Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Diversiteit3307/3130/1112/1/90
Studiegids

Diversiteit

3307/3130/1112/1/90
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Seynaeve Carine
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Bossuyt Barber, Braemscheute Eva, Callaert Joeri, Cochuyt Jo, De Bock Gerda, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Demets Tom, Demol Annemie, De Raes Cathy, De Smet Karen, Driessens Annelies, Duquet Monique, Durinck Hugo, Durinck Katrien, Dyserinck Cathelyne, Eeman Hilde, Gaublomme An, Geysen Wis, Goossens Katrien, Lagaert Veerle, Martens Johan, Mertens BENNY, Moens Grietje, Mortier Steven, Mouton Tania, Ockerman ELS, Pannier Klaartje, Permentier Veerle, Roelandt Filip, Roelens Annick, Ruigrok Mirella, Scholliers Hans, Speleers Lise, Steenhout Petra, Suy Sigrid, Sys Hannelore, Tallieu Fannie, Van Acker Rhea, van Arnhem Marijke, Vanassche Barbara, Van Den Bosch Dorien, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van hauwermeiren Rita, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri, Van Poucke Kristien, Van Schandevyl Pascale, Van Waeleghem Veerle, Van Zandijcke Christine, Verbrugge An, Vereecke Francis, Vuye Jan, Willaert Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk36,00 uren
Hoorcollege9,00 uren
Werkcollege18,00 uren
Zelfstudie27,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
 
De studenten kunnen
- met sociaal-culturele of - economische of – politieke of -wetenschappelijke aspecten van andere culturen of subculturen of sociale groepen of andere levensbeschouwelijke groepen kennismaken
- zich verdiepen in (o.m. ook vakgerelateerde)aspecten van andere culturen of subculturen of sociale groepen of etnische groepen
- over de werking en de gevolgen van mechanismen van sociale, politieke en economische ongelijkheid inzichtelijke kennis tonen
- een observatie verwoorden gerelateerd aan de verworven kennis
- de vaardigheid tonen om mbt de bestudeerde culturen of groepen een correcte omschrijving van (on)gelijkheid te geven

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen zichzelf en eigen waarden en normen in vraag (reflectie)
- reflecteren over de eigen normen en waarden en treden buiten het eigen referentiekader
- sturen het eigen sociaal functioneren bij
i.v.m. leergierigheid
- nemen initiatief voor het eigen vormingsproces
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- variëren en experimenteren met nieuwe werkvormen, media
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- gebruiken bewust verbale en non-verbale communicatie
i.v.m. assertiviteit
- komen voor zichzelf op op een positieve manier
- hebben bij behartiging van eigen belangen ook oog voor anderen

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- diversiteitsonderzoek (door confrontatie, ontmoeting, bevraging binnen en buiten de muren: bewustwording dat niet iedereen met gelijke onderwijskansen start)
- de mechanismen van onderwijs tot reproductie van sociale ordening in de maatschappij
- de mechanismen van onderwijs als hefboom voor sociale participatie
- leerbevorderende en –belemmerende factoren
- de diversiteit van sociale en culturele realiteiten van ouders en verzorgers
- kenmerken van grootstedelijke context
- leef- en jongerenculturen
- het begrip risicoleerling
- de wijze waarop met risicoleerlingen en diverse leef- en jongerenculturen kan worden omgegaan
- een eenvoudig praktijkgericht onderzoek
- relevante en toegankelijke informatiebronnen

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn ) voor de 2 betreffende onderwijsvakken van het 1e en 2e semester.

Het opleidingsonderdeel wordt bij voorkeur samen met Leerlingenbegeleiding (4e semester) opgenomen.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- monitoraat na afspraak met de lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Aanwezigheid is verplicht. Ongewettigde afwezigheden resulteren in een afwezig voor het opleidingsonderdeel. Gewettigde afwezigheden leiden tot een vervangopdracht.

Voor diplomacontract en creditcontract
Proces 50%
Product (taken en opdrachten, eindportfolio) 50 %

Voor de 2e zittijd voorziet de begeleidende lector vervangende opdrachten voor de onderdelen waarvoor de student niet slaagde (extra bezoeken aan de doelgroep, individueel opzoekingswerk,…), afhankelijk van waar de tekorten zich bevinden.
Voor de geslaagde onderdelen en taken worden de punten van eerste zittijd overgenomen.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- De school van de ongelijkheid, Nico Hirtt; Ides Nicaise; Dirk De Zutter, Epo 2007
- syllabi: algemene en specifieke

Studiekosten

- kopiekosten algemene en specifieke syllabus
- afhankelijk van thema prijs van extra-muros-activiteiten

Trefwoorden

- IWETO-code: s272
- Diversiteit, studentencompetenties

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.