Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Klimaatverandering en duurzame ontwikkeling8456/3131/1112/1/64
Studiegids

Klimaatverandering en duurzame ontwikkeling

8456/3131/1112/1/64
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: De Kestelier Muriel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Geleide bezoeken, toonmoment, groepswerk, individueel werk, hoorcolleges, interactieve lessen.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

  • Het begrippenkader op een correcte manier hanteren.


  • Kritisch en handig gebruik maken van het bestaande, voorhanden zijnde bronnenmateriaal.


  • Inzicht verwerven in de milieuproblematiek m.b.t. duurzame ontwikkeling.


  • Zich een duidelijk beeld vormen van de verschillende excursies en bezoekmogelijkheden m.b.t. duurzame ontwikkeling.


  • Info verzamelen tijdens de geplande bezoeken en nadien verwerken in reflectieverslagen.


  • Een presentatie voorbereiden en geven m.b.t. een praktische proef in de klas.


  • Een verantwoord milieubewust gedrag nastreven en tonen.


  • Het CSA-principe kunnen toepassen m.b.t. duurzame ontwikkeling.


Omschrijving Inhoud

Theoretische omkadering:

M.b.t. duurzame ontwikkeling, biodiversiteit, klimaatverandering, ecologische voetafdruk, CO2-uitstoot, millenniumdoelen, biologische landbouw, het passieve huis, MOS, duurzame voeding, …

Didactische aanpak en ondersteuning binnen de lagere school:

Dit onderdeel bevat een aantal excursies, bezoeken en lezingen.

  • Kennismaking met de "Gloob-fanfare", een crossmediaal verkooppakket dat duurzame ontwikkeling op een spannende manier in de school brengt.


  • MOS: Milieuzorg Op School.


  • Proeven en experimenten voor in de klas.


  • Mondina vzw: de actieve bioboerderij.


  • Educatieve milieuboottocht.


  • Gezonde voeding door een duurzame bril bekeken.


  • Tijdelijke tentoonstelling.


  • Bronnen raadplegen: welke? Waar? Hoe gebruiken?


Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven hebben voor WOI, WOII, WIWOIII en WIWOIV

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor de "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs", wordt voornamelijk gewerkt aan de volgende competenties:

*FG1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

1.1. De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.

1.3. De leerkracht kan de leerinhouden en de leerervaringen selecteren.

1.4. De leerkracht kan de leerinhouden en de leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.

1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

1.6. De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

*FG2: De leraar als opvoeder.

2.2. De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.

*FG3: De leraar als inhoudelijk expert.

3.2. De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid aanwenden op een geïntegreerde manier.

*FG10: De leraar als cultuurparticipant.

Bovendien worden volgende attitudes nagestreefd: kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie, creatieve gerichtheid en verantwoordelijkheidszin.

Omschrijving Begeleiding

Individuele begeleiding is mogelijk na afspraak met de betrokken lector.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk mits toelating.

Diplomacontract en creditcontract:

Verplichte aanwezigheid tijdens de lezingen, excursies, bezoeken en didactische oefeningen. Onwettige afwezigheid hiervoor resulteert in een beoordeling "AFW" voor het opleidingsonderdeel.

Eerste zittijd: periode-gebonden mondeling examen (50%).

Permanente evaluatie (50%) op basis van aanwezigheid en betrokkenheid tijdens de excursies, lezingen, …en het schrijven van reflecties hierover (40%); presentatie en uitwerking van een praktische proef i.v.m. een thema rond duurzame ontwikkeling (10%).

Tweede zittijd: mondeling examen (50%), de permanente evaluatie wordt overgenomen uit de eerste zittijd.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus, leerplannen WO, media.

Studiekosten

Leermaterialen ca 15 Euro.

Bezoeken, tentoonstellingen, lezingen, presentatie: ca 6O Euro

Trefwoorden

Duurzame ontwikkeling, klimaatverandering, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, milieubewust gedrag.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.