Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Martin Ronny
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Werkatelier met individuele begeleiding.
Omschrijving Doelstellingen
De minor Mode bestaat uit een een studie rond een 2-D ontwerp dat omgezet wordt in een ruimtelijke vormgeving of omgeving.
Daarin staan het lichaam en de ruimte errond centraal. De student onderzoekt de ‘persoonlijke ruimte van de mens’ in de breedste zin van het woord.
Het doel is de onderlinge samenhang van het lichaam en ruimte te doorgronden en verbanden te leggen. Het resultaat van dit onderzoek wordt gebruikt om een functioneel of autonoom object/project te concipiëren én te realiseren.
Deze module staat open voor studenten van alle trajecten. De student leert vaardigheden en principes (vorm volgt functie, vorm volgt gevoel,…) te hanteren eigen aan een productontwikkeling rond, op en met het lichaam.
Daarbij komen grafische, vormelijke, materiële, organisatorische en inhoudelijke vraagstellingen aan bod. Hij/zij onderzoekt, interpreteert, realiseert en presenteert het project.
Omschrijving Inhoud
Studie en analyse van een zelfgekozen thema onder de werktitel: ‘de persoonlijke ruimte van de mens’.
De keuze van het thema kan zich situeren op alle domeinen van de beeldende kunst: de toegepaste vormgeving, autonome kunst of op de grens van beiden. Bekleden, beschermen, versieren, onderscheiden zijn overkoepelende thema’s die veel aangewend zullen worden.
Enkele projecten als voorbeeld:
- vertalen van littekens/ verbergen-pronken
- antropometrie/ negatieve ruimte
- ruimte delen/ schuilplaats-publieke ruimte
- lichaamsbetekening en betekenis
- constructies van materie op het lichaam
- dansperfomances/ vorm+audio+beweging
- accessoires van huiden,…
- eetbare kleding, tentkleding,…
De student maakt een analyse van het project door middel van woord, beeld en ontwerp.
De student leert zijn inspiratiebronnen te abstraheren, interpreteren en verwerken via materie naar een vormgeving die in relatie staat tot het menselijke lichaam.
Het thema wordt vertaald van een 2-D ontwerp naar een ruimtelijke vormgeving of omgeving. Het thema wordt in technische zin onderzocht en bevraagd om het ontwerp, de vormgeving en de toepassing in de ruimte tot een samenhangend geheel te brengen.
- De student zal als voorbereiding van de realisatie een planning maken.
- Naargelang de module vordert ontwikkelt de student zijn artistieke identiteit als ontwerper/ kunstenaar.
- Het genoemde onderzoek bestaat uit beeldende, stijlbepalende en communicatieve onderdelen; zoals inspiratiebronnen, thema, sfeer, materie, textuur, kleur, grafismen, ruimte, vormgeving, technologie en locatie…
- Onderzoek van de verschillende presentatiemogelijkheden in twee en drie dimensies. De presentatie vormt een link tussen de inspiratiebron, het product en de mededeling. De wijze van presenteren is dus afhankelijk van het project van de student.
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
Geen specifieke begincompetenties
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Kerncompetenties
1) De student toont via zijn werk aan dat hij over een persoonlijke artistieke visie beschikt en gemotiveerd is deze verder te ontwikkelen.
Onder meer
- De student kan zijn concept omzetten van ontwerp tot realisatie in een gestuurd proces.
- Hij/zij neemt voldoende initiatief in het vinden van oplossingen van gestelde problemen tijdens de realisatie in zake compositie, kleur, vorm, materie, verhoudingen en technische oplossingen.
- Het eindresultaat moet een coherent geheel vormen.
2) De student verwerft een kritisch/onderzoekende attitude.
Onder meer
- Beoordeelt eigen werkproces en overziet implicaties van zijn keuzes.
- Geeft bewijs van autonoom onderzoek, procesmatig en reflectief denken over beeld, vorm en inhoud van eigen werk.
- Legt verbanden tussen de beeldende kunst en andere kunstdisciplines.
3) Communicatieve vaardigheden.
Onder meer
- De student is in staat zijn eigen werk op een adequate manier te presenteren en toe te lichten.
- Kan een kritisch gesprek aan rond het proces en resultaat.
- Heeft de nodige werkdiscipline en haalt deadlines.
Algemene competentie
1) Instelling tot levenslang leren
Onder meer
- De student toont aan in staat te zijn nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden te verwerven en is bereid deze te actualiseren.
Omschrijving Begeleiding
Steeds mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met de docent.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Tijdens de lessen zijn er permanente evaluaties van het artistieke proces.
De toegekende cijfers tellen voor 1/2 van de punten.
In de examenperiode is er een eindevaluatie van het artistieke werk door een examenjury. Het toegekend cijfer telt voor 1/2 van de punten.
Algemeen
- Werkstukken en opdrachten in het kader van de studie- en onderwijsactiviteiten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
- In geval de student wettig verhinderd is aanwezig te zijn, zorgt hij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.
- Geen tweede zittijd mogelijk.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Klassieke tekenmaterialen en andere media.
Omschrijving Studiekosten
Afhankelijk van het project van de student. Minimum 75 €
Omschrijving Trefwoorden
h745-beeldende-kunst-3d-modeontwerp
Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.