Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vergadertechnieken19435/3275/1213/18048/85
Studiegids

Vergadertechnieken

19435/3275/1213/18048/85
Academiejaar 2012-13
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Toegepaste ergotherapie: communicatie.
Studieomvang: 1 studiepunt
Gewicht: 1,00
Totale studietijd: 25,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2013 (semester 2)
Titularis: De Vos Lieve
Andere docenten: De Keyser Wivina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie15,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcollege met activerende elementen
Thematisch gericht onderwijs
Werkcollege: Begeleide oefeningen

Omschrijving Doelstellingen

Zowel efficiënt vergaderen als reflecteren over zijn aandeel in het team is een sine qua non in de hulpverlening.
Dit deel- opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming t.a.v. andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerlijnenmodel:
Modeltraject 1
Toegepaste ergotherapie: communicatievaardigheden
Stage 1
Modeltraject 2
Toegepaste ergotherapie: communicatie
Stage 2
Stage 3

Horizontale afstemming:
Beleid en gezondheidszorg
Bachelorproef
Portfolio
Stage 4
Sage 5

Omschrijving Inhoud

Dit deel-opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
De technieken om efficiënt te vergaderen en te onderhandelen
Opsporen van kernkwaliteiten (volgens Daniël Ofman) om je plaats in het team te analyseren en bewust te worden van je invloed (onderkennen van valkuilen, allergie en uitdaging)
Teamstijlen leren analyseren ahv de axenroos volgens Leary en de cognitieve stijlen volgens Kolb.
De basisvaardigheden om in team te werken met bijzondere aandacht voor interdisciplinariteit.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit deel-opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Beroepsspecifieke competenties
1. Werken in en vanuit een (arbeids)organisatie: Samenwerken
    Deelcompetenties
    - Informatie in winnen en doorgeven aan team en derden
    - Overlegklimaat creëren en een samenwerkingsproces bevorderen
    - Samenwerking inhoudelijk en praktisch vormgeven

2. Werken in en vanuit een (arbeids)organisatie: Begeleiden van medewerkers
    Deelcompetenties
    - Inzicht verwerven in het eigen leerproces en begeleidingsstijl
    - Aanleren van vaardigheden en ondersteunen van leerproces

3. Werken aan de eigen deskundigheid / Werken aan de ontwikkeling van het beroep: Deskundigheid bezitten, opbouwen, bevorderen
    Deelcompetenties
    - Deskundigheid verwerven en vergroten
    - Deskundigheid overdragen


Algemene beroepsgerichte competenties
4. Teamgericht kunnen werken (geïntegreerd in beroepsspecifieke competentie 1-3: zie supra)


Algemene competenties
5. Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
6. Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

Omschrijving Begeleiding

Consultatie op afspraak
Gebruik van ELO (Chamilo)
Vragen via mailing
Extra oefeningen
Zelfstudiemateriaal

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste zittijd
Schriftelijke examen a.h.v. open vragen, waaronder kunnen reflecteren ahv de aangebrachte methodieken en thema’s (100 % van het percentage eindbeoordeling toegekend aan het deel-opleidingsonderdeel: zie supra)

Het aantal vragen van het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel (Vergadertechnieken) minstens 10 op 20 behaald heeft in de eerste zittijd dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in de tweede zittijd.


Tweede zittijd
Voor de tweede zittijd wordt dezelfde evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel aangewend evenals hetzelfde percentage van de eindbeoordeling voor deze evaluatievorm per deel-opleidingsonderdeel toegekend zoals in de eerste zittijd.

Bijzondere bepalingen
Cf. OER Hogeschool Gent en/of FOER Mens en Welzijn

Wanneer een student voor het deel-opleidingsonderdeel (Vergadertechnieken) minstens 10 op 20 behaald heeft in het huidig academiejaar dient hij voor het desbetreffende deel-opleidingsonderdeel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in het volgend academiejaar.
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Toegepaste ergotherapie: communicatie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Toegepaste ergotherapie: communicatie', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus aangevuld met opdrachten en werkteksten in elektronische leeromgeving Chamilo
Aanvullende informatie uit de lessen en eigen notities