Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Minor drama25386/4126/1819/1/94
Studiegids

Minor drama

25386/4126/1819/1/94
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Delecluse Fabrice
Andere docenten: Bartoletti Paola, Belpaeme Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie129,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Speltrainingen, oefeningen, individuele en groepsopdrachten, individueel en groepsoptreden, gesprekken.

Het onderwijs heeft een individueel karakter, maar wordt voornamelijk gegeven in groepsverband.

Omschrijving Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel ‘Minor drama’ is een individuele keuze van de bachelorstudent van één van de aanverwante opleidingen binnen de School of Arts.

Het atelier beoogt de student basisvaardigheden van zijn/haar lichaam te doen ontdekken en ontplooien.
Het ontdekken, inzicht krijgen en verruimen van het eigen bewegingspatroon wordt onderzocht, via dansante en ritmische bewegingspatronen en houdingen.

Via het trainen van bewegingssequenties wordt er aandacht gegeven aan de aanwezigheid van het lichaam in de ruimte.

De technische, psychomotorische en affectieve, creatieve aspecten van lichaamstaal worden belicht.

Daarnaast worden de studenten individueel begeleid in de ontwikkeling van een originele, kunstzinnige dramatische expressie van gedachten, gevoelens en/of verbeeldingen.

De wekelijkse speltrainingen en individuele opdrachten zijn het voornaamste middel om dat doel te bereiken.

Originaliteit, creativiteit, emotionele en dramatische verbeelding, kunstzinnigheid, gevoeligheid, nieuwsgierigheid en noodzaak tot expressie zijn onmisbare eigenschappen binnen dit opleidingsonderdeel die verkend, onderzocht en verruimd worden.

Omschrijving Inhoud

1. Dans en lichaamstaal:
allerhande bewegingsoefeningen, psychomotorische oefeningen, verschillende dans- en bewegingssequenties, dansante improvisatieoefeningen waarbij verschillende basisaspecten van dans en lichaamstaal als kunstvorm worden verkend.

2. Dramatische improvisaties:
allerhande oefeningen en speltrainingen waarbij verschillende basisaspecten van drama als kunstvorm worden verkend:
- aanwijzingen verwerken en toepassen;
- dialogeren en samenspelen;
- ensemblevorming en groepsdynamiek;
- bewustwording van ruimte en vorm

3. Oefeningen die er op gericht zijn:
- de eigen bewegingspatronen te identificeren, vervolgens nieuwe mogelijkheden te exploreren en deze te integreren tijdens het spelen
- de scenische aanwezigheid van de speler te ontsluiten en te ontwikkelen
- fysiek- emotionele toestanden in het spelen te verkennen
- de tactiele interactie in het samenspelen te verkennen en te bevorderen

4. Nabesprekingen en feedback momenten (in groep en individueel) waar het kritisch reflecteren over de spel- en kijkervaringen tijdens de oefeningen wordt getraind;

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Er is bij de student een affiniteit met acteren en dramatische kunst waarneembaar.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De student:

1. heeft een besef van de uitdrukkingsmogelijkheden van het lichaam:
- de student is in staat om zich eenvoudige abstracte bewegingspatronen eigen te maken;
- de student kan de basis mogelijkheden van het eigen lichaam hanteren

2. kan tijdens speltrainingen eigen gedachten, gevoelens of verbeeldingen naar een publiek communiceren, terwijl er indicaties waarneembaar zijn van een originele kunstzinnige expressie waarbij hij/zij:
- op beginnend niveau inzicht heeft omtrent de eigen gevoeligheid en kwetsbaarheid, die zonder schaamte of remmingen als uitdrukkingsmiddel worden ingezet;
- een intens spelplezier toont, ook bij het onderzoeken van grenzen en blokkades;
- op beginnend niveau fysiek-emotioneel kan omgaan met tekstmateriaal;

3. is zich bewust van de noodzaak tot samenwerken bij het beoefenen van dramatische kunst.

Omschrijving Begeleiding

Er is steeds de mogelijkheid tot een individuele afspraak met titularis of docenten.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie (60%); open lessen of presentaties voor een beperkt publiek van medestudenten en docenten (40%).

Algemeen
- De deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten en aan de trainingen is verplicht.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.

Deliberatie-info: voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Allerhande toneelstukken en theaterteksten dvd's, films, materiaal uit bibliotheek, internet

Omschrijving Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 50.00 EUR
Aankoop van toneelteksten; fotokopies; inkomgelden voor theatervoorstellingen, tentoonstellingen en andere kunstvormen; ontleningen van video's en dvd’s.

Omschrijving Trefwoorden

H850 (toneel: acteren), H855 (toneel: regie), H880 (toneel: expressief bewegen), H890 (toneel: expressief spreken), theater, drama, dramatische kunst.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.