Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Natuurwetenschappen10234/3130/1112/1/92
Studiegids

Natuurwetenschappen

10234/3130/1112/1/92
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: De Bock Gerda
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege33,00 uren
Zelfstudie33,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)


Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. De studenten kunnen

- organisatieniveaus in het organisme weergeven
- de celbouw en celdelingen beschrijven, verklaren en weergeven
- plantenmorfologie en - fysiologie beschrijven, aantonen, weergeven en herkennen
- de bouw en werking van de belangrijkste stelsels in het menselijk lichaam uitleggen, benomen, verklaren, beschrijven en aantonen
- gezondheidsaspecten m.b.t. voortplantingsstelsel bij de mens weergeven in een lessenreeks
- interacties tussen levende organismen en hun omgeving en impact van de mens op het milieu voorstellen
- het belang biodiversiteit, de schaarste aan grondstoffen en aan fossiele brandstoffen verbinden met een duurzame levensstijl
- duurzame ontwikkeling op een eenvoudige manier uitleggen
- samenhang tussen de elementen van de levende en de niet-levende natuur aanduiden in een lessenreeks
- de materie en het deeltjesmodel beschrijven en illustreren met voorbeelden
- de basisprincipes van krachtwerking uitleggen en illustreren via de wetenschappelijke methode
- begrippen en verschijnselen uit de elementaire warmteleer voorstellen en uitleggen: uitzetting van de stoffen, thermometrie, faseovergangen, warmte
- energievormen en -omzettingen herkennen en illustreren
- het belang van duurzame energiebronnen en energiebesparing toelichten met praktische tips
- interactie tussen materie en energie verklaren en uitleggen
- faseovergangen (met nadruk op smelten en stollen) weergeven
- thermisch isoleren uitleggen
- absorptie van warmtestraling verklaren en uitleggen
- de algemene en vakspecifieke leerinhouden, vaardigheden en attitudes die tijdens bezoek aan een wetenschappelijke instelling of een educatief centrum aan bod komen kunnen hanteren en toepassen

2. De studenten kunnen deze leerinhouden in een didactisch pakket of lessenreeks uitwerken

3. De studenten kunnen bij de uitwerking van het didactisch pakket of lessenreeks:

- didactische werkvormen toepassen en gebruiken die bevorderlijk zijn voor een degelijk gefundeerd, actueel en aangepast natuurwetenschappenonderricht in de eerste graad van het secundair onderwijs
- de natuurwetenschappelijke methode verklaren, weergeven en toepassen
- de wetenschappelijke concepten verbinden met dagelijkse waarnemingen, concrete toepassingen en maatschappelijke evoluties
- de basiskennis en vaardigheden n.a.v. o.m. reflectie verdiepen
- de vakoverschrijdende en de vakgebonden eindtermen voor natuurwetenschappen raadplegen en gebruiken
- toegankelijke resultaten van vakinhoudelijk en vakdidactisch onderzoek raadplegen
- met enkele multimediale leeromgevingen werken
- ICT functioneel integreren bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving
- horizontale verbanden leggen, vakoverschrijdend binnen het vak werken
- de specifieke vaktaal op een correcte wijze begrijpen en gebruiken
- leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten in een zelfstandig opgestelde les
- de werkvorm en de groeperingsvorm ifv de doelstellingen kiezen
- gepaste onderwijs- en leermiddelen aanpassen/aanmaken/gebruiken voor de verschillende leerfases
- de specifieke methodieken voor taalondersteuning en taalgerichtheid hanteren en toepassen
- instructietaal met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep hanteren
- rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van de leerlingen

Belangrijkste attitudes

De studenten

- stellen onderzoeken op in overeenstemming met de natuurwetenschappelijke methode
- tonen belangstelling voor ethische vraagstukken en respect voor veiligheid en duurzaamheid
- vertonen een duurzame levensstijl en passen de principes van duurzaamheid toe in hun rol als leerkracht natuurwetenschappen
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
- vertonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren en medestudenten


Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
Didactisch pakket met integratie van volgende delen:

- Organisatieniveaus in het organisme
- Celbouw en celdelingen
- Plantenmorfologie en plantenfysiologie
- Overzicht van de bouw en werking van de belangrijkste stelsels in het menselijk lichaam
- Voortplantingsstelsel bij de mens, inclusief gezondheidsaspecten
- Interacties tussen levende organismen en hun omgeving en impact van de mens op het milieu
- Samenhang tussen de elementen van de levende en de niet-levende natuur
- Duurzame ontwikkeling (biodiversiteit, schaarste aan grondstoffen en fossiele energiebronnen, duurzame levensstijl)
- Materie (het deeltjesmodel)
- Basisconcepten krachtwerking
- Elementaire warmteleer: uitzetting van de stoffen, thermometrie, faseovergangen, warmtevoortplanting
- Energie
- Interactie tussen materie en energie
- Smelten en stollen
- Thermisch isoleren
- Absorptie van warmtestraling
- De leerinhouden die aan bod komen tijdens een bezoek aan een wetenschappelijk instelling of educatief centrum

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het onderwijsvak biologie van het 1e, 2e, 3de en 4de semester of van het onderwijsvak fysica van het 1e, 2e, 3de en 4de semester.
Daarenboven moet de student biologie (zonder fysica in zijn curriculum) de intensieve cursus fysica gevolgd hebben tijdens de onthaalweek en moet de student fysica (zonder biologie in zijn curriculum) de intensieve cursus biologie gevolgd hebben tijdens de onthaalweek.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.




Omschrijving Begeleiding

- monitoraat
- de lector staat steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen, lespraktijk te helpen oplossen en/of remediëren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
- Theoretisch examen 50 %; 2e zittijd mogelijk
- Permanente evaluatie (praktijk) 50 %; 2e zittijd mogelijk door vervangende taken

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

 

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- De Facq, F, Degadt, D., Soffers, R.: Biologie I. - De Boeck, Antwerpen.
- De Facq, F, Degadt, D., Soffers, R.: Exploratie- en experimentenschrift 1. - De Boeck, Antwerpen
- De Facq, F, Degadt, D., Soffers, R.: Exploratie- & experimentenschrift 2. - De Boeck, Antwerpen
- De Facq, F, Degadt, D., Soffers, R.: Wetenschappelijk Werk 1. - De Boeck, Antwerpen
- De Facq, F, Degadt, D., Soffers, R.: Wetenschappelijk Werk 2. - De Boeck, Antwerpen 
- Syllabi
- Aanvullingen van cursussen zijn terug te vinden op de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel natuurwetenschappen op http://dokeos.hogent.be.

Studiekosten

- ongeveer 130 euro (vnl. voor handboeken, zie hiervoor)

Trefwoorden

- IWETO-code: s272
- Natuurwetenschappen, fysica, biologie, gezondheidsleer, milieuleer, vakdidactiek en methodiek
- Natuurwetenschappen is één van de keuzemogelijkheden.
Algemeen: de student kan kiezen tussen Praktijkgericht Eindwerk, of Studium Generale, of een opleidingsonderdeel van de Associatiepartner na wederzijdse goedkeuring, of voor de studenten met biologie of fysica in hun curriculum: Natuurwetenschappen.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.