Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Scenario II18112/4125/1819/1/38
Studiegids

Scenario II

18112/4125/1819/1/38
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de audiovisuele kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • film
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van den Berghe Gust
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Werkcollege en individueel begeleide opdrachten

 

Omschrijving Doelstellingen

Scenario II omvat twee luiken: scenario II docu en scenario II fictie

Het doel van Scenario II Docu is om de student via schrijfoefeningen inzicht te doen krijgen in de beschrijving van zijn/haar eigen documentaire film zodat hij/zij in staat is om intentieverklaringen over eigen documentaire projecten te verwoorden.
Scenario II voor docu opereert in synergie met de opleidingsonderdelen Documentaire II en Documentaire strategieën.

Voor Scenario II Fictie ontwikkelen de studenten een verhaal in de vorm van een step-outline: via scene hoofdingen omschrijven ze kort en feitelijk wat er gebeurd, er komt geen drama aan te pas. Pas in een later stadium spitten ze dit verder uit. De bedoeling is om een spanningsboog te ontwikkelen en de topografie van een verhaal, de personages en de backdrop te beheersten alvorens er dieper in de structuur gegraven wordt.

Omschrijving Inhoud

Scenario II Docu: anuit bestaande, professionele VAF-dossiers en de films die daaruit zijn voortgekomen, worden verschillende keuzes die de filmmaker moet maken besproken:

1. keuze voor het onderwerp
2. keuze voor de stijl
3. keuze voor de structuur
4. keuze voor de (audio)visuele aanpak

Dit mondt uit in het schrijven van een intentieverklaring over de film die de student realiseert binnen Documentaire II, waarin de vier bovengenoemde hoofdstukken uitgedacht worden. De student wordt gevraagd om een duidelijk onderscheid te maken tussen het onderwerp, de stijl en de structuur, om zijn/haar keuzes goed te leren onderbouwen en niet alleen beschrijven te beschrijven wat hij/zij gaat doen, maar vooral waarom.

Scenario II fictie: De studenten ontwikkelen een verhaal in de vorm van een step-outline: via scene hoofdingen omschrijven ze kort en feitelijk wat er gebeurd, er komt geen drama aan te pas. Pas in een later stadium spitten ze dit verder uit. Na de eerste geschreven montage van de film onderzocht te hebben zullen de sterkste passages in scene gegoten worden. Op deze manier leren de studenten een filmverhaal opbouwen, niet per sé chronologisch maar vanuit de inhoudelijke kwaliteiten van een verhaal.
De studenten schrijven daarnaast als een soort logboek, wekelijks een stand van het weer neer, op een scenische manier, hier zoeken we net drama op. Deze losse toevallige scenes vormen achteraf een abstract verhaal. Waarin de rol van drama in tekst beschouwd wordt.
De schrijfoefening heeft als hoofddoel het omgaan met vertelstructuren en schrijven van een scenario vanuit topografisch perspectief. De studenten hoeven dit in eerste fase niet te verfilmen. Pas als de globale structuur vast ligt wordt naar aanleiding van de studio opdracht één of meerdere scenes gekozen die dan ontwikkeld worden voor productie.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De student bezit de eindcompetenties van Scenario 1, Fictie 1 en van Docu 1.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

1) De student is voldoende taalvaardig om ideeën gestructureerd uit te schrijven, toont in staat te zijn relevante informatie op te zoeken en te verwerken.
2) Hij/zij heeft kennis verworven van meer specifieke elementen en mechanismen van een documentair en van een fictie scenario en kan ze toepassen in zelfgeschreven teksten.

Algemene competenties

1) De student is in staat de deadlines te respecteren.
2) De student kan omgaan met open opdrachten.

Omschrijving Begeleiding

Mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met de docent.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie 60%.
Jurering van de opdracht(en) 40%.

Algemeen:

- Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Werkstukken moeten op vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
- Bij wettige afwezigheid van de student moeten de werkstukken door iemand anders worden ingediend.
- Evaluatie tijdens de 2de examenperiode, 2de zit mogelijk.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Naslagwerken, boeken en gepubliceerde scenario's.

Omschrijving Trefwoorden

H700-AV-Kunst-Film

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd voor Scenario I.