Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Software Development Project I
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Software Development Project I
-
Bachelor in de toegepaste informatica als Software Development Project I
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Spriet Fien
Andere docenten: Bosteels Gertjan, Claes Jan, De Witte Andreas, Lewyllie Liesbeth, Roobrouck Heidi, Vandermeersch Sonia, Van Hove Sharon, Verschraege Sion, Vuyge Leen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten
De student kan kwaliteitsvolle IT-oplossingen efficiƫnt en autonoom ontwerpen, ontwikkelen, documenteren en testen, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen en toepassingsdomeinen.
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie iteratief ontwikkelen door nauwgezet de verschillende stappen te doorlopen onder strikte begeleiding. |
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie ontwerpen op basis van aangeleverde use cases onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende. |
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie ontwikkelen en opleveren op basis van een eigen ontwerp onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende. |
Kan gestructureerde documentatie opleveren onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende. |
Kan samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. |
Kan de domeinklassen van een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie testen onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende |
De student kan complexe IT-behoeften en vragen kritisch analyseren, gestructureerd weergeven en adequaat adviseren over een oplossing op maat van de organisatie en de impact ervan.
Kan de opgeleverde applicatie demonstreren en verdedigen. |
Kan een eenvoudige kwaliteitsvolle applicatie verder analyseren op basis van aangeleverde use cases onder strikte begeleiding van de onderwijsgevende. |
De student kan autonoom een complexe IT-opdracht projectmatig aanpakken en aansturen en kan daarbij een gepast projectplan ontwerpen, uitvoeren en kritisch opvolgen.
Kan de voortgang van de ontwikkeling van zijn applicatie aantonen d.m.v. versiebeheersysteem. |
Kan een korte termijnplanning maken onder supervisie van de onderwijsgevende. |
Kan op zoek gaan naar creatieve oplossing. |
Kan werken volgens planning en afspraken, zich spontaan voorbereiden op overleg |
De student kan binnen een intra- en interdisciplinair team samenwerken en (mede)verantwoordelijkheid opnemen voor het behalen van kwaliteitsvolle collectieve resultaten.
Kan feedback aanvaarden en verwerken. |
Kan samenwerken met anderen en actief bijdragen aan teamwork. |
Kan spontaan beleefd zijn in elke situatie. |
Inhoud
Te volgen stappen bij de ontwikkeling van een robuuste applicatie op basis van gegeven use cases:
- integratie van analyse naar ontwerp
- integratie van ontwerp naar ontwikkeling
- unit testen voorzien voor de eenvoudige domeinklassen (TDD)
- integratie met een eenvoudige databank
- gebruik maken van een versiebeheersysteem (1versie)
- documenteren van het product, de ganse productontwikkeling én het proces
Functioneren als groep en als individu in de groep:
- gebruik van een versiebeheersysteem
- korte termijnplanning en organisatie
- professioneel handelen
- resultaats- en kwaliteitsgericht
- creativiteit
- omgaan met feedback
- reflecteren
Applicatie demonstratie
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Contactonderwijs36,00 uren Begeleiding
Sturen en coachen van studenten tijdens het begeleid zelfstandig leren.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Buiten examenrooster | Andere | 30,00 | proces |
Buiten examenrooster | Ontwerp | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Binnen examenrooster | Andere | 30,00 | Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was voor proces blijft de beoordeling voor deze evaluatievorm of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans. |
Binnen examenrooster | Ontwerp | 70,00 | individuele opdracht |
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Studiekosten
Bijzondere studiekosten verbonden aan het opleidingsonderdeel:
(deze kosten worden per semester door het departement gefactureerd) Raming: 0 euro
Een overzicht van alle andere bijkomende studiekosten en een eventuele raming ervan vind je op de HOGENT website https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/
Begincompetenties
In de departementale onderwijs- en examenregeling (DOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (Semester 2)