Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Minor mediakunst25376/4126/1819/1/45
Studiegids

Minor mediakunst

25376/4126/1819/1/45
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: Leper Hendrik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie129,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- Individuele begeleiding en feedback gebaseerd op dialoog tussen student en docent
- Werkatelier met oefeningen en opdrachten
- Groepsgesprekken en groepsevaluaties
- Workshops en projecten
- Extra-muros activiteiten waaronder bezoek tentoonstellingen, festivals, atelierbezoeken bij kunstenaars, …
- Studiereizen
- Toonmomenten
- Reflectieverslagen
Deze schrijvend-reflectieve praktijk heeft onder andere de bedoeling om de individuele werkontwikkeling te duiden en wordt als pedagogisch instrument mee opgenomen in de dialoog tussen student en docent.

Omschrijving Doelstellingen

Het domein van de Mediakunst kan gezien worden als een groot lappendeken van artistieke nichepraktijken die nauw verbonden zijn met een snel evoluerende technologische en maatschappelijke context. Het is het artistieke veld dat grofweg start bij de pre-cinema en evolueert tot de post-internet stroming en nauw verbonden of betrokken is met alles wat met wetenschap en technologie te maken heeft.

De Minor Mediakunst is een initiërend opleidingsonderdeel, toegankelijk voor alle studenten die zich vragen stellen over technologie, wetenschap en maatschappij in het kader van hun eigen proces als kunstenaar of vormgever. Het atelier fungeert als een schakelbord tussen uiteenlopende disciplines en technologieën en stimuleert tot een bewust en kritisch inzetten van diverse (voornamelijk maar niet uitsluitend digitale) media en technologieën binnen de artistieke creatie.

De minor start met een korte situering van digitale, elektronische en audiovisuele technologieën in relatie tot het canon van de beeldende en audiovisuele kunsten. De praktijk binnen dit opleidingsonderdeel geeft mee vorm aan zowel individuele als collectieve werkontwikkeling en fungeert als bijkomende input ten aanzien van het traject dat studenten afleggen in hun hoofdatelier.


Omschrijving Inhoud

De accenten van de leerinhoud kunnen variëren naargelang actuele thema’s en de vragen en noden van studenten.
Er is ruimte voor ad hoc introducties, technische initiaties, besprekingen en duidingen van specifieke theoretische aspecten van en technologieën binnen het domein van de (nieuwe) mediakunst.
Met o.a. video en audio (opname, montage, distributie en presentatie), interactieve, generatieve en narratieve technieken d.m.v. code (programmeren) en elektronica (sensoren etc.), het internet, de sociale media, …

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De student is geslaagd op het hoofdatelier van 1e bachelor.
Wenselijk:
Voldoende vertrouwd zijn met de computer.
Een basiskennis van beeldbewerking software, en audiovisuele opnametechnieken en ?systemen eigen aan de gehanteerde media en expressievormen.
Blijk van een exploratieve geest.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene eindcompetenties
De student neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen werk en kan dat evalueren en kritisch beschouwen.
Onder meer:
- ¬De student toont in staat te zijn nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven en is bereid om deze te actualiseren en te personaliseren.
- ¬De student heeft inzicht in de maatschappelijke en culturele ontwikkelingen zowel historisch als eigentijds en kan hun belang aanduiden op het eigen vakgebied.
- ¬De student heeft een onderzoekende houding en gaat zelf op zoek naar nieuwe informatie en aanknopingspunten om te gebruiken in het eigen werk.
- ¬De student levert bewijs van inzet en werklust zowel tijdens en na de contact uren en zorgt voor een duidelijke evolutie in en communicatie over het werk(¬proces).

Specifieke eindcompetenties
De student heeft op een persoonlijke manier een inzicht verworven in de inhoudelijke, technische en vormelijke voorwaarden gesteld in de doelstellingen, dat zich via de initiaties manifesteert in werkstukken.

Onder meer:
- de student geeft blijk een eigen vorm- en beeldtaal na te streven en toont een aanzet tot autonoom-creatief onderzoeken, procesmatig denken en reflectief denken over zowel beeld, vorm als inhoud.
- de student heeft een kritische zin ontwikkeld rond de gegeven open opdrachten en oefeningen en kan deze toepassen op eigen werk.
- de student kan informatie terugvinden, begrijpen en toepassen over de behandelde toepassingen en technieken.
- de student kan onder begeleiding het eigen werk op een adequate wijze presenteren en toelichten.
- de student is in staat een eigen werkproces op te starten.
- de student is in staat zich intellectueel te voeden door o.a. boeken, films, tentoonstellingsbezoek.

Omschrijving Begeleiding

Individuele en groepsbegeleiding in het atelier, eventueel via email en andere online middelen en monitoraat.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De atelierdocent(en) formuleren voortdurend feedback bij de begeleiding van de studenten.

Daarnaast worden er minstens tweemaal per academiejaar een presentatiemoment georganiseerd waarop een stand van zaken gemaakt wordt van de werkzaamheden van de student.

Deze presentatiemomenten worden gevolgd door een waarderingsverslag en/of mondelinge feedback.

Een jury beoordeelt op het einde van het academiejaar. Ze geeft 1 globaal cijfer waarin de appreciatie van proces en resultaat vervat zit voor 100% van de te behalen credits.

Algemeen:
Werkstukken in het kader van de studie- en onderwijsactiviteiten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
In geval de student wettig verhinderd is om aanwezig te zijn, zorgt hij/zij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.
Deliberatie-info: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Een laptop is niet verplicht, maar wel aangeraden.

Omschrijving Studiekosten

De studiekost is afhankelijk van de individueel gekozen projecten en uitwerking en de geplande studie-uitstappen.

Omschrijving Trefwoorden

technologie, communicatie, netwerken, critical design, mediakunst, pop-culture, nieuwe media, internet, new media literacy, social media, data, hacking, activisme, privacy, digital fabrication, physical computing, sociaal experiment, …

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.