Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Cultuurparticipatie2920/3131/1112/1/20
Studiegids

Cultuurparticipatie

2920/3131/1112/1/20
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs als Cultuurparticipatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Poucke Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Ervaringsgerichte vormen, aktief-participerende vormen, lezingen, confrontaties,...

Omschrijving Doelstellingen

1.Studenten kunnen zich op de hoogte stellen van actualiteiten en ontwikkelingen i.v.m. het levensbeschouwelijk domein, het cultureel-esthetische domein, het cultureel- wetenschappelijke domein.
Zij kunnen informatie opzoeken via een verscheidenheid aan informatiebronnen omtrent diverse cultuurhuizen en culturele activiteiten.

2.Studenten kunnen op zelfstandige wijze participeren aan een zo breed mogelijk maatschappelijk cultureel gebeuren .
Zij nemen deel aan 20 activiteiten.
Een grote diversiteit op zowel logistiek (kleine t.o.v. grote initiatieven) als inhoudelijk vlak (theaterbezoeken, tentoonstellingen, podiumproducties, stadsrondleidingen, lezingen of debatten, workshops, ...hedendaags t.o.v. historisch (erfgoed) ..., uit diverse bovengenoemde gebieden) en naar doelgroepen en subculturen toe wordt nagestreefd.
Zij leren zelf de verantwoordelijkheid opnemen door zelfstandig te plannen en keuzes te maken.
Zij leren deel te nemen aan diverse subculturen zowel passief (kijken, beleven, ervaren) als actief (meedoen, zelf aan de slag gaan, link leggen met de cultuurwereld door bezoek aan en bevraging van personen en organisaties uit de artistieke en culturele wereld) en streven zo verbreding en verdieping na.

3.Studenten kunnen informatie opzoeken over de betreffende activiteiten via diverse kanalen (krant, magazines, internet, bib, andere media ...).
Zij kunnen de recensies over de ervaren evenementen binnen de bovengenoemde thema’s en ontwikkelingen kritisch benaderen.
Aan de hand van participatie, reflectie, recensies, artikels en cultuurparticipatiebevorderende acties ontwikkelen zij kritische attitudes t.a.v. de ervaren evenementen en t.a.v. hun eigen cultuurparticipatieproces.

4.Studenten kunnen een portfolio samenstellen op een creatieve wijze. Belangrijk is dat zij zich hierbij laten inspireren door 1 of meerdere beleefde activiteiten. Gezien het maatschappelijk belang dat gesteld wordt in onze hedendaagse samenleving aan innovatie en creativiteit krijgen zij voldoende vrijheid om een creatie te ontwikkelen waarbij de nadruk eerder ligt op het proces dan op het uiteindelijke product. Op een vrij gekozen wijze worden bewijsmateriaal, aankondigingsfolder, recensies en reflecties van de ervaren evenementen uit de bovengenoemde domeinen geëxpliciteerd. Gebruik makend van verschillende expressieve "talen" leren zij hun gevoelens uit te drukken.

5.Studenten kunnen de beleefde culturele evenementen kritisch bespreken met behulp van de gegevens uit de portfolio.

6.Studenten kunnen informatie uit bovengenoemde domeinen selecteren vanuit en koppelend aan hun onderwijsactiviteit. Zij kunnen de geselecteerde informatie verwerken in hun pedagogisch en didactisch handelen. Binnen dit opleidingsonderdeel is hier niet echt de ruimte voorzien. De zelfstandige participatie aan het maatschappelijk-culturele gebeuren kan wel aanleiding en aanvulling zijn tot verwerking in andere opleidingsonderdelen.

7. Studenten leren het belang te onderkennen van het evenwicht tussen een cultuurparticipatiebevorderende houding en de financieel-economische situatie, rekening houdend met de maximumfactuur binnen het onderwijsveld.
Dit opleidingsonderdeel beoogt het verder ontwikkelen van volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit, zin voor samenwerking, assertiviteit, taalgebruik en communicatie.

