Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Didactiek zwemmen: vervolmaking3170/3131/1112/1/81
Studiegids

Didactiek zwemmen: vervolmaking

3170/3131/1112/1/81
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Coppens Eline
Andere docenten: Kindt Barbele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk20,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Werkcollege2,00 uren
Zelfstudie66,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

interactieve les, demonstraties, zelfstandig werk, reflectie, oefenen van didactische en praktische vaardigheden, begeleid zelfstandig leren
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

De studenten kunnen:
·       de beginsituatie van een kind ifv het leren schoolslag zwemmen inschatten adhv informatie van de ouders, het kind zelf en observatie van het kind in het zwembad (V + K)
FG 1.1
 
·       een volledig leerproces doormaken en hier flexibel mee omgaan (A + V)
FG 1.5 – FG 1.6 – FG 3.1
·       ondervinden dat elk kind op zijn tempo evolueert en kan zich hieraan aanpassen (V + A)
FG 1.7
·       creatief omgaan met een vrij moeizaam en saai leerproces (individueel verschillend) (V + A)
FG 1.7 – FG 1.4
·       een kind gedurende een leerproces blijven motiveren (A)
FG 1.7
 
·       op basis van beschikbare bewegingsbeschrijvingen en observatiefiches een kind gedurende een volledig leerproces observeren en remediëren (K + V)
 
FG 1.8 –FG 1.9
 
·       zelfstandig de vorderingen in een volledig leerproces correct inschatten en hierop verder bouwen (V + K)
FG 1.1 – FG 1.8 – FG 1.9
·       een planning opstellen, rekening houdend met de eigen agenda, openingsuren van de accommodatie en de agenda van de ouders/het kind (V)
 
FG 4.2 – FG 4.3 – FG 6.2
 
·       alle gegevens en wijzigingen steeds op tijd doorgeven aan lector (A)
FG 4.3

contact leggen met ouders, afspraken met ouders, ouders inlichten over de aanpak, ouders rapporteren over de gemaakte vorderingen en tips geven om thuis te oefenen (A + V))
FG 6.2
 
·         kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel zwemmen van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.1
·         praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel zwemmen van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 – FG 1.3

 

Omschrijving Inhoud

Didactiek schoolslag

Observatiefiche schoolslag

Foutenanalyse en remediëring schoolslag

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

eindtermen secundair onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor de 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs', wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties:

FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leerkracht kan:
1.1. de beginsituatie van de leerlingen en van de klas achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden en leerervaringen selecteren.
1.4. leerinhouden structureren en vertalen in opdrachten
1.5. een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm kiezen
1.6. onderwijs- en leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7. een krachtige leeromgeving creëren
1.8. observatie/evaluatie voorbereiden
1.9. observeren/proces en product evalueren met het oog op bijsturing en remediëring
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert
De leerkracht kan:
3.1. verworven kennis en vaardigheden toepassen in de didactische aanpak
3.2 de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.


FG 4: De leraar als organisator
De leerkracht kan:
4.2. een soepel en efficiënt les- en/of dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning
4.3. op een correcte wijze administratieve taken uitvoeren
FG 6: De leraar als partner van ouders en verzorgers
De leerkracht kan:
6.2. ouders/verantwoordelijken voor de opvoeding informatie en advies verschaffen over hun kind in de school

Omschrijving Begeleiding

individuele begeleiding op afspraak met lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van een taak (bestaat uit voorbereidingen zwemlessen, reflecties op elke zwemles en een algemene reflectie) + mondelinge bespreking
Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diplomacontract, creditcontract en examencontract:
- eerste zittijd: taak (70%)+ mondeling examen(30%)
- tweede zittijd: taak (70%) + mondeling examen (30%)

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

syllabus: bewegingsbeschrijving schoolslag, foutenanalyse schoolslag, zwembroek of zwembak, zwemriem, zwemplankje

Studiekosten

toegang tot het zwembad (varieert van zwembad tot zwembad en onderlinge afspraken met ouders)

eventueel aankoop van zwemriem en zwemplankje

Trefwoorden

didactiek schoolslag, praktijkervaring, proces, foutenanalyse, observatie, organisatie, communicatie, lager (basis) onderwijs, lichamelijke opvoeding, zwemmen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.