Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
De studenten algemene vakken, muzikale opvoeding, lichamelijke opvoeding (AV), voeding-verzorging kunnen
- de verschillende fasen verbonden aan het uitwerken van een project doorlopen en erover reflecteren
- de heterogeniteit van de klassen in de tweede en/of derde graad BSO en/of TSO observeren
- een vakoverschrijdend project uitwerken voor heterogeen samengestelde groepen van leerlingen
- constructief participeren aan het groepsproces
- op een respectvolle manier conflict hanteren
- kritisch informatie analyseren en synthetiseren
- individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
- gepaste groeperingsvormen kiezen
- contacten leggen met organisaties die pedagogisch-didactische thema’s uitwerken
- een realistische tijdsplanning op langere termijn uitvoeren
- de leerlingen of doelgroep in staat stellen de leerinhouden actief te ontdekken
- in samenwerking met een (school)team overleggen over de opzet van het project
- hun leerproces op doelgerichtheid beoordelen en zo nodig bijsturen
Voor studenten plastische opvoeding en / of studenten PKV (PO of MO) gelden bovenstaande doelstellingen aangevuld met:
-vakoverschrijdend werken vanuit het thema: ‘Animatiefilm
De studenten handel-burotica en economie kunnen
- na observatie in het werkveld, de verschillende stappen in het organiseren van een mini-onderneming, Yieha-project of virtueel kantoor begeleiden
- in samenwerking met een (school)team overleggen over de opzet van een ondernemingsproject
- het werken aan een mini-onderneming, Yieha-project of virtueel kantoor kaderen binnen de vakoverschrijdende eindtermen en vakgebonden leerplandoelstellingen
- kennis i.v.m. het functioneren in een managementsstructuur verwerven
- constructief participeren aan het groepsproces
- op een respectvolle manier conflict hanteren
De studenten bewegingsrecreatie kunnen
- kennis i.v.m. het functioneren in een managementsstructuur verwerven
- de principes van het zelfstandig ondernemen toepassen in de uitwerking van een small business project
Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden
i.v.m. relationele gerichtheid
- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander
- zijn zichzelf tegenover collega’s
i.v.m. kritische ingesteldheid
- reflecteren over stellingname om zich te positioneren
i.v.m. organisatievermogen
- structureren eigen taken efficiënt
- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in goede samenwerking met partners
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- verruimen hun eigen denkkader
- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets
Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.