Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Communicatie en informatieverwerking 52394/3130/1112/1/88
Studiegids

Communicatie en informatieverwerking 5

2394/3130/1112/1/88
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Den Bosch Dorien
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Braemscheute Eva, Durinck Katrien, Ockerman ELS, Steenhout Petra, Sys Hannelore, Van Poucke Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk65,00 uren
Hoorcollege6,00 uren
Werkcollege19,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Agogiek (3 studiepunten)
De studenten (kunnen)
- in een gesprek met ouders passende taalregisters en taalniveaus hanteren
- een slechtnieuwsgesprek voeren
- de verschillende rollen van een leraar in een slechtnieuwsgesprek opnemen en verantwoorden
- in hun communicatie met ouders rekening houden met anderstaligheid
- omgaan met weerstand van ouders
- duidelijk en efficiënt communiceren tijdens teamoverleg
- een constructieve bijdrage bij het aanpakken van conflicten, problemen en spanningen in een team leveren
- kernkwadranten gebruiken om meer inzicht te krijgen in teamrelaties
- hanteringstrategieën om te kunnen omgaan met weerstand ontwikkelen
- oorzaken en aanpak van weerstand analyseren
- de eigen draagkracht bewaken en desgewenst grenzen afbakenen of hulp vragen
- voorstellen die de weerbaarheid van leerkrachten verhogen formuleren
- zijn bereid om zelf in het onderwijs weerbaarder tegen stress te worden
- maatregelen die stress in het eigen leven doet dalen formuleren

2. Taalstrategieën (3 studiepunten)
De studenten kunnen
- een sollicitatiebrief schrijven
- een curriculum vitae opstellen volgens de gangbare normen
- een afstudeerportfolio opstellen
- een sollicitatiegesprek voeren
- talige struikelblokken in leerteksten voor leerlingen eerste graad secundair aanduiden
- op planmatige wijze hulp bieden en oplossingen voorzien voor het probleem schooltaal – instructietaal (talige struikelblokken) o.m. door expliciete doelen te stellen, goed materiaal en evaluatie-instrumenten te kiezen en teksten toegankelijk te maken
- in hun lesvoorbereidingen voor lessen van een niet-taalvak bewust omgaan met taal
- de belangrijke principes van taalgericht vakonderwijs toepassen tijdens de voorbereiding van lessen
- de belangrijke principes van taalgericht vakonderwijs toepassen tijdens de uitvoering van een niet-taal-onderwijsvak
- verwoorden waaraan ze herkennen dat een les volgens de taalgerichte aanpak is opgesteld
- verwoorden wat in een taalbeleid aan bod kan komen
- verschillende voorbeelden van taalbeleid met elkaar vergelijken
- verwoorden hoe zij kunnen meewerken aan het taalbeleid van een middelbare

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. beslissingsvermogen
- nemen een eigen standpunt in en beargumenteren efficiënt en effectief en laten het handelen daardoor leiden
i.v.m. relationele gerichtheid
- verplaatsen zich in de gevoelens van een ander
- zijn zichzelf tegenover collega’s
i.v.m. kritische ingesteldheid
- reflecteren over stellingname om zich te positioneren
i.v.m. organisatievermogen
- structureren eigen taken efficiënt
- coördineren zo nodig taken en delegeren zo nodig
i.v.m. zin voor samenwerking
- werken in goede samenwerking met partners
i.v.m. creatieve ingesteldheid
- verruimen hun eigen denkkader
- werken bij de uitwerking van de opdrachten die opdrachten uit met een persoonlijke toets

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud:
1. Agogiek (3 studiepunten)
- gesprekken met ouders (o.a. het slechtnieuwsgesprek, oudercontact, anderstalige en kansarme ouders)
- functioneren in team / kernkwadranten
- omgaan met weerstand
- stressmanagement
2. Taalstrategieën (3 studiepunten)
- de sollicitatiebrief
- het curriculum vitae
- het afstudeerportfolio
- het sollicitatiegesprek
- bronnen m.b.t. vacatures en solliciteren
- de persoonlijkheidstest
- solliciteren via internet
- taalgericht vakonderwijs
- taalbeleid

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties (en credits) verworven hebben (of ervoor gedelibereerd zijn) van Communicatie en Informatieverwerking van het 3e én 4e semester.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- Agogiek en Taalstrategieën: monitoraat is mogelijk na afspraak met de lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. Agogiek (3 studiepunten)

- Permanente evaluatie 20%, 2e zittijd is niet mogelijk
- Taken 80 %
2. Taalstrategieën (3 studiepunten)
- Taken 100%

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims.
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Agogiek: syllabus, artikels, documenten op dokeos, concrete cases en film
- Taalstrategieën: syllabus ter beschikking gesteld door de lector

Studiekosten

- Agogiek: 2,5 euro
- Taalstrategieën: 5 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, s285, h350
- Agogiek - Taalstrategieën

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.