Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Atelier Fictie I27764/4125/1819/1/55
Studiegids

Atelier Fictie I

27764/4125/1819/1/55
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de audiovisuele kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • film
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 225,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Boeykens Beatrijs
Andere docenten: De Vos Eric
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk45,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie120,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Er wordt zowel klassikaal, in kleine groepjes als individueel lesgegeven. 

Studenten filmen op zelfstandige basis maar kunnen regelmatig op individueel gesprek komen. Er worden ook tussentijdse klassikale visies of pitchmomenten georganiseerd waarbij de klas als testpubliek fungeert.



De student kan regelmatig een individuele afspraak plannen met de docent. Elk aspect van het creatieve proces kan besproken worden. Van writersblok tot klankmontage, alles is bespreekbaar.

Omschrijving Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel Fictie I is het eerste onderdeel in een drieluik verspreid over drie bachelorjaren. Doorheen de verschillende opleidingsonderdelen gaat de student als filmmaker de confrontatie aan met de diverse aspecten van fictiefilm.
Fictie I is een semester-overschrijdend opleidingsonderdeel dat parallel loopt met Documentaire I en Audiovisueel Onderzoek I. Het is belangrijk dat de student zich tegelijkertijd in deze drie opleidingsonderdelen verdiept, zodat hij ondervindt dat ze met elkaar interageren en verworven inzichten en vaardigheden transfereerbaar kunnen zijn.
Binnen Fictie I staat het vinden van een eigen stem en het realiseren van korte fictiefilms centraal.

Omschrijving Inhoud

 Door het analyseren van filmfragmenten, praktische schrijf- en filmoefeningen, verwerft de student inzicht in het maken van auteursfilms.

Studenten leren vanuit een onderzoekende houding een concept ontwikkelen en dit op een persoonlijke manier vormgeven. De jonge regisseurs worden gestimuleerd om een kritisch standpunt in te nemen en ons op authentieke wijze hun interpretatie van de werkelijkheid te tonen. Er wordt verwacht dat ze zich als filmmaker helder en geloofwaardig leren uitdrukken en dat ze constructief met kritiek kunnen omgaan. Verder helpen we hen om zich (voorlopig) te positioneren binnen het hedendaagse filmlandschap.


Filmopdrachten:

1. Maak een boeiende, persoonlijke film van drie tot vijf minuten in één shot
- oefening mbt tijd en tijdsbeleving in film
- spanningsopbouw kunnen vasthouden gedurende de volledige lengte van de film

2. Maak een boeiende, persoonlijke film door gebruik te maken van shot/tegenshot
- dramatische opbouw beklemtonen via camerastandpunten, kaders, beeldcompositie en ritme
- oefening in personageontwikkeling, conflict en dialoog

3. Bestudeer een scène, film of oeuvre. Analyseer de werkwijze en gebruik ze als inspiratie voor een persoonlijk werk. Schrijf nadien een reflectieverslag.
- niet dogmatisch maar flexibel leren omgaan met vooropgestelde vormtaal

De nadruk bij de filmoefeningen ligt op beeldend vertellen. Doordat er weinig gebruik gemaakt wordt van dialogen, en personages niet uitspreken wat ze voelen, denken of bedoelen, wordt de student gestimuleerd om meerdimensionaal te vertellen. Het komt erop neer om ideeën en emoties creatief te verbeelden en een eigen cinematografische werkelijkheid te creëren.

De films worden volgens gangbare normen gepresenteerd. Er wordt op video gedraaid met synchrone klank. Klank en beeld worden digitaal afgewerkt.

Elk project wordt inhoudelijk en organisatorisch opgevolgd en begeleid.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De begincompetenties zijn getoetst op de toelatingsproef.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

1) De student demonstreert de basiskennis en kunde i.v.m. het gebruik van de technische middelen en systemen eigen aan het medium film/video, overziet de verschillende aspecten van het productieproces van een korte fictiefilm en kan een kritisch gesprek aan rond proces en resultaat.

2) Het presenteren van een persoonlijke fictiefilm die getuigt van een begin van een eigen visie op zijn onderwerp en een aanzet tot ontwikkeling van een eigen stijl.

3) De student is voldoende taalvaardig om ideeën gestructureerd uit te schrijven, toont in staat te zijn relevante informatie op te zoeken en te verwerken, leert teksten en argumentaties analyseren.

Algemene competenties

1) De student heeft op een persoonlijke manier een inzicht verworven in de inhoudelijke, technische en vormelijke voorwaarden gesteld in de doelstellingen, dat zich via de opgelegde opdrachten manifesteert in een individueel werkstuk.

2) Hij/zij kan de welomschreven opdrachten tot een goed einde brengen en geeft blijk een eigen vorm- en beeldtaal na te streven. Hij/Zij is in staat de deadlines te respecteren.

3) De student kan omgaan met open opdrachten, geeft blijk een eigen vorm- en beeldtaal na te schrijven en toont een begin tot autonoom-creatief onderzoeken, procesmatig denken en reflectief denken over beeld, vorm en inhoud.

4) Hij/zij kan zich manifesteren in een leidende rol en zich inpassen in een uitvoerende rol.

5) Hij/zij toont in staat te zijn het eigen werk op adequate wijze te presenteren en toe te lichten, gaat constructief om met kritiek en heeft de juiste motivatie aan de dag gelegd t.o.v. het vakgebied.

Omschrijving Begeleiding

Mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met de docent.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie 70%.
Jurering van de opdracht (en) in de tweede examenperiode (juni) 30%.



Algemeen:
- Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Werkstukken moeten op vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
- Bij wettige afwezigheid van de student moeten de werkstukken door iemand anders worden ingediend.
- Evaluatie tijdens de tweede examenperiode, geen tweede zittijd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

De school voorziet videocamera’s, klankopnamemateriaal, lichtmateriaal en montagemateriaal. Verder maken we gebruik van films, scenario's, boeken en internet.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.