Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project vakoverschrijdend werken11964/3130/1112/1/33
Studiegids

Project vakoverschrijdend werken

11964/3130/1112/1/33
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Ockerman ELS
Andere docenten: Bellens Monique, Biesemans Carmen, Bossuyt Barber, Callaert Joeri, Cochuyt Jo, De Bock Gerda, De Braeckeleer Roger, Dekens Arlette, Demeestere Maarten, Demets Tom, Demol Annemie, De Raes Cathy, De Smet Karen, Driessens Annelies, Duquet Monique, Durinck Hugo, Durinck Katrien, Dyserinck Cathelyne, Eeman Hilde, Gaublomme An, Geysen Wis, Goossens Katrien, Lagaert Veerle, Martens Johan, Mertens BENNY, Moens Grietje, Mortier Steven, Mouton Tania, Pannier Klaartje, Permentier Veerle, Roelandt Filip, Roelens Annick, Ruigrok Mirella, Scholliers Hans, Seynaeve Carine, Speleers Lise, Steenhout Petra, Sys Hannelore, Tallieu Fannie, Van Acker Rhea, van Arnhem Marijke, Vanassche Barbara, Van Den Bosch Dorien, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van hauwermeiren Rita, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri, Van Poucke Kristien, Van Schandevyl Pascale, Van Waeleghem Veerle, Van Zandijcke Christine, Verbrugge An, Vereecke Francis, Vuye Jan, Willaert Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Werkcollege18,00 uren
Zelfstudie30,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten algemene vakken, muzikale opvoeding, lichamelijke opvoeding (AV), voeding-verzorging kunnen
- de verschillende fasen verbonden aan het uitwerken van een project doorlopen en erover reflecteren
- de heterogeniteit van de klassen in de tweede en/of derde graad BSO en/of TSO observeren
- een vakoverschrijdend project uitwerken voor heterogeen samengestelde groepen van leerlingen
- constructief participeren aan het groepsproces
- op een respectvolle manier conflict hanteren
- kritisch informatie analyseren en synthetiseren
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- gepaste groeperingsvormen kiezen
- contacten leggen met organisaties die pedagogisch-didactische thema’s uitwerken
- een realistische tijdsplanning op langere termijn uitvoeren
- de leerlingen of doelgroep in staat stellen de leerinhouden actief te ontdekken
- in samenwerking met een (school)team overleggen over de opzet van het project
- hun leerproces op doelgerichtheid beoordelen en zo nodig bijsturen
Voor studenten plastische opvoeding en / of studenten PKV (PO of MO) gelden bovenstaande doelstellingen aangevuld met:

-vakoverschrijdend werken vanuit het thema: ‘Animatiefilm

 
De studenten handel-burotica en economie kunnen
- na observatie in het werkveld, de verschillende stappen in het organiseren van een mini-onderneming, Yieha-project of virtueel kantoor begeleiden
- in samenwerking met een (school)team overleggen over de opzet van een ondernemingsproject
- het werken aan een mini-onderneming, Yieha-project of virtueel kantoor kaderen binnen de vakoverschrijdende eindtermen en vakgebonden leerplandoelstellingen
- kennis i.v.m. het functioneren in een managementsstructuur verwerven


- constructief participeren aan het groepsproces
- op een respectvolle manier conflict hanteren

De studenten bewegingsrecreatie kunnen
- kennis i.v.m. het functioneren in een managementsstructuur verwerven
- de principes van het zelfstandig ondernemen toepassen in de uitwerking van een small business project
Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden
i.v.m. relationele gerichtheid
- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander
- zijn zichzelf tegenover collega’s
i.v.m. kritische ingesteldheid
- reflecteren over stellingname om zich te positioneren
i.v.m. organisatievermogen
- structureren eigen taken efficiënt
- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in goede samenwerking met partners
i.v.m. creatieve  ingesteldheid
- verruimen hun eigen denkkader
- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets
Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
- onderdelen van projectwerking en groepswerking
- het geheel is vooral procesmatig gericht waarbij er mogelijk geen "inhouden" als zodanig bij voorbaat vastliggen


voor studenten Plastische Opvoeding en/of studenten PKV (PO of MO) bovenstaande doelstellingen aangevuld met:
- beeldeducatie



 
voor studenten bewegingsrecreatie, handel-burotica en/of economie
- concrete uitwerking van mini-onderneming, Yieha-project of virtueel kantoor
- managementstructuren en kennisaspecten i.v.m. het zelfstandig ondernemen.
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van de opleidingsonderdelen Project Vakoverschrijdende Eindtermen (3e semester), Diversiteit (4e semester), Leerlingenbegeleiding (4e semester), de 2 onderwijsvakken.
OF minimum 110 (van de 120) credits behaald hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) vanaf het 1e tot en met het 4e semester.
Tegelijkertijd op te nemen met Praktijk (6e semester).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- per groep is er een begeleidende lector die ook buiten de vaste vergadermomenten aanspreekbaar is voor de individuele groepsleden

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.



Voor diplomacontract en creditcontract
nl. voor algemene vakken, muzikale opvoeding, lichamelijke opvoeding (AV), voeding-verzorging
proces  60% , product: 40%, geen tweede zittijd mogelijk
nl. voor handel burotica en economie
proces: 60% ,product: 40%, geen tweede zittijd mogelijk
nl. voor bewegingsrecreatie
proces 60% product: 40%, geen tweede zittijd mogelijk
nl. voor plastische opvoeding
proces  60% , product: 40%, geen tweede zittijd mogelijk
Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- cursus op dokeos

Studiekosten

- afhankelijk van het gekozen project voor o.m. kopieën, verplaatsing edm.

Trefwoorden

- IWETO-code: s272,
- Vakoverschrijdend werken, projectmatig werken, mini-onderneming, small business project

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.