Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Onderwijskunde 210684/3130/1112/1/66
Studiegids

Onderwijskunde 2

10684/3130/1112/1/66
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Steenhout Petra
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Braemscheute Eva, Driessens Annelies, Durinck Katrien, Ockerman ELS, Sys Hannelore, Vandaele Sylvie, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk10,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- hoorcolleges
- werkcolleges
- activerende werkvormen

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen
- de leercyclus van Kolb beschrijven
- in de lesvoorbereidingen adequaat gebruik maken van werkvormen die aansluiten bij verschillende leerstijlen
- de didactische principes en didactische werkvormen die P.A.V. ondersteunen in didactische opdrachten verwerken
- de heterogeniteit van de leerlingen in het BSO schetsen
- adequaat omgaan met de eigenheid en de heterogeniteit van de leerlingenpopulatie in het BSO
- zich bewust zijn van de sociaal-culturele en talige achtergrond van leerlingen
- rekening houden met de horizontale en verticale samenhang van de vakken
- uitleggen wat coöperatief leren inhoudt
- een leerlijn sociale vaardigheden uitwerken
- een gepaste activerende werkvorm kiezen
- een activerende werkvormen op gepaste wijze uitvoeren
- relevante vakoverschrijdende ET koppelen aan lesdoelstellingen
- een leerlijn Leren Leren uitwerken
- concretiseren hoe de ET LR LR in de lessen geïntegreerd worden
- in eigen woorden de verschillende alternatieve evaluatievormen (vaardigheidsevaluatie, casusgerichte evaluatie, evaluatie a.h.v. portfolio, zelfevaluatie, peer-evaluatie, leerkrachtevaluatie en co-evaluatie) omschrijven
- betekenis en plaats van evaluatievormen en visies op evalueren toelichten
- de vaardigheidsevaluatie, de zelfevaluatie, de peer-evaluatie en co-evaluatie hanteren bij evaluatie van leerlingen
- het belang van een leerlingvolgsysteem toelichten

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- zijn zichzelf
i.v.m. kritische ingesteldheid
- gaan op een positieve manier om met gefundeerde kritiek
- geven opbouwende kritiek
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen voor eigen vormingsproces
i.v.m. organisatievermogen
- werken planmatig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in team aan een taak
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- tonen veiligheidszin
i.v.m. flexibiliteit
- staan open voor ideeën van anderen
i.v.m. taalgebruik en communicatie
- tonen een ‘taalgeweten’ en sporen bij twijfel de gepaste oplossing op

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- leren leren
- leerstijlen
- Project Algemene Vakken en leerlingen in BSO
- activerende werkvormen
- alternatieve evaluatievormen

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het Onderwijskunde 1 en de praktijk van het 1e semester én de competenties en minimum de 19 credits van een onderwijsvak van semester 1 en 2 verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn).

Een student die de 7 credits van Onderwijskunde 1 en de praktijk van het 1e semester niet heeft verworven (en er niet voor gedelibereerd is), mag Onderwijskunde 2 van het 3e semester opnemen indien hij de overige 53 credits van semester 1 en 2 heeft verworven (of ervoor gedelibereerd is).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- monitoraat en extra oefeningen op vraag
- de lectoren staan ter beschikking om problemen in verband met theorie, oefeningen, lespraktijk te helpen oplossen en/of remediëren

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
- Schriftelijk examen 100%

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- cursus aangeboden door de lector

Studiekosten

Cursus: 8 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s272,
- onderwijskunde, beroepsonderwijs, heterogeniteit BSO, projectmatig werken, leerstijlen, VOET leren leren, activerende werkvormen, alternatieve evaluatievormen, breed observeren, breed evalueren

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.