Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk onderwijsvak aardrijkskunde17575/3130/1112/1/08
Studiegids

Praktijk onderwijsvak aardrijkskunde

17575/3130/1112/1/08
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (Academiejaar) of 01.12.2011 (Semester 1) of 15.03.2012 (Semester 2)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk80,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be. en in het Reglement voor de Praktijk in het onderwijsvak (2e traject)

De studenten kunnen
als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de beginsituatie van de klas a.h.v. interview, observatie, én handboeken en handleidingen, eindtermen, ontwikkelingsdoelen, leerplannen en toetsen achterhalen
- de heterogeniteit van de leergroep in kaart brengen in overleg met de mentor en blijk geven van een beeld te hebben van de heterogeniteit van de klas (3)

- doelstellingen kiezen op basis van handleidingen en leerplannen, vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen, ontwikkelingsdoelen,
- doelstellingen kiezen rekening houdend met de specifieke beginsituatie (3)
- doelstellingen aan leerinhouden koppelen (3)
- leerinhouden in functie van doelstellingen kiezen (3)
- leerinhouden in functie van de specifieke beginsituatie kiezen (3)
- werkvorm en groeperingsvorm in functie van doelstellingen kiezen(3)

- voor een logische structuur in een zelfstandig opgestelde les zorgen
- onderwijs- en leermiddelen vinden en gebruiken (3)
- onderwijs- en leermiddelen aanpassen en ze gebruiken

- bij het uitwerken van een les het motivatieprincipe, het activiteitsprincipe en het aanschouwelijkheidsprincipe toepassen (3)
- leerpsychologische inzichten toepassen
- doelstellingsvalide vragen, taken en opdrachten kiezen
- gegevens (in functie van evalueren) verzamelen op basis van observatie, gesprekken, taken, opdrachten

- in gesprekken het Standaardnederlands hanteren
- schriftelijk het Standaardnederlands hanteren
- vragen, opdrachten in Standaardnederlands (mondeling en schriftelijk) op een heldere manier formuleren(3), zo nodig met visuele of andere ondersteuning en/of herformulering
- in Standaardnederlands vertellen (voorlezen – indien van toepassing) en zich daarbij bewust zijn van zijn eigen mogelijkheden om die vaardigheden optimaal in te zetten en eventuele beperkingen te compenseren

als opvoeder
- aan een positieve interactie met de leerlingen werken
- voorbeeldgedrag tonen voor de attitudes die worden nagestreefd bij de leerlingen
- zich inleven in leerlingen met diverse talige achtergronden en talige situaties

als inhoudelijk expert
- de gewenste vakdidactische aanpak toepassen in voorbereiding en uitvoering (3)
- kennis en vaardigheden in een didactische aanpak transfereren
- horizontale verbanden leggen, vakoverschrijdend binnen het vak werken

als organisator
- aan afspraken en regels met leerlingen werken
- leerlingen aanspreken op ongewenst gedrag
- voor een soepel en efficiënt lesverloop zorgen d.m.v. adequate voororganisatie (3)
- ervoor zorgen dat de materiële organisatie zo geordend mogelijk verloopt (materiaalbedeling, ruimtelijke organisatie…)
- voor zichzelf en de leerlingen de timing aangeven voor een les
- een stimulerende, veilige en werkbare klas- en leerruimte creëren

als lid van een (school)team
- in samenwerking met collega’s (studenten) opdrachten uitwerken (indien van toepassing) (3)
- in overleg binnen de school afspraken opstellen en die naleven
- zich informeren over het schoolreglement en de regels van de school strikt naleven

(3) duidt doelstellingen aan die de student bij voorkeur al bereikt in het 3e semester van de‘praktijk in het onderwijsvak’

Belangrijkste attitudes voor de praktijk in het onderwijsvak
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- treden zo nodig op tegen leerlingen (3)
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden rekening met de leef- en ervaringswereld van de leerlingen (3)
- zijn zichzelf (3)
i.v.m. kritische ingesteldheid
- trachten op een positieve manier om te gaan met gefundeerde kritiek (3)
- geven opbouwende kritiek (3)
- stellen zichzelf en eigen waarden en normen in vraag (reflectie)
- reflecteren over de eigen normen en waarden en treden buiten het eigen referentiekader
- sturen het eigen sociaal functioneren bij
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen aan om te leren (2) en grijpen kansen voor eigen vormingsproces (3)
- nemen initiatief voor het eigen vormingsproces
- vragen feedback en advies (2)
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig (3)
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak (3)
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin (3)
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- variëren en experimenteren met nieuwe werkvormen, inhouden, media
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen (3)
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- tonen een ‘taalgeweten’ en sporen bij twijfel de gepaste oplossing op (3)
- gebruiken bewust verbale en non-verbale communicatie
i.v.m. assertiviteit
- komen voor zichzelf op een positieve manier
- hebben bij behartiging van eigen belangen ook oog voor anderen

 (3) duidt attitudes aan reeds van belang in het 3e semester van de‘praktijk in het onderwijsvak’

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Voor details inhoud en opdrachten: zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be. en het Reglement voor de Praktijk in het onderwijsvak (2e traject)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en 19 credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het betreffende onderwijsvak van het 1e én 2e semester.
Dit opleidingsonderdeel kan alleen worden opgenomen tegelijkertijd – in hetzelfde academiejaar- met het betreffende onderwijsvak van het 3e en 4e semester, tenzij daarvoor reeds de competenties (en credits) verworven zijn (of gedelibereerd werd).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- begeleiding via monitoraat
- uitlenen van didactisch materiaal via amanuensis

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be. en in het Reglement voor de Praktijk in het onderwijsvak (2e traject)

Voor diplomacontract en creditcontract
Permanente evaluatie : 100 %
Geen tweede zittijd mogelijk (voor details: zie het Reglement voor de Praktijk in het onderwijsvak (2e traject)

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.


 

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- afhankelijk van de praktijkopdrachten in het departement en tijdens de stage in stagescholen / werkveld.

Studiekosten

- afhankelijk van de praktijkopdrachten in het departement en tijdens de stage in stagescholen.

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s230, s240, s120, s155, p500, p510, p530, t270, s271, s272, h270, t340, s180, s186, s187, s250
- Praktijk in het Onderwijsvak aardrijkskunde

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.