenten zijn.

Evaluatie gebeurt dus vooral in groep, maar de student ontvangt een geschreven feedback één keer in het semester.

De evaluatie wordt enkel in de eerste examenzittijd ingericht, aangezien dit een praktijkvak is (= geen 2e zittijd).

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Deliberatie-info:voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiemateriaal is in principe de praktijk, het maakproces en het daarmee verbonden denken van de student zelf. Gesprek, feedback, en het vormgeven van test-situaties zijn dan de manier waarop gewerkt wordt.

Omschrijving Studiekosten

De kosten bepaalt de student zelf, door zijn eisen aan te passen aan de financiële mogelijkheden van het moment.

Omschrijving Trefwoorden

Het performatieve
Het publieke
Collectieve omgeving
Geactiveerde Ruimte
Individuele praktijken
Kritische reflectie
Fysiek - Mentale Zelfstudie = Lichamspraktijken

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.