Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 317664/3130/1112/1/27
Studiegids

Aardrijkskunde 3

17664/3130/1112/1/27
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege45,00 uren
Zelfstudie105,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

hoorcolleges, werkcolleges, individueel werk en groepswerk, extra-murosactiviteiten met terreinwerk, begeleid zelfstandig werk, practica

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
De studenten kunnen
- de kennis en vaardigheden op het domein van stadsgeografie uitleggen, illustreren, toepassen in opdrachten en aan stadsexcursie koppelen
- de kennis en vaardigheden op het domein van ruimtelijke ordening en milieu uiteenzetten, illustreren en in opdrachten en/of oefeningen toepassen
- de kennis op het domein van de Europese Unie deels op basis van extra-murosactiviteit en deels op zelfstandige basis verwerven en illustreren
- de kennis en vaardigheden op het domein van toerisme uitleggen, illustreren, toepassen in opdrachten en/of oefeningen en ruimtelijk kaderen
- de basisbegrippen van de demografie uitleggen en op cijfermateriaal van de eigen regio toepassen
- parate kennis van België, Europa en de wereld verder uitbouwen
- de theorie rond landschappen op de omgeving tijdens excursies en de vakkenstage toepassen
- de inhouden van de extra-murosactiviteiten inclusief vakkenstage verwerven en aan de leerinhouden koppelen
- parate topografische basiskennis op zelfstandige basis uitbouwen en aan leerinhouden koppelen
- de inhouden en vaardigheden van het leerplan 2de graad A-stroom 1ste jaar zelfstandig verwerven
- relevante actualiteit voor het vak aardrijkskunde opvolgen en in de leerinhouden inpassen

2. Vakdidactiek en –methodiek (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- gestructureerde werkstructuur opmaken
- gevarieerde didactische werkvormen koppelen aan leerinhouden
- gevarieerde leermiddelen in aardrijkskundeles aan leerinhouden koppelen
- bordschema’s bij verschillende leerinhouden uitwerken
- vragen en instructies helder en in Standaardnederlands formuleren
- terreinopdrachten uitvoeren
- een stappenplan voor het uitvoeren van een practicum of terreinopdracht opstellen
- voorbeelden van activerende werkvormen uitwerken bij leerinhouden
- voor- en nadelen van leerwerkboeken omschrijven
- didactiek voor aardrijkskunde in de B-stroom toepassen
- het motivatie- aanschouwelijkheids- en activiteitsprincipe concreet toepassen
- gevarieerde en relevante evaluatievragen met cesuur voor een toets opstellen
- excursiegerelateerde opdrachten uitvoeren
- ict-gebruik o.a. google earth doelgericht in de les aardrijkskunde implementeren
- de noodzaak aan taalondersteuning (3 pijlers) voor taalzwakke leerlingen in het vak aardrijkskunde opmerken en illustreren

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekoppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Belangrijkste attitudes voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden rekening met de leef- en ervaringswereld van de leerlingen
- zijn zichzelf
i.v.m. kritische ingesteldheid
- gaan op een positieve manier om met gefundeerde kritiek
- geven opbouwende kritiek
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen voor eigen vormingsproces
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- tonen een ‘taalgeweten’ en sporen bij twijfel de gepaste oplossing op

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
- landschappen 
    landschapsgenese 
    landschapszorg 
    landschappen in België-uitbreiding 
    de landschappen aansluitend bij de regio van de vakkenstage
- ruimtelijke ordening 
    historische context 
    ruimtelijke ordening in Vlaanderen vandaag
- stadsgeografie 
    site en situatie 
    opbouw stedelijke leefcomplex 
    stedelijkheid en verstedelijking in de wereld in de wereld 
    Europese steden o.a. Brussel 
- de Europese Unie 
    wording en groei 
    werking
- demografie 
    wereldbevolking: aantallen en dichtheden 
    demografische indicatoren 
    demografisch transitiemodel 
    bevolkingsdata 
    verscheidenheid aan mensen 
    migraties 
    bevolking in België
- extra-muros activiteiten 
    4-daagse vakkenstage  
    stadsexcursie  
    museum of tijdelijke tentoonstelling afhankelijk van aanbod
- gevalstudie regionale geografie afhankelijk van actualiteit
- zelfstudie 
    parate en topografische kennis België, Europa en de wereld 
    geografisch relevante actualiteit
- opdrachtenportfolio

2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- opmaak werkstructuur
- eenvoudige activerende werkvormen uit “leren denken met aardrijkskunde”
- uitdieping bordschema’s
- handboeken en leerwerkboeken
- didactiek van een practicum en terreinopdrachten
- de 3 pijlers van taalgericht aardrijkskunde-onderwijs
- verschillende evaluatievormen en –vragen
- aandachtspunten voor aardrijkskunde in de B-stroom
- een formatieve toets
- excursiegerelateerde opdrachten i.v.m. landschappen
- ict in de aardrijkskundeles
- leerinhouden leerplan 1ste graad B-stroom
- leerinhouden 1ste jaar 2de graad A-stroom
- opdrachtenportfolio

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekoppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van aardrijkskunde van het 1e én 2e semester.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen en/of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat, de excursies en de vakkenstage als daarbuiten (op individuele afspraak).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract:
1. Vakkennis en -vaardigheden (5 studiepunten)
- Schriftelijk examen 90%
- Taken 10%
2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 50%
- Taken 50%

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus aangevuld met notities
- leeromgeving met de in de les aangewende powerpointpresentaties en met relevante URL’s

- Coolsaet, D. e.a., Terranova 3 – leerboek, De Boeck, Antwerpen, 2009
- Coolsaet, D. e.a., Terranova 3 – werkschrift, De Boeck, Antwerpen, 2009

Studiekosten

- syllabus, leerwerkboek, excursies en vakkenstage: 230 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s230, s240, s120, s155, s230, s240, p500, p510, p530, t270
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.