Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 2 en de praktijk268/3130/1112/1/69
Studiegids

Aardrijkskunde 2 en de praktijk

268/3130/1112/1/69
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 270,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege19,00 uren
Werkcollege43,00 uren
Zelfstudie178,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

hoorcolleges, werkcolleges, individueel werk en groepswerk, extra-murosactiviteiten met terreinwerk, begeleid zelfstandig werk, practica

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Vakkennis en -vaardigheden (5,5 studiepunten)
De studenten kunnen
- de kennis op het vlak van de geologisch opbouw van de aarde verwerven, illustreren en  in opdrachten en oefeningen toepassen
- het paradigma van de platentektoniek met de verschillende gevolgen uitleggen
- de geologische opbouw van België en Europa schetsen en verklaren
- de kennis en vaardigheden op het domein van de bodem en ondergrond verwerven en  in opdrachten, oefeningen en tijdens excursie toepassen
- de geomorfologische processen uitleggen, illustreren, ruimtelijk kaderen, bespreken en  op beeldmateriaal en tijdens excursie toepassen
- de kenmerken en types van recreatie en toerisme omschrijven en verklaren
- toeristische regio’s in België en Europa en enkele cases in de wereld lokaliseren en bespreken
- de economische en ecologische consequenties van toerisme verklaren
- toeristische landschappen bespreken
- op zelfstandige basis topografische en parate kennis van België en Europa verwerven en  op blind kaartmateriaal toepassen
- de inhouden van de extra-murosactiviteiten verwerven en  aan de leerinhouden koppelen
- de besproken regio’s en landen geografisch analyseren en bespreken
- op zelfstandige basis parate en topografische kennis vergaren en koppelen aan leerinhouden
- geografisch relevante actualiteit analyseren, bespreken en  aan de leerinhouden koppelen
- verbanden tussen de verschillende leerstofonderdelen leggen
- opdrachtenportfolio volgens vooropgestelde criteria afwerken

2. Vakdidactiek en –methodiek (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- de doelstellingen op basis van leerplannen kiezen
- correcte informatiebronnen selecteren
- relevante leerinhouden selecteren en structureren
- het verschil tussen les- en lesfasedoelstelling formuleren en toepassen bij lesonderwerp
- doelstellingen koppelen aan leerinhouden
- de doelstellingen bij een lesonderwerp concreet en operationeel formuleren
- onderwijs- en leermiddelen terugvinden en gebruiken
- vraagstelling bij beeld-, kaart en cijfermateriaal volgens het GAS-principe opbouwen
- geschikt beeld-, kaart en cijfermateriaal bij lesonderwerp selecteren
- reflecteren over de eigen onderwijservaringen
- n.a.v. reflectie de eigen praktijkervaringen verbeteren
- vakgebonden eindtermen aardrijkskunde en vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen opzoeken en op een correcte manier integreren in een lesvoorbereiding
- de didactiek van het basisbordschema toepassen
- een gestructureerde lesvoorbereiding maken
- de inhouden en vaardigheden van het leerplan 1ste graad A-stroom op een didactisch onderbouwde manier weergeven



3. Praktijk in het onderwijsvak en reflecteren (1,5 studiepunten)
De studenten kunnen
als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de beginsituatie van de klas achterhalen a.h.v. een observatie van de klasorganisatie, de handelingen van de mentor(en) en a.h.v. gesprekken
- op basis van observatieopdrachten een gestructureerd verslag schrijven, of een geobserveerde les omzetten in een gestructureerde schriftelijke voorbereiding
- de doelstellingen concreet en operationeel (in een lesvoorbereiding) formuleren
- correct de begrippen en de structuur van de lesvoorbereiding hanteren
- voor een logische structuur in een les(voorbereiding) zorgen
als inhoudelijk expert
- specifieke vaktaal op een correcte wijze begrijpen en gebruiken
- de vakspecifieke leerinhouden voor de te geven lesopdrachten beheersen
als organisator
- op een correcte wijze om met administratieve schoolverplichtingen omgaan, zoals het bijhouden van een agenda, gegevens e.d.

Belangrijkste attitudes voor de praktijk in het onderwijsvak, en wanneer van toepassing voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- gaan uit van een positieve ingesteldheid tegenover leerlingen
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
- leggen op gepaste wijze contact met de leerlingen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen didactisch handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar mentoren en lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan, aan de situatie

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
1. Vakkennis en -vaardigheden (5,5 studiepunten)
- geologie 
    opbouw aarde 
    platentektoniek 
    stratigrafie en datering 
    geologie België en Europa 
    oefeningen en practica
- bodem en ondergrond 
    definitie en kenmerken 
    bodemvorming 
    bodems in België en de wereld
- geomorfologie 
    erosie en verwering 
    werking van het water 
    windwerking 
    werking van het ijs 
    kusten 
    karst
- toerisme en recreatie 
    definitie en types 
    toerisme in België 
    toerisme in Europa en de wereld: cases 
    duurzaam toerisme 
    toeristische landschappen
- land of regio, afhankelijk van actualiteit bv China, India, Midden-Oosten,...
- extra-muros: 
    excursies naar Zuid-België en de Kust 
    museum en/of tijdelijke tentoonstelling afhankelijk van aanbod
- zelfstudie 
    parate en topografische kennis België en Europa 
    geografisch relevante actualiteit
- opdrachtenportfolio


2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- opbouw lesvoorbereiding en aandachtspunten
- basisschema van lesinhouden
- informatiebronnen voor de aardrijkskundeles
- selecteren van relevante leerinhouden
- vraagstelling
- didactiek van de kaart
- het GAS-principe
- tips bij reflecteren
- de leerinhouden van de 1ste graad A-stroom
- leren leren en aardrijkskunde 

 
3. Praktijk in het onderwijsvak en reflecteren (1,5 studiepunt)
Een gedetailleerde lijst van de inhoud van de praktijk in het onderwijsvak is te vinden in het Reglement voor de praktijk – 2e semester.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben.
Bij voorkeur ASO-richting gevolgd hebben en 1ste semester aardrijkskunde gevolgd hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen en/of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat als daarbuiten (op individuele afspraak).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be. en in het Reglement voor de praktijk – 2e semester.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 3 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract:
1. Vakkennis en -vaardigheden (5,5 studiepunten)

- Schriftelijk examen 90%
- Taken 10%
2. Vakdidactiek en -methodiek (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 50%
- Taken 50%
3. Praktijk in het onderwijsvak en reflecteren (1,5 studiepunt)
- Permanente evaluatie: 100%, 2e zittijd niet mogelijk

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.
Voor de partim ‘Praktijk in het vak en reflecteren’ is er geen tweede zittijd mogelijk.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus via curusdienst aangevuld met eigen notities
- Leeromgeving met de in de les aangewende powerpointpresentaties, extra documenten en relevante URL’s

- Terranova 2plus leerwerkboek, De Boeck, Antwerpen, 2011
- Sintubin M., De wetenschap van de aarde, Acco, Leuven, 2011

Studiekosten

- geraamde totaalprijs van leermateriaal en extra-murosactiviteiten: 60 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s230, p510, p420, p430, p440
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek – Praktijk in het onderwijsvak

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.