Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Overzicht van de kunsten: renaissance tot avant-garde24381/4125/1819/1/75
Studiegids

Overzicht van de kunsten: renaissance tot avant-garde

24381/4125/1819/1/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de audiovisuele kunsten, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Overzicht van de kunsten: renaissance tot avant-garde
  • Bachelor in de muziek als Overzicht van de kunsten: renaissance tot avant-garde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Roelens Jonas
Andere docenten: De Smet Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege36,00 uren
Zelfstudie39,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges.

Omschrijving Doelstellingen

Studenten dienen een globaal kader te ontwikkelen aan de hand waarvan zij kunst, vormgeving en beeldproductie uit het verleden kunnen situeren en begrijpen. De geschiedenis van kunsthistorische periodes wordt grondig bestudeerd vanaf de Renaissance tot aan de Avant Garde.

Dit opleidingsonderdeel is een component van de algemene theorie. Het werd voorafgegaan door ‘Overzicht van de kunst van de avant garde tot heden’ uit 1ste bachelor.

Omschrijving Inhoud

Gedurende de Nieuwe en Nieuwste Tijd komt het kunstenaarschap zoals we dat vandaag kennen tot ontwikkeling.
Met het ontstaan van de Renaissance in Italië omstreeks 1400 wordt de Antieke Oudheid de grote inspiratiebron en wordt geleidelijk aan een contrast met de Europese kunst van de Middeleeuwen duidelijk.

Uit de Renaissance vloeien achtereenvolgens het maniërisme, de barok en het rococo voort. Per stijlperiode wordt de vroegmoderne kunst tot ca. 1750 besproken, chronologisch aan de hand van essentiële figuren en kunstwerken. Er wordt aandacht gegeven aan de historische context en de theoretische achtergronden, aan de vormentaal en specifieke inhouden, aan sleutelfiguren en sleutelwerken, alsook aan de nawerking in latere periodes en in het heden. Enkele capita selecta worden diepgaander behandeld.

Voor de kunst van ca. 1750 tot 1914 wordt per land en/of periode wordt de bouw-, beeldhouw- en schilderkunst behandeld met het accent op de grote lijnen van de evolutie: neoclassicisme, romantische beweging, realisme, naturalisme, impressionisme en symbolisme.

Met behulp van contemporaine bronnen wordt een zo compleet mogelijk beeld van de verschillende poëtica’s en de mentaliteit van die tijd geschetst. De meest sprekende voorbeelden worden in detail besproken met referenties naar latere stijlen en hedendaagse kunst, zowel vormelijk als inhoudelijk.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties vereist.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene competenties

1) Het verwerven en verwerken van informatie, documentatie en kennis. Het vermogen tot kritische reflectie. Een ingesteldheid tot levenslang leren.

2) Het begrip van de wetenschappelijk-interdisciplinaire basiskennis, een systematische kennis van kernelementen met inbegrip van het verwerven van coherente en gedetailleerde kennis. Inzicht in- en begrip van de structuur van het vakgebied en in de samenhang met andere vakgebieden.

Kerncompetenties

1) De student kent de belangrijkste gegevens in verband met de kunstgeschiedenis vanaf de Renaissance tot aan de eerste wereldoorlog (1914). Hij begrijpt de grote lijnen en de evolutie van de kunststromingen en kan verbanden leggen met vroegere en latere periodes. Hij heeft inzicht verworven in de structuren, mechanismen, de mentaliteitsgeschiedenis, de kenmerken van de verschillende stijlrichtingen en kan die onderscheiden.

2) De student is in staat om een kunstwerk nauwkeurig te observeren, te analyseren en in zijn historische context te plaatsen. Hij kent de belangrijkste figuren en sleutelwerken uit de kunsttheorie, architectuur, de beeldhouwkunst, de schilderkunst en de grafische kunsten. Hij kan de gebeurtenissen, de ideeën en het oeuvre van de kunstenaars kritisch evalueren en is zich bewust van hun belang voor de kunst en het kunstenaarschap van vandaag.

3) De student kan door middel van inzicht in de artistieke expressie het maatschappelijk kader beter duiden en de artistieke expressie vanuit het maatschappelijk kader begrijpen.

Omschrijving Begeleiding

Algemene studiebegeleiding zoals voorzien door het departement.
De docenten kunnen na afspraak worden geconsulteerd.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Schriftelijk examen voor 100% van de te behalen punten.

Algemeen
- Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Examenmogelijkheid in de 1ste en 2de examenperiode.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus beschikbaar in gedrukte versie en op Chamilo.
Eigen nota's, bibliografie, beeld- en videomateriaal, museumbezoek, gebeurlijke tentoonstellingen en manifestaties.

Omschrijving Studiekosten

Syllabus betaald met ateliergeld.
Bijkomende kosten i.v.m. tentoonstellingsbezoeken, eventuele verplaatsingen voor studiebezoeken en studiereizen (maximum €15 ).

Omschrijving Trefwoorden

h230-moderne-geschiedenis-tot-1800 h240-hedendaagse-geschiedenis-ongeveer-1800-1914 h310 kunstgeschiedenis h311 schilderkunst h710-beeldende-kunst-2d-schilderkunst h312 beeldhouwkunst en bouwkunst h711-beeldende-kunst-3d-beeldhouwkunst h712-beeldende-kunst-2d-grafiek h714-beeldende-kunst-2d-tekenen h720-beeldende-kunst-2d-fotografie h730-beeldende-kunst-2d-grafische-vormgeving

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)