Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Interdisciplinair werken7590/3132/1112/1/04
Studiegids

Interdisciplinair werken

7590/3132/1112/1/04
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het sociaal werk als Actuele methodieken in het welzijnswerk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: De Block Sofie
Andere docenten: Block Jan, Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie78,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- werkcollege

- individueel werk en groepswerk

- zelfstandig werk

- zelfstandig leren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen

- het werkterrein en de specifieke vaardigheden van de verschillende disciplines van een team bespreken

- vanuit hun eigen discipline een analyse maken van een hulpverleningssituatie

- de behoefte aan behandeling en zorgverlening bepalen

- duidelijk en efficiënt communiceren tijdens teamoverleg

- op een constructieve wijze feedback geven en onduidelijkheden bevragen

- vanuit de eigen discipline verantwoorde zorgdoelen formuleren

- de aandachtspunten, visies en modellen die door andere disciplines in het teamgesprek worden aangebracht, kaderen in de probleemanalyse en de besluitvorming

- een gemeenschappelijk interdisciplinair zorgplan samenstellen

- interdisciplinaire communicatie en besluitvorming evalueren op efficiëntie en praktische toepasbaarheid

Belangrijkste attitudes

De studenten

i.v.m. beslissingsvermogen

- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden

i.v.m. relationele gerichtheid

- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander

- zijn zichzelf tegenover collega’s

i.v.m. kritische ingesteldheid

- reflecteren over stellingname om zich te positioneren

i.v.m. organisatievermogen

- structureren eigen taken efficiënt

- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig

i.v.m. zin voor samenwerking

- werken in goede samenwerking met partners

i.v.m. creatieve ingesteldheid

- verruimen hun eigen denkkader

- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud

- interdisciplinair werken

- efficiënt teamoverleg

- vergadertechnieken

- casuïstiek

- opstellen van een zorgplan/handelingsplan/actieplan

- leer- en teamstijlen volgens Kolb

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Of minimum 110 credits(van 120) van semester 1 tot en met 4 behaald hebben of ervoor gedelibereerd zijn.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- na afspraak

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract

Eerste zittijd

De evaluatie gebeurt op basis van twee pijlers.

Enerzijds is een er een productevaluatie.

De projectgroep stelt zijn zorgplan voor aan een juryteam in een presentatie.

De studenten worden beoordeeld zowel op hun mondelinge als schriftelijke presentatie. Het juryteam geeft gezamenlijk één punt voor het afgeleverde zorgplan.

Anderzijds is er een procesevaluatie die gebeurt aan de hand van een peer-assessment.

De studenten evalueren hierbij elkaar zowel taak- als procesgericht.

Voor beide evaluaties hanteert men een criterialijst (cf. studentenhandleiding).

Het punt van de productevaluatie wordt vermenigvuldigd met de indicator die de student krijgt uit het peer-assessment. Zo bekomt men per student een individuele score die hoger, gelijk of lager kan liggen dan het product van zijn groep, afhankelijk van de prestaties van die student binnen zijn projectgroep.

Tweede zittijd

Tweede zittijd is mogelijk onder de vorm van een vervangopdracht (portfolio) en een mondelinge toelichting. Voor concrete afspraken hieromtrent maakt de student een afspraak met de contactpersoon/aanspreekpunt binnen de opleiding (cf. studentenhandleiding) tijdens de feedback van de eerste zittijd/semester 2.

Voor examencontract:

Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- studentenhandleiding

- casus

Studiekosten

- studentenhandleiding en casus staan digitaal ter beschikking op het leerplatform Dokeos

Trefwoorden

- s272-lerarenvorming, s215-sociale-problemen-en-welzijn, s216-gehandicaptenzorg

- interdisciplinair werken, efficiënt teamoverleg, vergadertechnieken, zorgplan/handelingsplan/actieplan, product- en procesevaluatie, peerassessment

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.