Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de audiovisuele kunsten, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Huvenne Martine
Andere docenten: Coquette Michel, Van Reeth Griet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Werkcollege en een individuele opdracht die in kleine groepen worden besproken en begeleid. Peer feedback
De studenten krijgen de opdracht met een duidelijk schriftelijke omkadering en leiddraad. Ze bespreken hun idee en de uitwerking ervan. Voor de mixage worden ze professioneel bijgestaan.
Omschrijving Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een praktische integratie van drie leereenheden:
1/ conceptvorming van een klankband in film
2/ geluidsopname
3/ montage en mixage van het geluid.
In deze oefening ligt de focus op het klankaspect in de film en de weg die afgelegd wordt van geluidsopname tot en met mixage.
De opdracht is gericht naar ervaringsgerichte cinema: het accent ligt niet op het verhaal of het woord, maar op het geluid en het beeld.
Omschrijving Inhoud
In een aantal filmfragmenten wordt klassikaal het geluidsconcept geanalyseerd.
De studenten krijgen de opdracht met een duidelijk schriftelijke omkadering en leiddraad.
De opdracht is om een persoonlijke ervaring via geluid (en beeld op de tweede plaats) over te dragen zonder te psychologiseren.
Deze opdracht is een onderzoek naar de mogelijkheden van het geluid in film en naar de perceptie van geluid in verbinding tot andere geluiden en tot beeld.
Een geluidsband gaat in dialoog met het beeld en moduleert het beeld. Hetzelfde beeld kan volledig veranderen door het geluid. In plaats van een kader en een beeld vraagt het geluid om na te denken over beweging en overgang, ruimte innemen, ruimte laten klinken naast datgene waarop gefocust wordt… Het luisteren staat centraal. Het is dan ook belangrijk om zowel in de opname als in de montage een onderzoekende en luisterende attitude aan te nemen.
Een geluid is eveneens essentieel verbonden met de ruimte die meeklinkt. Hierdoor roept het geluid heel dikwijls een ruimtelijke verbeelding op die een rol kan spelen in de geluidsmontage waarin verschillende ruimtes tegelijkertijd kunnen klinken.
Het werken in groep is gelangrijk om de oren van je medestudenten te lenen in je creatief proces. Zo kom je te weten wat voor anderen werkt.
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
Inzicht hebben in het filmproces en in staat zijn een filmidee van begin- tot eindfase uit te werken, dit zowel technisch als creatief.
Een technische basiskennis geluidsopname en geluidsmontage is vereist.
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Een klankconcept kunnen analyseren en er zelf één kunnen vormen. De praktische consequentie hiervan zien: hoe kan je als cineast je beeldopnamen in functie van je klankband organiseren.
Kerncompetenties
- de student is in staat om een ervaring over te dragen via opname, montage en mixage van geluid.
- de student is in staat om geluiden op te nemen in functie van een beoogd artistiek en inhoudelijk doel
- de student heeft in die mate inzicht in het monteren en mixeren van geluiden zodat hij inhoudelijk/artistiek in staat is om samen te werken met geluidsmensen en sounddesigners
- de student heeft inzicht in de professionele afwerking van een klankband
Algemene competenties
- de student is in staat om het werk van medestudenten te bespreken en te evalueren
- de student heeft visie op vakmanschap/kunstenaarschap
- een verdiepende kennis van het auditieve perspectief van de audiovisuele kunsten.
Omschrijving Begeleiding
De docenten zijn bereikbaar per mail voor afspraken en begeleiding.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Bij de beoordeling van het proces (70%) wordt aandacht besteed aan de professionaliteit, de creativiteit en de onderzoekende houding van de student. De studenten geven hun medestudenten peer feedback. Daarnaast leggen de studenten hun vertrekpunt en zelfevaluatie schriftelijk vast.
Het eindresultaat levert 30% van de behaalde punten op.
Algemeen
- Verplichte deelname aan groepsmomenten
- Het resultaat wordt op het afsproken tijdstip gepresenteerd.
- Geen mogelijkheid tot 2-de zittijd.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
De school voorziet in het technische materiaal: videocamera, klankopname materiaal, lichtmateriaal, non lineair montagemateriaal.
Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)