Academiejaar
2010-11
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2010 (semester 1)
Titularis: Verween Mireille
Andere docenten: Baetsle Ilse, Bossuyt Barber, Callaert Joeri, Cochuyt Jo, De Bock Gerda, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Demets Tom, Duquet Monique, Durinck Hugo, Dyserinck Cathelyne, Eeman Hilde, Facon Eddy, Gaublomme An, Geysen Wis, Goossens Katrien, Lagaert Veerle, Martens Johan, Mertens BENNY, Mortier Steven, Mouton Tania, Musch Jean-Philippe, Permentier Veerle, Quatacker Cathérine, Roelandt Filip, Roelens Annick, Ruigrok Mirella, Scholliers Hans, Seynaeve Carine, Speleers Lise, Suy Sigrid, Tallieu Fannie, Van Acker Rhea, van Arnhem Marijke, Van Assche Nancy, Van Den Neste Martine, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van hauwermeiren Rita, Van Schandevyl Pascale, Van Waeleghem Veerle, Van Zandijcke Christine, Verbrugge An, Vereecke Francis, Vuye Jan, Willaert Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Doelstellingen
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
De studenten kunnen
- het welzijn en de gezondheid van student, leerkracht en leerling bevorderen
- het gezondheidsbevorderend en welzijsbevorderend denken ontwikkelen en handelen op individueel, schools en maatschappelijk vlak
- het brevet van Helper / Eerste Hulpverlener behalen
Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden
i.v.m. relationele gerichtheid
- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander
- zijn zichzelf tegenover collega’s
i.v.m. kritische ingesteldheid
- reflecteren over stellingname om zich te positioneren
i.v.m. organisatievermogen
- structureren eigen taken efficiënt
- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in goede samenwerking met partners
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- verruimen hun eigen denkkader
- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets
Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
Omschrijving Inhoud
Onderdelen van de leerinhoud
- persoonlijk welzijn
- persoonlijke gezondheid
- welzijn op school
- gezondheid op school
- omgevingsinvoeden op welzijn en gezondheid
- EHBO (attest Helper, erkend door Rode Kruis)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het opleidingsonderdelen Project Vakoverschrijdende eindtermen (3e semester), Diversiteit (4e semester) en Leerlingenbegeleiding (4e semester).
OF minimum 110 (van de 120) credits behaald hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) vanaf het 1e tot en met het 4e semester.
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.
In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.
Omschrijving Begeleiding
- In de opstartfase wordt de opdracht geïnstrueerd, nadien coaching.
- Voor de verwerking en inoefening van de vaardigheden voor het behalen van het attest Helper staan de lesgevers “Helper” ter beschikking van de cursisten.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
Voor het behalen van het brevet helper is er een examen conform de criteria van het Rode Kruis.
De welzijns- en gezondheidsbevordering wordt in twee stappen geëvalueerd:
1. Voorstelling van de te ondernemen actie bij de aanvang van het semester
2. Presentatie van de gerealiseerde bevorderingsactie tijdens een toonmoment op het departement op het einde van het semester.
Voor diplomacontract en creditcontract
- Examen Helper 60 %
- Taak: voorstelling, presentatie van de gekozen welzijns- en gezondheidsbevorderende actie 40 %
Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
- handboek Help, oefenboek eerste hulp
- divers bronnenmateriaal voor het realiseren van persoonlijk welzijn - gezondheid, welzijn- gezondheid op school en maatschappelijke welzijns- en gezondheidsbevordering
Studiekosten
- verplichte aankoop van oefenboek eerste hulp en handboek Help (winkelprijs).
- het oefenmateriaal EHBO wordt door de Lerarenopleiding voorzien
- Voor de bevordering van het persoonlijk, schoolse en/of maatschappelijk welzijn - gezondheid moet een bedrag van maximaal 50 euro worden voorzien.
Trefwoorden
- IWETO-code: s272
- Praktijk EHBO, gezondheids- en welzijnseducatie , Helper, Rode Kruis, gezondheids- en welzijnsbevordering
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.