Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Minor installatiekunst25375/4126/1819/1/11
Studiegids

Minor installatiekunst

25375/4126/1819/1/11
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vercaemer Geert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie129,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Het onderwijs verloopt veelal via individuele gesprekken met de lesgever(s).

Artistiek labo, werkatelier (labo), oefeningen, vrij werk, buitenopname, deelname aan en opzetten van projecten, studiereizen, tentoonstellingsbezoek, contacten met kunstenaars, galerijen, musea.

Theoretische uiteenzettingen, individuele gesprekken, groepsgesprekken, individuele en groepsbespreking van de resultaten.

Omschrijving Doelstellingen

Onderzoek naar installatiekunst en het (video-)beeld.
Realisatie en kritische bevraging van werken en van het werkproces.

Omschrijving Inhoud

Vertrekkend van een open opdracht en / of projectvoorstel van de individuele student, wordt het werk begeleid en wordt er feedback gegeven op artistiek en technisch vlak.
 
- In het atelier ‘Beeld en Installatie’ worden zowel twee-, drie- als vierdimensionale kunstuitingen samengebracht en geconfronteerd in een ruimtelijke opstelling.

Dit betekent onderzoek naar artistiek beeldende middelen zoals tekst, tekening, taal, foto, video, licht, projectie, performance… alsook naar video als drager in een autonoom kunstwerk.

- De installatie wordt door de studenten onderzocht, vanuit de interrelatie met andere beeldende disciplines en gebruikt om een autonoom (kunst)werk te realiseren binnen het perspectief van de actuele kunst.

- Dit gebeurt door middel van een veelzijdige benadering van onderwerpen en thema’s op inhoudelijk en formeel vlak, het formuleren van voorstellen voor mogelijke uitwerkingen met behulp van eenvoudige expressiemiddelen.

- Vragen omtrent het maken en het presenteren komen sterk aan bod.


- Aanleren en aanwenden van basistechnieken opname en montage.

- Materiaalonderzoek opstarten.


- De vraagstelling in verband met betekenisoverdracht van de werken staat centraal tijdens bevraging en feedback.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

1) In staat zijn tot ontwerpen/analyseren/ realiseren van een installatie.
Indicatoren in verhouding tot het niveau van een initiërende module.
onder meer:
- de relatie tussen de oefeningen en de geformuleerde uitgangspunten discursief inschatten en toelichten.
- aantonen dat de gebruikte beeldende middelen adequaat zijn ten opzichte van het geformuleerde werkproces.
- aantonen dat de installatie een relatie met de kijker aangaat op een gestuurde wijze (op initiatieniveau).
- het werkproces moet zichtbaar gemaakt worden dmv tekst, tekeningen of foto’s, voorbereidende studies en mondelinge toelichting.

2) Open opdrachten persoonlijk kunnen benaderen.
onder meer:
- onderzoek kunnen aanvatten onder begeleiding
- inzicht in het artistieke proces verwerven en in staat zijn, onder begeleiding en feedback, dit te ontleden en aan te wenden in functie van ontwikkeling van eigen beeldende middelen

3) Communicatie en betekenisoverdracht tussen beeld en toeschouwer kunnen sturen.
onder meer:
- gaat het beeld al of niet een relatie aan met andere beeldvormen, schrijft een beeld zich in een cultuur?
- ontstaat er een boeiende (associatieve) lezing van het beeld, opent het beeld een (breed) veld van associaties, waar ‘complexiteit’ aanvullend en stimulerend werkt om een proces op te starten?

4) Relatie techniek en concept op punt stellen met punt 3. van de eindcompetenties als doel.
onder meer:
- efficiëntie van middelen en technieken; ondersteunt de gebruikte techniek het beoogde doel of concept?
- is er eenduidigheid in het gebruik van de middelen en de technieken?
- kan de student alternatieve materiaalkeuze(s) overwegen en kan hij de eventuele meerwaarde daarvan inschatten?

Algemene competenties

De onderzoekende attitude moet aanwezig zijn.
De klemtoon ligt in deze module vooral op het onderzoek, de verworven inzichten en de ontwikkeling van het artistieke denk- en werkproces.
De artistieke standpunten worden onderworpen aan bevraging in functie van een ontluikend artistiek inzicht.

Omschrijving Begeleiding

Steeds mogelijkheid tot individuele afspraak met de docent.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

• Tijdens de lessen zijn er permanente evaluaties van het artistieke proces.
De toegekende cijfers tellen voor 1/3 van de punten.
• In de examenperiode is er een eindevaluatie van het artistieke werk door een examenjury.
Het toegekend cijfer telt voor 2/3 van de punten.

Algemeen

• Werkstukken en opdrachten in het kader van de studie- en onderwijsactiviteiten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
• In geval de student wettig verhinderd is aanwezig te zijn, zorgt hij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.
• Geen tweede zittijd mogelijk.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Vakliteratuur, kunsttijdschriften, technisch/artistieke basistechnieken en handleidingen. Historische (de klassiekers!) en hedendaagse artistieke creaties en realisaties binnen het vakgebied.

Het atelier maakt gebruik van alle mogelijke middelen, technieken en materialen welke beelden genereren: materiële, immateriële en virtuele middelen. video, fotografie, geluid, beweging en andere beeldende middelen.

Mogelijk bezoek bij kunstenaars en tentoonstellingen.

Omschrijving Studiekosten

De kosten eigen aan het artistieke project per module.(50- 200 euro)

De volgende aangekochte materialen zijn éénmalig:

- Materialenkoffer

- Aankoop van een externe harde schijf is wenselijk (100 €)

- Bezit van een computer of laptop verdient aanbeveling wegens grotere autonomie, maar is niet verplicht

- Een fototoestel en/of videocamera is nuttig

- Opname mini dv cassettes, uitvoer miniDV, vhs, cd of dvd: 50 euro

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.