Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project vakoverschrijdende eindtermen17687/3130/1112/1/33
Studiegids

Project vakoverschrijdende eindtermen

17687/3130/1112/1/33
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Steenhout Petra
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Bossuyt Barber, Braemscheute Eva, Callaert Joeri, Cochuyt Jo, De Bock Gerda, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Demets Tom, Demol Annemie, De Raes Cathy, De Smet Karen, Driessens Annelies, Duquet Monique, Durinck Hugo, Durinck Katrien, Dyserinck Cathelyne, Eeman Hilde, Gaublomme An, Geysen Wis, Goossens Katrien, Lagaert Veerle, Martens Johan, Mertens BENNY, Moens Grietje, Mortier Steven, Mouton Tania, Ockerman ELS, Pannier Klaartje, Permentier Veerle, Quatacker Cathérine, Roelandt Filip, Roelens Annick, Ruigrok Mirella, Scholliers Hans, Seynaeve Carine, Speleers Lise, Suy Sigrid, Sys Hannelore, Tallieu Fannie, Van Acker Rhea, van Arnhem Marijke, Vanassche Barbara, Van Den Bosch Dorien, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van hauwermeiren Rita, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri, Van Poucke Kristien, Van Schandevyl Pascale, Van Waeleghem Veerle, Van Zandijcke Christine, Verbrugge An, Vereecke Francis, Vuye Jan, Willaert Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk38,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie30,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Studenten werken onder begeleiding van een lector in groepen van 10 studenten een project uit.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen
- in overleg met een groep collega-studenten een project binnen de opleiding uitwerken
- bij het uitwerken van het project vakoverschrijdende eindtermen integreren
- in samenwerking met een groep collega-studenten een project vakoverschrijdend uitwerken en daarbij de leerinhouden uit de verschillende vakken integreren
- relevante en actuele informatiebronnen raadplegen (uit 3 activiteiten en 3 gevolgde sessies)
- kritisch benaderen van informatiebronnen
- in overleg met collega-studenten contacten leggen en communiceren met externe initiatieven, zinvol voor de uitwerking van het project
- in team het verband leggen tussen verschillende vakgebieden
- de 5 domeinen van muzische vorming in het project verwerken
- de OVUR-strategie volgen
- efficiënt deelnemen aan een probleemoplossende vergadering
- het samenwerken en het samenwerkend leren bevorderen bij de planning, voorbereiding en uitwerking van het project
- nieuwe inzichten en persoonlijke inbreng integreren
- creatief, mooi en rekening houdend met de gekregen muzische sessies het uitgewerkte project voorstellen aan collega-studenten in Standaardnederlands, flexibel gebruik makend van ondersteunend schrift en beeld
- de voorstelling technisch correct onderdsteunen
- vanuit ervaring met het uitwerken van een project binnen de opleiding, reflecteren op projectmatig en vakoverschrijdend werken en de vakoverschrijdende eindtermen
- n.a.v. reflectie eigen vakdeskundigheid actualiseren en aanvullen

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- zijn zichzelf
i.v.m. kritische ingesteldheid
- gaan op een positieve manier om met gefundeerde kritiek
- geven opbouwende kritiek
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen voor eigen vormingsproces
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- tonen een ‘taalgeweten’ en sporen bij twijfel de gepaste oplossing op

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op
http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- vakoverschrijdende eindtermen
- projectmatig werken
- vakgebonden leerinhouden en leerlijnen die betrekking hebben op het betreffende project
- OVUR-strategie
- muzische vorming: woord, toneel, beweging en techniek

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) voor de 2 betreffende onderwijsvakken van het 1e en 2e semester.
Het opleidingsonderdeel wordt bij voorkeur opgenomen samen met Onderwijskunde 2 (3e semester).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- de studenten kunnen terecht bij de begeleidende lectoren voor individuele begeleiding

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.


Voor diplomacontract en creditcontract
Permanente evaluatie 100%; 2e zittijd niet mogelijk. De permanente evaluatie veronderstelt een 100% aanwezigheid.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus
- alle vereiste bronnen voor de uitwerking van het project

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: ongeveer 55 euro voor 3 sessies 'woord, toneel, beweging en techniek', syllabus, kopieën, materiaal voorstelling + 3 extra-muros activiteiten (afhankelijk van het uit te werken project)

Trefwoorden

- IWETO-code: s272
- Vakoverschrijdende eindtermen, vakoverschrijdend werken, projectmatig werken, OVUR-strategie, muzische vorming

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.