Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie 417701/3130/1112/1/24
Studiegids

Bewegingsrecreatie 4

17701/3130/1112/1/24
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Speleers Lise
Andere docenten: Callaert Joeri, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Mertens BENNY, Permentier Veerle, Roelandt Filip, Van Acker Rhea, Van hauwermeiren Rita, Van Waeleghem Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege17,00 uren
Werkcollege46,00 uren
Zelfstudie77,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Vakkennis en -vaardigheden (4 studiepunten)
De studenten kunnen
- de wetgeving en rechtspraak inzake sport uitleggen
- de regelgeving m.b.t. verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid inzake sport uitleggen
- verschillende sociologische onderzoekstechnieken opsommen
- de beschouwende aspecten m.b.t. sportethiek verwoorden
- sport relateren aan economie
- de taken, verantwoordelijkheden, rechten en plichten van de vrijwilliger in de sport verwoorden
- de ontwikkelingen op het vlak van de breedtesport tussen Vlaanderen en Nederland vergelijken
- de principes van coaching in de sport toepassen
- de basistechnieken van de sporten demonstreren
- de spelregels van de sporten toepassen
- inzicht verwerven in de didactische en methodische principes van de verschillende sporten

2. Vakdidactiek en –methodiek (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- de elementaire principes van de trainingsleer toepassen bij de fitness
- met enkele multimediale leeromgevingen werken
- toegankelijke resultaten van vakinhoudelijk en vakdidactisch onderzoek raadplegen
- een fitnessprogramma interpreteren i.f.v. begeleiding van de deelnemers
- deelnemers individueel begeleiden
- de technieken van helpen en bijstaan toepassen
- gericht observeren i.f.v. foutenanalyse
- samenwerken met externen

Belangrijkste attitudes voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen zichzelf en eigen waarden en normen in vraag (reflectie)
- reflecteren over de eigen normen en waarden en treden buiten het eigen referentiekader
- sturen het eigen sociaal functioneren bij
i.v.m. leergierigheid
- nemen initiatief voor het eigen vormingsproces
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- variëren en en experimenteren met nieuwe werkvormen, inhouden, media
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- gebruiken bewust verbale en non-verbale communicatie
i.v.m. assertiviteit
- komen voor zichzelf op op een positieve manier
- hebben bij behartiging van eigen belangen ook oog voor anderen

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
1. Vakkennis en -vaardigheden (4 studiepunten)
- wetgeving
- recht
- verzekering
- burgerlijke aansprakelijkheid
- sociologische onderzoekstechnieken
- sport en economie
- vrijwilliger in de sport
- didactiek en methodiek terugslagsporten
- spelregels terugslagsporten
- techniek en tactiek terugslagsporten
- coaching
2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- individuele fitness
- werking fitnesstoestellen
- trendgevoelige fitnessvormen
- taalgerichte methodieken

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het betreffende onderwijsvak van het 1e én 2e semester ).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- problemen op eigen initiatief melden aan de lector
- controle op vormgeving en inhoud (oefenstofkeuze) van lesvoorbereidingen
- gratis sportaanbod Sovoreg
- ervaring opdoen in clubs of sportkampen
- de lectoren geven richtlijnen rond de aanbevolen literatuur

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. Vakkennis en -vaardigheden (4 studiepunten)
- Schriftelijk examen 80%
- Permanente evaluatie 20%; 2e zittijd mogelijk door een vervangende taak
2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 70%
- Permanente evaluatie 30%; 2e zittijd mogelijk door een vervangende taak

Algemeen
Taken/opdrachten effectief uitvoeren en/of tijdig indienen is een voorwaarde om tot een beoordeling te kunnen komen.

Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- algemene ondersteuning via elektronisch leerplatform (dokeos) in combinatie met:
- cursussen
- transparanten
- powerpoint - presentaties

Studiekosten

- algemeen blijven bepaalde reeds aangekochte leermaterialen in de vorige semesters van de opleiding dienst doen.
- elektronisch leerplatform: zelf uitprinten
- activiteiten voor fitness: +/- 25 euro
- cursus: Vakkennis - vaardigheden: 6 euro
- cursus vakdidactiek: 5 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s273
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.