Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 5273/3130/1112/1/45
Studiegids

Aardrijkskunde 5

273/3130/1112/1/45
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk50,00 uren
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege35,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

hoorcolleges, werkcolleges, individueel zelfstandig werk en groepswerk, extra-murosactiviteiten met terreinwerk, begeleid zelfstandig werk

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen
- methodiek van het geografisch bestuderen van een regio of land verwerven en  in opdrachten toepassen
- een opgelegde regio volgens de principes van de regionale geografie uitwerken en op niveau van de 2de graad verwerken in een lessenreeks
- de kennis van regio’s en landen die in de loop van vorige semesters niet aan bod kwamen en die in de inhouden van de leerplannen van de 2de graad opgenomen zijn, uitdiepen
- de grote geopolitieke en economische regio’s omschrijven en ruimtelijk situeren
- globalisering en mondiale problemen, aan de hand van verworven kennis in vorige semesters, geografisch kaderen en bespreken
- gedifferentieerde toepassingen maken op de methodiek “leren denken met aardrijkskunde” aansluitend bij de leerinhouden van de leerplannen 1ste en 2de graad
- documentaire- en filmfragmenten aansluitend bij leerinhouden selecteren en implementeren in lesopdrachten
- een leerpad ontwikkelen bij een opgegeven onderwerp uit de leerinhouden van de leerplannen van de 1ste of 2de graad
- de didactiek van de excursie  in een opdracht toepassen
- een GIS-toepassing uitwerken
- een jaarplan opstellen
- verschillende handboeken kritisch bespreken
- een evenwichtig examen opstellen bij leerinhouden van de leerplannen van de 1ste of 2de graad A- en B-stroom
- relevante actualiteit voor het vak aardrijkskunde opvolgen, duiden en inpassen in de leerinhouden
- parate topografische basiskennis toepassen in aardrijkskunde gebonden actualiteit
- verbanden leggen tussen verschillende vakgebieden zowel horizontaal als verticaal


Belangrijkste attitudes voor het opleidingsonderdeel, wanneer van toepassing
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden
i.v.m. relationele gerichtheid
- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander
- zijn zichzelf tegenover collega’s
i.v.m. kritische ingesteldheid
- reflecteren over stellingname om zich te positioneren
i.v.m. organisatievermogen
- structureren eigen taken efficiënt
- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in goede samenwerking met partners
i.v.m. creatieve  ingesteldheid
- verruimen hun eigen denkkader
- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.


Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- regionale geografie
- geopolitiek
- globalisering
- GIS en gebruik van satellietbeelden
- actieve werkvormen: “leren denken met aardrijkskunde”
- ict-toepassingen in aardrijkskunde: het leerpad
- didactiek van de excursie
- differentiëren in de les aardrijkskunde
- documentaire en film in de les aardrijkskunde
- jaarplanning
- vergelijking handboeken
- valide evaluatievragen voor examens
- opdrachten
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekoppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van het betreffende onderwijsvak van het 3e én 4e semester én de competenties (en 5 credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van de praktijk in het betreffende onderwijsvak van het 2e traject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen en/of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat, de excursies als daarbuiten (op individuele afspraak).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
- Mondeling examen 80%
- Taken 20%

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus met notities
- leeromgeving met powerpointpresentaties en andere aanvullende documenten en met relevante URL’s

Studiekosten

- syllabus en extra-murosactiviteiten: 70 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s230, h271,
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.