Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Leerlingenbegeleiding8827/50/1011/1/61
Studiegids

Leerlingenbegeleiding

8827/50/1011/1/61
Academiejaar 2010-11
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2011 (semester 2)
Titularis: Steenhout Petra
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Braemscheute Eva, Durinck Katrien, Ockerman ELS, Sys Hannelore, Vandaele Sylvie, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Kristien, Van Steenkiste Carmen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk13,00 uren
Hoorcollege3,00 uren
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie50,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen
- de psychomotorische, cognitieve, sociale en dynamisch-affectieve ontwikkeling van de adolescent omschrijven.
- de ontwikkeling van de adolescent op de verschillende domeinen met voorbeelden uit observatie illustreren.
- diverse vormen van sociaal-emotionele probleemsituaties kaderen binnen de ontwikkeling van een adolescent.
- oorzaken en symptomen van probleemgedrag bij jongeren toelichten.
- leerlingenbegeleiding als begeleiding voor alle leerlingen toelichten vanuit een visie op gelijke onderwijskansen en een zorgbrede school.
- zorg dragen voor het algemeen welbevinden van leerlingen.
-zich bewust zijn van de sociaal-culturele en talige achtergrond van leerlingen waaronder de grootstedelijke context.
- het 4-lijnenmodel van de leerlingenbegeleiding toelichten.
- de begrippen beleidsmatige, preventieve en curatieve leerlingenbegeleiding correct gebruiken.
- de link bespreken tussen vakoverschrijdende eindtermen en leerlingenbegeleiding.
- gekaderd binnen de ruime visie op leerlingenbegeleiding een thema (faalangst, spijbelen, verslavingen, pesten, seksualiteit en holebi, zelfverminking, zelfdoding, verdriet en rouw, agressie, vrijetijdsbesteding, ...) preventief uitwerken vanuit het 4-lijnenmodel.
- verschillende educatieve en hulpverlenende externe diensten in kaart brengen.
- contact leggen met CLB en andere externe diensten voor informatie of doorverwijzing.
- zich op de hoogte stellen van gegevens over leerlingen.
- discreet omgaan met gegevens over leerlingen.
- elementen van deontologie in verband met gegevens over de leerling bespreken.
- zichzelf op de hoogte brengen van relevante informatiebronnen m.b.t. leerlingenbegeleiding.

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen zichzelf en eigen waarden en normen in vraag (reflectie)
- reflecteren over de eigen normen en waarden en treden buiten het eigen referentiekader
- sturen het eigen sociaal functioneren bij
i.v.m. leergierigheid
- nemen initiatief voor het eigen vormingsproces
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- variëren en experimenteren met nieuwe werkvormen, media
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- gebruiken bewust verbale en non-verbale communicatie
i.v.m. assertiviteit
- komen voor zichzelf op op een positieve manier
- hebben bij behartiging van eigen belangen ook oog voor anderen

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- adolescentiepsychologie
- 4 lijnenmodel van de leerlingbegeleiding
- model voor wenselijke leerlingbegeleiding
- theoretisch kader voor de uitbouw van preventieprogramma’s
- verschillende thema’s van leerlingenbegeleiding bvb. faalangst, kindermishandeling, rouw en verdriet, spijbelen, pesten, externe diensten, holebi,…

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van Psychologie van het 2e semester.

Een student die de 5 credits van Psychologie van het 2e semester niet heeft verworven (en er niet voor gedelibereerd is), mag Leerlingenbegeleiding van het 4e semester opnemen indien hij de overige 55 credits van semester 1 en 2 heeft verworven (of ervoor gedelibereerd is).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- monitoraat op aanvraag
- project- en groepswerkbegeleiding

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
- Schriftelijk en/of mondeling examen
- Taken

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- cursus aangeboden door de lector, aangevuld met studentenpublicaties
- handboek “Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie.” Pol Craeynest, Acco, 2005 (idem opleidingsonderdeel Psychologie semester 2)

Studiekosten

- 8 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s260, s262, s270, s272
- leerlingenbegeleiding, basiscompetenties, adolescentiepsychologie, zorg, omgaan met diversiteit, gelijke kansen, externe (educatieve) organisaties, hulpverlening, preventie, signalering, begeleiding en doorverwijzing bij mogelijke probleemaspecten, eigenheid van de doelgroep

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.