Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Media: vervolmaking9628/3131/1112/1/45
Studiegids

Media: vervolmaking

9628/3131/1112/1/45
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Baetsle Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De meeste leerinhouden (vaardigheden) worden eerst klassikaal behandeld en/of praktisch gedemonstreerd. De inoefening van deze vaardigheden gebeurt deels tijdens de lessen via opdrachten die gradueel steeds moeilijker worden; sommige leerinhouden moeten volledig via zelfstudie verwerkt worden. De elektronische leeromgeving wordt actief ingeschakeld.
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel  ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
In dit vak worden de kennis en vaardigheden verworven via media:basis en media:uitdieping verder uitgewerkt.
De studenten zijn in staat deel te nemen aan het ICT-beleid binnen een school en om educatieve software en hardware te kiezen, te gebruiken en erover te adviseren. De studenten kunnen ook hun eigen ICT-kennis en vaardigheden overbrengen aan collega’s.

Meer specifiek beogen we volgende kennis, vaardigheden en attitudes:
1. KENNIS:
Alle feitelijke kennis nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren;
een gedegen kennis van pc-gebruik hebben;
kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT.
2. VAARDIGHEDEN:
studenten leren adviezen geven rond aankopen en budgetten;
studenten kunen de ICT-eindtermen situeren binnen het lager onderwijs en bereiden een ICT-beleidsplan voor (pICTos);  
studenten kunnen media en software selecteren, beoordelen en gebruiken;
studenten leren informatie geven en voorstellen doen waar ICT binnen de leergebieden kan worden geïntegreerd;
studenten kunnen een eenvoudige klaswebsite maken;
studenten kunnen inhouden online zetten zoals filmpjes, foto's en geluid;
studenten kunnen een website gebruiken als communicatiemiddel naar de leerlingen, ouders en de buitenwereld toe;
studenten kunnen collega's bijstaan om ICT in de lessen te integreren.
Studenten kunnen media kiezen en inschakelen in kader van zorgvragen en met aandacht voor de diversiteit van hun leerlingengroep
Studenten kunnen de meerwaarde van ICT-hulpmiddelen voor specifieke onderwijsbehoeften inschatten en beoordelen en kunnen deze hulpmiddelen zinvol integreren in hun lespraktijk.

3. ATTITUDES:
een kritische en verantwoorde keuze kunnen maken uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia;
de juiste inhouden kritisch kunnen beoordelen;
verantwoord en respectvol omgaan met materiaal.

Gedetailleerde lijsten van doelstellingen zijn te vinden in de syllabi.

Omschrijving Inhoud

ICT-visie en zorgvragen
Educatieve software en educatief gebruik van hardware (oa. Digital schoolbord, video…)
Representatie van een klas op het web: eigen website, gebruik van online platformen (blog, YouTube etc.)
ICT voor collega’s

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Media:basis en Media:uitdieping.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan de overeenkomstige functionele gehelen binnen Leraar Lager Onderwijs:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

Vaardigheid 1.3: de leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren (1.3.2, 1.3.3).

Vaardigheid 1.5: de leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen (1.5.1, 1.5.3, 1.5.4).

Vaardigheid 1.6: de leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen (1.6.2).

Vaardigheid 1.7: de leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep (1.7.1, 1.7.2, 1.7.3).

Vaardigheid 1.9: de leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie (1.9.3, 1.9.4, 1.9.6).

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder.

Vaardigheid 2.4: de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context (2.4.1, 2.4.2).

Vaardigheid 3.2: de leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden (3.2.1).

Vaardigheid 3.3: de leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen (3.3.1, 3.3.2).

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator.

Vaardigheid 4.2: de leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning (4.2.1, 4.2.3).

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker.

Vaardigheid 5.1: de leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen (5.1.1, 5.1.2).

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam.

Vaardigheid 7.4: de leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen (7.4.1).

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen.

Vaardigheid 8.1: de leerkracht kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden (8.1.1, 8.1.2).

Volgende attitudes worden nagestreefd:

A1. beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.

A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.

A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.

A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.

A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

Omschrijving Begeleiding

- Monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lectoren na afspraak.
- De studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten en de infrastructuur van de vakgroep "ICT - educatie".
- Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen ivm het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Voor het Diplomacontract, Creditcontract en Examencontract gelden:
100% taken en opdrachten, thuis of in de les
Eerste examenzittijd: er wordt van de student verwacht dat hij aanwezig is tijdens de 4 modules. De opdrachten worden voor een groot deel in de klas gemaakt, sommige opdrachten moeten thuis voorbereid of afgewerkt worden. Alle doelstellingen worden aan de hand van taken en opdrachten beoordeeld. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling AFWEZIG voor het opleidingsonderdeel
Tweede examenzittijd: zelfstandig herwerken van de opdrachten uit de eerste examenzittijd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- ICT zonder beperkingen. Tips voor het gebruik van ICT door leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, brochure Onderwijs Vlaanderen, 2009
- Presentaties, verwijzingen en documenten op de elektronische leeromgeving van de school;
- Studieteksten over de leerinhouden.
- Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en
 eindtermen

Studiekosten

De verwachte studiekost bedraagt 10 Euro

Trefwoorden

ICT, ICT-educatie, media, onderwijsmedia, ICT-coördinator, lager (basis)onderwijs

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.