Omschrijving Inhoud

Een zo breed mogelijke waaier van culturele activiteiten: film, podiumproducties (dans, theater, video,...), musea, stadsrondleidingen, muziekoptredens, workshops, erfgoed,
lezingen, debatten, sociaal-artistieke projecten, festivals, e.a.

Voor diverse doelgroepen: zichzelf, hun onderwijsdoelgroep als toekomstig leerkracht, alle leeftijden, jongerenculturen, kansarmen, allochtonen, personen met een handicap, enz.
Link met de culturele wereld via bezoek aan en bevraging van artiesten en cultuurhuizen.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie eindtermen Secundair Onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar decretaal vastgelegde algemene competenties en de algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsgerichte competenties meer bepaald de basiscompetenties voor "De Professionele Bachelor in Onderwijs: lager onderwijs" wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES:
- het verwerven, verwerken van informatie
- het vermogen tot kritische reflectie
- creativiteit
- het vermogen tot communiceren van informatie

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES

BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES/
De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Er wordt voornamelijk gewerkt aan volgende decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs':
FG5 De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
- 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
FG8 De leraar als partner van externen
- 8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
FG9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
- 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
- 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
FG10 De leraar als cultuurparticipant
- 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: het sociaal-politieke, het sociaal-economische, het levensbeschouwelijke, het cultureel-esthetische, het cultureel-wetenschappelijke domein.
Voorts beogen we volgende attitudes:
beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, flexibiliteit.

Omschrijving Begeleiding

Er zijn geen klassikale contacturen voorzien. Wel worden individuele consultmomenten aangeboden op afspraak. Deze worden aangevraagd via elektronische weg.

Van de studenten wordt verwacht dat ze zelfstandig via mail of via consult informatie inwinnen bij de verantwoordelijke lector. Dit impliceert zelfsturend gedrag en begeleiding op afstand.

Van de studenten wordt tevens verwacht dat ze bestaande informatiebronnen leren opzoeken en exploreren, dat ze bestaande instanties leren aanspreken (voor info, reservering, betaling, e.d.), dat ze volledig op zelfstandige basis bestaande culturele evenementen leren bezoeken. Indien zij hierbij vragen en/of problemen ervaren kunnen zij steeds begeleidende hulp vragen via de individuele consultmomenten.

Voor het aanbod van evenementen uit de diverse domeinen kunnen zij worden gestimuleerd:
- vanuit de opleiding (via de individuele begeleidingsmomenten: elektronisch of reëel, via de verschillende opleidingsdelen en via affichering op speciale daarvoor voorziene panelen)
- vanuit een aanbod van externe partners (bv. Internationaal Filmfestival van Vlaanderen)
- vanuit het maatschappelijk gebeuren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie, taak en examen.

Studenten participeren in de loop van hun opleiding aan diverse culturele activiteiten: 50 %.
(Per gevolgde activiteit bekomt men een score met een maximum van 20/40.)

Op het einde van het derde modeltraject volgt een examen (25%) waarbij de portfolio (25 %) met de diverse beleefde culturele evenementen getoond en besproken wordt.

Presentatie, communicatie en taalvaardigheid, creatieve ingesteldheid, aandacht voor diversiteit, vermogen tot kritische reflectie, motivatie tot cultuurparticipatie worden tijdens dit gesprek geëvalueerd.

Een 2° zittijd is mogelijk voor alle onderdelen. De deelname aan extra culturele activiteiten en het samenstellen van de portfolio dienen uiteraard te gebeuren vòòr de deelname aan het gesprek.

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk mits toelating.

Voor diploma-, credit- en examencontract gelden dezelfde evaluatievormen.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Passende media (cultuurmagazines, kranten, tijdschriften, internet,...)

Studiekosten

Deze zijn afhankelijk van de bijgewoonde manifestaties/activiteiten omdat de gekozen culturele evenementen vrij toegankelijk zijn of een betalingstarief kennen.

Cultuurcheques kunnen door de studentenvoorziening Sovoreg worden aangeboden. Surf daarvoor naar: www.sovoreg.hogent.be/cultuur

Trefwoorden

Cultuur, Cultuurparticipant, Cultuur-Filosofische Beschouwing, Ontwikkelingsdoelen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.