Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie 317569/3130/1112/1/95
Studiegids

Bewegingsrecreatie 3

17569/3130/1112/1/95
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Speleers Lise
Andere docenten: Callaert Joeri, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Mertens BENNY, Permentier Veerle, Roelandt Filip, Van Acker Rhea, Van hauwermeiren Rita, Van Waeleghem Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk74,00 uren
Hoorcollege18,00 uren
Werkcollege47,00 uren
Zelfstudie71,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
De studenten kunnen
- met enkele multimediale leeromgevingen werken
- de problematiek van de natuurgebonden sporten: veiligheid, wetten en decreten, onderliggende problemen omschrijven
- de veiligheidsvoorschriften toepassen/naleven
- de basistechnieken correct demonstreren
- de spelregels toepassen van de verschillende sporten
- de didactische en methodische principes van verschillende sporten verwoorden
- een lesvoorbereiding maken voor een recreatiesport
- inzicht verwerven in de didactische en methodische principes van de verschillende sporten

2. Vakdidactiek en –methodiek (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- didactische en methodische principes van verschillende sporten toepassen i.f.v. de doelgroep
- de componenten van fysieke fitheid en gezondheid integreren in een fitnesscircuit
- de kennis van fitheid en gezondheid toepassen
- zelfstandig een circuit opstellen en begeleiden
- fitheidstesten toepassen voor kinderen, volwassenen en senioren
- de didactische en methodische principes bij sportbeoefening voor senioren verwoorden
- didactische en methodische principes bij sportbeoefening voor senioren toepassen
- correct hulp verlenen
- een mini - draaiboek voor SVS - activiteit opstellen
- samenwerken met externen

Belangrijkste attitudes voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden rekening met de leef-en ervaringswereld van de leerlingen
- zijn zichzelf
i.v.m. kritische ingesteldheid
- gaan op een positieve manier om met gefundeerde kritiek
- geven opbouwende kritiek
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen voor eigen vormingsproces
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- tonen een ‘taalgeweten’ en sporen bij twijfel de gepaste oplossing op

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
- Outdoor (kajak, O.L., klim, outdoorstage week te Sy) en microteaching (kinderdans, circustechnieken, expressie, kinball, krachtbal,…)
- veiligheid, wetten en decreten, onderliggende problemen,… van natuurgebonden sporten
- begripsomschrijving en theorie
- de basistechnieken
- praktijksessies

2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- de componenten van fysieke fitheid en gezondheid
- fitheidstesten bij kinderen, volwassenen en senioren
- praktijk fitness: circuits, oefeningen met theramed - banden en pezziballen
- didactische en methodische principes van sportbeoefening bij senioren
- begripsomschrijving en theorie sportbeoefening bij senioren
- didactische en methodische principes van verschillende sporten i.f.v. de doelgroep
- praktijksessies
- mini-draaiboek SVS maken

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het betreffende onderwijsvak van het 1e én 2e semester ).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- problemen op eigen initiatief melden aan de lector
- controle op vormgeving en inhoud (oefenstofkeuze) van lesvoorbereidingen
- gratis sportaanbod Sovoreg
- ervaring opdoen in clubs of sportkampen
- de lectoren geven richtlijnen rond de aanbevolen literatuur

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
- Schriftelijk examen 40%
- Permanente evaluatie 60%; 2e zittijd niet mogelijk
2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 50%
- Permanente evaluatie 50%; 2e zittijd is mogelijk

Algemeen
Taken/opdrachten effectief uitvoeren en/of tijdig indienen is een voorwaarde om tot een beoordeling te kunnen komen.
Deelnemen aan de outdoor-stage week in Sy.

Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- algemene ondersteuning via elektronisch leerplatform (dokeos) in combinatie met:
- cursussen
- transparanten
- powerpoint-presentaties

Studiekosten

- elektronisch leerplatform: zelf uitprinten
- outdoorstage week Sy: +/- 240 euro (afh van aantal studenten)
- activiteiten voor fitness: +/- 10 euro
- activiteiten voor outdoor: +/- 25 euro
- cursus:
-- Vakkennis – vaardigheden: 5 euro
-- Vakdidactiek: 5 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s273
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.