Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 417635/3130/1112/1/11
Studiegids

Aardrijkskunde 4

17635/3130/1112/1/11
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk70,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie47,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

hoorcolleges, werkcolleges, individueel werk en groepswerk, extra-murosactiviteiten met terreinwerk, begeleid zelfstandig werk

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Vakkennis en -vaardigheden, vakdidactiek en -methodiek (6 studiepunten)
De studenten kunnen
- landbouw in België, Europa en de wereld omschrijven, situeren en verklaren
- betekenis en belang van grondstoffen en energie kritisch kaderen en ruimtelijk situeren
- industrie en verkeer in België, Europa en de wereld omschrijven, situeren en verklaren
- de kenmerken, werking en evolutie van de Antwerpse haven omschrijven en verklaren
- economische activiteiten en hun impact op het landschap en het milieu beschrijven en analyseren
- de economische ontwikkeling van verschillende regio’s in de wereld in historisch perspectief situeren
- cijfermateriaal en kaartmateriaal i.v.m. economisch geografische thema’s analyseren en interpreteren
- de theorie van de verschillende economische thema’s illustreren met voorbeelden uit de extra-murosactiviteiten
- mogelijke gevolgen van economische activiteiten voor het milieu beschrijven, verklaren illustreren en ruimtelijk kaderen
- problematiek rond milieu en duurzame ontwikkeling omschrijven en verklaren
- parate topografische basiskennis in actualiteitgebeuren toepassen
- de inhouden en vaardigheden van het leerplan 2de graad A-stroom 2de jaar zelfstandig verwerven
- relevante actualiteit voor het vak aardrijkskunde opvolgen en duiden

- in groep een workshop uitwerken in het kader van duurzame ontwikkeling
- de mogelijkheden van google earth aan leerinhouden koppelen
- valide evaluatievragen voor herhalingstoets opstellen
- relevante actualiteit voor het vak aardrijkskunde opvolgen en inpassen in de leerinhouden van de leerplannen 1ste en 2de graad
- de methodieken voor taalondersteuning en taalgericht onderwijs in het vak aardrijkskunde toepassen
- de inhouden van de extra-murosactiviteiten verwerven en koppelen aan de leerinhouden van de leerplannen 1ste en 2de graad

Belangrijkste attitudes voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen zichzelf en eigen waarden en normen in vraag (reflectie)
- reflecteren over de eigen normen en waarden en treden buiten het eigen referentiekader
- sturen het eigen sociaal functioneren bij
i.v.m. leergierigheid
- nemen initiatief voor het eigen vormingsproces
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- variëren en experimenteren met nieuwe werkvormen, inhouden, media
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- gebruiken bewust verbale en non-verbale communicatie
i.v.m. assertiviteit
- komen voor zichzelf op een positieve manier
- hebben bij behartiging van eigen belangen ook oog voor anderen

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
Vakkennis en -vaardigheden vakdidactiek en -methodiek (6 studiepunten)
- milieu en duurzame ontwikkeling
- grondstoffen en energie
- industrie, haven en verkeer
- landbouw, visserij en bosbouw
- gevalstudie regio en/of land afhankelijk van actualiteit
- zelfstudie
- geografisch relevante actualiteit gekoppeld aan topografische basiskennis
- parate en topografische kennis België, Europa en de wereld
- extra-murosactiviteiten 
        haven van Antwerpen 
        bedrijf: bv. Arcelor Mittal 
        museum of tijdelijke tentoonstelling afhankelijk van aanbod

- workshops
- google earth (gevorderd)
- vakoverschrijdend werken in aardrijkskunde
- evalueren
- aardrijkskundig relevante actualiteit
- taalgericht vakonderwijs in aardrijkskunde
- zelfstudie leerinhoud 2de jaar 2de graad A-stroom
- opdrachtenportfolio

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekoppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van aardrijkskunde van het 1e én 2e semester.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen en/of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat, de excursies als daarbuiten (op individuele afspraak).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
Vakkennis en -vaardigheden, vakdidactiek en -methodiek (6 studiepunten)
- schriftelijk examen 20%
- mondeling examen 60%
- taken 20%

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus aangevuld met notities
- leeromgeving met de in de les aangewende powerpointpresentaties en relevante URL’s

- Coolsaet, D. e.a., Terranova 4 – leerboek, De Boeck, Antwerpen, 2009
- Coolsaet, D. e.a., Terranova 4 leerwerkschrift, De Boeck, Antwerpen, 2009

Studiekosten

- syllabus, leerboek, excursies: 100 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, h270, t340, s180, s186, s187, s230, s250
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.